يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۰۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۲۰ آبان ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست

 عملکرد دولت در برخی زمینه‌‌ها سبب امیدواری‌هایی نسبت به آینده شده است. به‌نظر می‌رسد مردم نسبت به نیت دولت برای حل مشکلات اعتقاد پیدا کرده‌اند و معتقدند دولت تلاش می‌کند مشکلات کشور را حل کند. بدون تردید این نقطه آغاز امیدواری های بیشتر در آینده خواهد بود. با این وجود آن چیزی که ملاک قضاوت مردم قرار خواهد گرفت تغییرات ملموس در زندگی خود است. مردم در صورتی نسبت به آینده امیدوار خواهند شد که به صورت ملموس تغییر را در زندگی خود احساس کنند. با این وجود هنوز مردم تغییر محسوسی در زندگی خود احساس نکرده‌اند و بلکه شرایط زندگی روز به روز برای آنها سخت تر می‌شود. به نظر می‌رسد برخی بی برنامگی‌‌ها در دولت وجود دارد که می‌تواند عملکرد کلی دولت را زیر سوال ببرد. «آرمان ملی» برای بررسی این موضوع با مهندس غلامعلی جعفرزاده نماینده سابق مجلس گفت وگو کرده است. جعفرزاده معتقد است:«امیدواری مردم نسبت به دولت رئیسی تاریخ مصرف دارد. هنگامی که عنوان می‌کنیم خیلی زود دیر می‌شود منظور همین است. مردم در گذشته وعده‌های زیادی از مسئولان شنیده‌اند که تحقق عملی پیدا نکرد. به همین دلیل اگر این اتفاق در دولت رئیسی نیز رخ بدهد مردم دیگر به سفرهای استانی رئیس جمهور و وعده دلخوش نخواهند بود. موضوع مهم این است که یا دولت نباید به مردم وعده بدهد و آنها را امیدوار کند و یا اگر وعده می‌دهد باید به آن عمل کند». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.
 هدف گذاری‌هایی که دولت رئیسی برای آینده در نظر گرفته به چه میــزان امیدوارکننده است؟ آیا مسیر حرکت دولت به سمت حــل مشکلات اساسـی و واقعی کشور قرار دارد؟
 فرصت خوبی در اختیار دولت آقای رئیسی قرار گرفته است. در شرایط کنونی هماهنگی که بین سه قوا به وجود آمده است می‌تواند به اجرایی شدن برنامه های دولت رئیسی کمک زیادی کند. به عنوان مثال در ماجرای بورس و اتفاقاتی که در بورس رخ داد مجلس یازدهم برخورد نرمی با وزیر اقتصاد داشت. این موضوع نشان می‌دهد که رویکردی که مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه در پیش گرفته در راستای کمک به دولت آقای رئیسی است و هیچ تخاصمی وجود ندارد و گذشت‌‌ها نیز در مقابل برخی  اشکالات زیاد است و خوشبختانه اکثریت نیز در مقابل دولت آقای رئیسی صبوری پیشه کرده‌اند. اگر منصفانه به موضوع نگاه کنیم آقای رئیسی تلاش خوبی از خود نشان داده است. من برخی از نقدها را قبول ندارم. برخی نسبت به سفرهای استانی رئیس جمهور انتقاد دارند. این در حالی است که اگر ایشان به این سفرها برود برخی موضع گیری می‌کنند و اگر این سفرها را انجام ندهد نیز برخی انتقاد می‌کنند. منتقدان سفرها به دنبال متعادل کردن سفرها هستند که سفرهای استانی در کنار تصمیمات و سیاست گذاری‌های کلان کشور صورت بگیرد. نکته مهم این است که مردم نسبت به بهبود وضعیت امیدوار شده‌اند. به هر حالی در گذشته کسی رئیس جمهور بود که از اتاق خود بیرون نمی‌آمد، اما امروز رئیس جمهور در اتوبان هم از ماشین خود پیاده می‌شود و با کارگرهای شهرداری صحبت می‌کند. همه این مسائل نشان می‌دهد که فرصت خوبی برای دولت آقای رئیسی فراهــم شده است. هماهنگی بین قــوا، حمایت رهبری، حمایت نهادهای نظامی و انتظامی و همراهی نخبگـان و مردم شرایطی را فراهم کرده کــه دولت در راستای حل مشــکلات کشــور مانع جدی نداشته باشد.یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد این بود که آقای رئیسی از اصلاح طلبان نیز در مدیریت کشور نظرخواهی کرد که به باورم  اتفاق مثبتی بود و نشان دهنده این است که رئیس جمهور قصد دارد جریان‌‌ها و تفکرات سیاسی مختلف را با خود هماهنگ کند.مردم نسبت به این موضوع که نیت دولت آقای رئیسی حل مشکلات کشور است امیدوار هستند و این امید را به خوبی می‌توان در جامعه مشاهده کرد.
 این امیدواری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟
واقعیت این است که این امیدواری تاریخ مصرف و بازه زمانی دارد که از اهمیت زیادی برخوردار است. دولت باید این نکته را در نظر داشته باشد که خیلی زود دیر می‌شود و از فرصت های پیش رو استفاده نکنند شرایط تغییر خواهد کرد.مردم باید تغییرات را در زندگی و سفره خود احساس کنند. با حرف و وعده مردم اقناع نمی‌شوند.آقای خاندوزی عنوان کرده‌اند شاخص بورس300‌هزار واحد رشد کرده است. این در حالی است که همچنان مردم در بورس ضرر می‌کنند. سوال اینجاست که این چه رشدی است که مردم همچنان ضرر می‌کنند. اگر قرار است تغییری صورت بگیرد باید رفاه مردم بیشتر شود و این نکته برای مردم ملموس باشد.از زمانی که دولت روی کار آمده قیمت‌‌ها در حدود30 درصد رشد کرده است. امروز نوعی وفاق ملی در باره دولت رئیسی شکل گرفته و جریان های سیاسی، رسانه‌‌ها و نخبگان با نوعی مدارا با دولت برخورد می‌کنند.به همین دلیل دولت باید از این فرصت استفاده کند. بدون تردید اگر از این فرصت استفاده نشود ممکن است خیلی زود دیر شود و پس از آن هر اقدامی که صورت بگیرد بی‌ثمر خواهد بود.
 دولت نمی‌توانست در کوتاه مدت از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کند؟
قطعا این امکان وجود داشت که دولت در کوتاه مدت اقدامات موثری در این زمینه انجام دهد. با این وجود هنگامی که ما مرتب در حال تنش با بیرون وهمسایگان هستیم و هنوز تکلیف برجام مشخص نشده و روی زمین مانده شرایط  را سخت کرده است.دولت باید در انجام امور اولویت بندی انجام بدهد و از پراکندگی در تصمیم‌گیری‌‌ها پرهیز شود. پراکندگی و گسیختگی تصمیمات شیرازه کار را از بین می‌برد.دولت باید در کوتاه مدت یک استراتژی یک ساله برای خود تدوین کند و اقتصاددانان نخبه با تشکیل یک کارگروه برنامه‌‌ها و اولویت‌های دولت را در کوتاه مدت و بلند مدت مشخص کنند.دولت باید در بودجه1401 تکلیف مردم را مشخص کند که قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. دولت باید برای مردم چشم انداز روشنی ترسیم کند. در چنین شرایطی باید به دولت کمک کرد. منظور من تنها دولت رئیسی نیست. نخبگان و مردم باید به همه دولت‌‌ها کمک کنند اما با توجه به شرایط موجود کشور نیاز است که حمایت‌‌ها از دولت رئیسی بیشتر شود تا دولت بتواند در مسیر حل مشکلات حرکت کند.نتیجه این وضعیت متوجه زندگی مردم خواهد بود.
 نابسامانی‌های اقتصادی کشور تا حدود زیادی به تحریم‌‌ها باز می‌گردد و تحریم‌‌ها نیز در راستای مذاکرات هسته‌ای قابل حل است.دولت رئیسی به چه میزان باید نسبت به مذاکرات هسته ای و رایزنی با کشورهای غربی برای برداشته شدن تحریم‌‌ها اهتمام داشته باشد؟ آیا این اهتمام در دولت وجود دارد؟
در این زمینه دو نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه مشکلات زیاد است و دوم اینکه برنامه وجود نداشت. دولت در ابتدا فاقد یک برنامه منسجم بود و افرادی که موردنظر رئیس جمهور بود مرتب تعدیل شدند. با این وجود در شرایط کنونی در نقطه ای قرار داریم که که دولت می‌تواند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کند. امروز مهم‌ترین مشکل جامعه مشکلات اقتصادی است و به همین دلیل حل مشکلات اقتصادی باید در اولویت نخست دولت باشد. نکته دیگر اینکه باید انتظارات خود را از دولت متعدل کنیم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دولت به یکباره سفره مردم را گل و بلبل کند. این در حالی است که ما در گذشته سالانه50 میلیارد دلار نفت می‌فروختیم اما در شرایط کنونی میزان فروش نفت کشور در حدود6 میلیارد دلار است.نکته مهم این بود که زندگی مردم نباید بدتر شود که متأسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است و زندگی مردم روز به روز سخت‌تر می‌شود.
 اگر امیــدواری مـردم را در کنار بی‌برنامه‌گی دولت در برخی زمینه‌های قـرار دهیم می‌توانیم نسبت به بهبود وضعیت در آینده امید واقعی داشته باشیم؟
 هنگامی که عنوان می‌کنیم خیلی زود دیر می‌شود منظور همین است.مردم در گذشته وعده‌های زیادی از مسئولان شنیده‌اند که تحقق عملی پیدا نکرد. به همین دلیل اگر این اتفاق در دولت رئیسی نیز رخ بدهد مردم دیگر به سفرهای استانی رئیس جمهور و وعده دلخوش نخواهند بود.موضوع مهم  این است که یا دولت نباید به مردم وعده بدهد و آنها را امیدوار کند و یا اگر وعده می‌دهد باید به آن عمل کند تا مردم به صورت ملموس آن را در زندگی خود مشاهده کنند. این در حالی است که در شرایط کنونی مردم شاهد تغییرات مثبت در زندگی خود نیستند.
 مهم ترین نقاط ضعف دولت رئیسی را در چه مسائلی دیدید؟
 امروز مهم ترین اولویت مردم حل مشکلات اقتصادی است. با این وجود تیم اقتصادی دولت به صورت منسجم عمل نمی کند.دیدگاه های وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون اول رئیس جمهور و معاون اقتصادی رئیس جمهور در چهار مسیر متفاوت قرار دارد.این در حالی است که شورای اقتصاد در کشور وجود دارد و این شورا باید حرف اول و آخر را بزند و نه افراد و مسئولان اقتصادی.شورای اقتصاد باید با توجه به شرایط موجود و ظرفیت‌‌ها و چالش هایی که وجود دارد در نهایت درباره برنامه اقتصادی کشور تعیین تکلیف کند.نکته مهم دیگر اینکه نقد دولت گذشته هیچ فایده‌ای ندارد و تنها زمان را از دولت رئیسی می‌گیرد.مردم به این نکته آگاهی دارند که دولت جدید مشکلات کشور را می‌شناسند و می‌داند که مردم در چه وضعیتی قرار دارند. به همین دلیل نبق قبر کردن مشکلی را حل نمی‌کند. در نتیجه بهتر است دولت مشکلات را حل کند و به مردم اعلام کند این مشکلات را حل کرده است. از وضعیت مشکلات و ضعف‌‌ها نیز کسی غافل نیست و همه نسبت به آن شناخت دارند.
 انتصاب‌ها فامیلی در دولت رئیســی زیاد بوده و این موضوع با واکنش افکار عمومی مواجه شده است. این در حالی است که یکی از شعارهای اصلی آقای رئیسی شایسته سالاری و عدم استفاده از نزدیکان در سمت های مختلف دولت بود. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
انتصاب‌ها فامیلی موضوع مهمی است که نیاز به تأمل و دقت زیادی دارد. کسی که یکی از فامیل‌‌ها و نزدیکان خود را به سمتی منصوب می‌کند هیچ کار غیرقانونی انجام نداده است.اگر از کسی که به عنوان مثال برادر خود را به مقامی منصوب کرده پرسیده شود که مگر شما در انتخابات وعده شایسته سالاری نداده بودید ممکن است وی در پاسخ بگوید شایسته تر از برادرم پیدا نکردم.از نظر قانونی نیز نمی توان به وی ایرادی وارد کرد.در چنین شرایطی افکار عمومی باید به مجلس فشار بیاورد که قانون تعارض منافع را تصویب کند.اگر مجلس این قانون را تصویب کند شرایط کشور مانند کشور سوئد خواهد شد. در چنین شرایطی اگر کسی می‌خواهد وزیر یا نماینده پارلمان شود از قبل تکلیف خود را می‌داند. می‌داند آیا ماشین و خانه سازمانی در اختیار وی قرار خواهد گرفت و یا خیر. همچنین می‌داند میزان حقوقی که قرار است دریافت کند چه میزان است.در شرایط کنونی اختیارات زیادی در اختیار مدیران قرار گرفته که هر کس می‌تواند براساس سلیقه خود نزدیکانش را در مقامی منصوب کند. هیچ کس هم کار غیر قانونی انجام نمی دهد.با این وجود هنگامی که مجلس قانون تعارض منافع را تصویب کند موضوع شکل قانونی پیدا می‌کند و اگر کسی این عمل را تکرار کرد براساس قانون کار غیرقانونی انجام داده و به همین دلیل می‌توان با وی برخورد کرد.هنگامی که  این نکته  که کسی که مسئول می‌شود حق ندارد از نزدیکان خود،همسر و یا فرزندان  را به سمتی منصوب کند به عنوان یک قانون درآمد دیگر کسی نمی تواند برخلاف قانونی عمل کند و می‌داند که اگر چنین اقدامی انجام شود با وی برخود صورت می‌گیرد. به جای حرف‌زدن باید قانون تصویب کنیم تا بتوانیم در این زمینه اقدام موجه و تأثیرگذار انجام بدهیم.در شرایط کنونی که قانون وجود نداشته باشد و انتصاب فامیلی صورت بگیرد خلاف عرف صورت گرفته نه قانون. به همین دلیل نیز کسی نمی‌تواند مدعی کسی شود که خلاف عرف انجام داده است.
 با توجه به مشکلات داخلی و چالش هایــی که در زمینـه بین المللی وجود دارد و رویکردی که دولت رئیسی در پیش گرفتـه چه چشم اندازی را پیش روی کشور مشاهده می‌کنید؟
 من نسبت به آینــده خوشبیــن هستم و آرزو می‌کنم که دولت بتواند در عمل به وعده‌های خود موفق شود. واقعیت این است که شرایط زندگی مردم خوب نیست و مردم در شرایط دشواری زندگی می‌کنند. ما باید با کمک به دولت حجت را برای دولت تمام کنیم که همه از شما حمایت کرده‌اند. در چنین شرایطی دولت نمی‌تواند مدعی شود از روز نخست چوب لای چرخ دولت گذاشته شده است. حتی اگر مجلس نیز با تساهل و تسامح با دولت رفتار می‌کند بنا را بر این بگذاریم که مجلس در حال کمک کردن به دولت است. معتقدم همه باید به دولت کمک کنند. پس از یک سال می‌توان قضاوت کرد که آیا عملکرد دولت مثبت بوده یا خیر و آیا دولت موفق شده تهدیدها را به فرصت تبدیل کند یا خیر. در شرایط کنونی نمی‌تواند قضاوت کرد و همه کسانی که دلسوز کشور و نظام هستند باید به دولت برای تحقق اهداف خود کمک کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها