يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۱۵۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۲ آبان ۱۴۰۰
نگرانی در مورد سیاست های پولی بانک مرکزی و بالا رفتن ارزش دلار، دوباره ارزش لیر ترکیه را پایین آورده است.

به گزارش پایگاه 598، تسنیم به نقل از رویترز: ارزش لیر ترکیه در روز جمعه برای سومین بار سقوط کرد و به پایین‌ترین رقم رسید. این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی ترکیه دوباره نرخ بهره را در جلسه هفته آینده علی‌رغم تورم بالا کاهش دهد.

ارزش لیر در بعدازظهر روز جمعه به 10٫0175 در برابر دلار آمریکا رسید. این رقم در روز قبل ‌از آن برابر با 9٫92 بود. ارزش لیر بیش‌از 25 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا کاهش‌یافته است.

ارز ترکیه بدترین عملکرد را در سال جاری در میان بازارهای نوظهور داشته و دوسوم از ارزش خود را طی 5 سال از دست داده‌است. تورم سالانه در ترکیه به حدود 20 درصد رسیده‌است.

اطلاعات مربوط به تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا در روز چهارشنبه که باعث بالا رفتن ارزش دلار شده بود، ارزش لیر را پایین آورد. بالا رفتن ارزش دلار منابع مالی کشورهای در حال توسعه با بدهی خارجی بالا مانند ترکیه را خالی می‌کند.

سرمایه‌گذاران عقیده دارند سقوط ارزش لیر نتیجه نگرانی در مورد اعتبار سیاست پولی بانک مرکزی است. رئیس‌جمهور ترکیه خواهان نرخ بهره پایین‌تر برای تقویت رشد اقتصاد است.

بانک مرکزی ترکیه با این ادعا که فشار تورم موقتی است نرخ بهره را 300 واحد از سپتامبر پایین آورده‌است. به‌نظر می‌رسد این بانک هفته آینده نرخ بهره را به 15 درصد برساند.

رییس بانک مرکزی ترکیه عقیده دارد مهار کسری حساب جاری کلید ثبات قیمت و تقویت ارزش لیر است.

نظرسنجی بانک مرکزی از شرکت‌کنندگان بازار در روز جمعه نشان داد انتظار می‌رود تورم قیمت مصرف‌کننده در پایان سال جاری میلادی نسبت‌به سال قبل به 19٫31 درصد برسد، درحالی‌که قبلاً 17٫63 درصد پیش‌بینی‌شده بود.

رشد اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی طبق این نظرسنجی 9٫2 درصد پیش‌بینی‌شده است. اطلاعات نشان می‌دهند تولید صنعتی در ترکیه 8٫9 درصد در سپتامبر نسبت‌به سال قبل رشد داشته که البته پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی مبنی‌بر رشد 10 ‌درصدی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها