يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۲۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۳ آبان ۱۴۰۰
یک فوق تخصص غدد عنوان کرد؛
یک فوق تخصص غدد گفت: افراد زیر ۴۵ سال در صورتی که چاق هستند، نمایه توده بدنی بالای ۲۵ دارند، یکی از عوامل خطر از جمله بی تحرکی، زمینه فامیلی، فشارخون و چربی بالا، در خانم ها سابقه دیابت بارداری، تخمدان پلی کیستیک و ... دارند، باید قبل از ۴۵ سالگی هم قند خونشان را چک کنند.

به گزارش پایگاه 598، دکتر"محمدحسین گذشتی" امروز ۲۳ آبان ماه در گفت و گویی رسانه ای به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت به کربوهیدرات های خون گفته می شود که به دو گروه عمده نوع یک و دو تقسیم می شود.

وی افزود: دیابت نوع یک اکثرا در سنین پایین بروز می کند و مکانیسم دقیق آن کاملا مشخص نیست و این افراد برای درمان از ابتدا نیاز به انسولین دارند.

گذشتی بیان کرد: زمینه فامیلی مثبت، چاقی، اختلالات در چربی های خون و مشکلات دیگر موجب ابتلا به دیابت نوع دو می شود و به دلیل مقاومت بدن به انسولین است و در بدن این افراد انسولین به میزان کافی وجود دارد اما نمی تواند قندخون را کاهش بدهد لذا نیاز به داروهای کمکی دارد و در نهایت درصد بالایی از این گروه برای کنترل قند خون نیاز به زدن انسولین دارند.

این فوق تخصص غدد تصریح کرد: در دیابت نوع یک علائم خیلی سریع شروع می شود و فرد علامتی ندارد اما طی یک هفته یا یک ماه دچار پرادراری، پرنوشی، شب ادراری، خستگی، بی حالی و حتی گاهی تاری دید می شود و با چک کردن قند خون، دیابت تشخیص داده می شود.

وی اظهار کرد: دیابت نوع دو بیماری ای است که می تواند مدت ها علامتی نداشته باشد و زمانی علائم شروع می شود که قند بالای ۱۸۰ و ۲۰۰ باشد و متاسفانه گاهی اوقات افراد با عوارض دیابت مثل درگیری چشمی، سکته قلبی و مغزی، زخم پا و ... مراجعه می کنند.

گذشتی ادامه داد: برای تشخیص بیماری دیابت نوع دو باید بیماریابی کنیم و گفته می شود در این زمینه افراد باید از ۴۵ سالگی آزمایش قند خون بدهند.

وی تصریح کرد: افراد زیر ۴۵ سال در صورتی که چاق هستند، نمایه توده بدنی بالای ۲۵ دارند، یکی از عوامل خطر از جمله بی تحرکی، زمینه فامیلی، فشارخون و چربی بالا، در خانم ها سابقه دیابت بارداری، تخمدان پلی کیستیک و ... دارند، باید قبل از ۴۵ سالگی هم قند خونشان را چک کنند.

عدد قند نرمال و پیش دیابت چند است؟

این فوق تخصص غدد بیان کرد: قند خون نرمال بعد از هشت ساعت نخوردن چیزی، باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم باشد و قند بالای ۱۲۶ دیابتی حساب می شود و قند ۱۰۰ تا ۱۲۵، فرد پیش دیابتی تلقی می شود و در افرادی که قند نرمال دارند، زمان بعدی برای چک قند، سه سال بعد است مگر اینکه علامت پیدا کنند و در افراد پیش دیابت یک سال بعد است؛ ضمن اینکه این افراد باید رژیم غذایی رعایت کرده، سبک زندگی را تغییر داده و در صورتی که پنج تا هفت درصد وزن را کم کنند قندشان نرمال می شود.

وی با بیان اینکه شروع دیابت مساوی با درمان است که علاوه بر رژیم و ورزش حتما باید درمان دارویی نیز آغاز شود، افزود: سال های اول بهترین زمان برای آغاز درمان است اما برخی بیماران به دلیل باور اشتباه مبنی بر عادت کردن به دارو، دارو استفاده نمی کنند و وقتی قندشان خیلی بالا می رود و عوارض رخ می دهد، مراجعه می کنند در حالی که اگر یکی دو سال اول دارو بگیرند در آینده احتمال ابتلا به عوارض دیابت در آنها خیلی کمتر است.

گذشتی تصریح کرد: بهترین زمان برای کنترل قند، همان ابتدای تشخیص بیماری است به ویژه اگر سن افراد پایین است و نباید فکر کنند به دارو عادت می کنند که با پیشرفت بیماری تاثیر کنترل قند روی عوارض کمتر است.

این فوق تخصص غدد در ادامه بیان کرد: دیابت بیماری ای است که کاملا برطرف نمی شود. ممکن است در یک دوره ای بتوان دارو را قطع کرد اما ریسک برگشت بیماری در سنینی که جوان تر هستند، وجود دارد و باید کنترل کرد زیرا هر چه سن افزایش پیدا می کند، احتمال برگشت بیماری بیشتر است.

وی اظهار کرد: زیاد خوردن و صرفا مصرف قند و شیرینی جات با دیابتی شدن ارتباط مستقیم ندارد اما با چاق شدن و عوامل خطر دیگر احتمال دیابتی شدن بالا می رود زیرا یکی از عوامل خطر ایجاد دیابت افزایش وزن و چاقی است چراکه بستگی به کالری دریافتی و ذخیره بافت چربی و افزایش وزن به ویژه مصرف فست فود، نوشابه و ... دارد.

افزایش ۱۴ درصدی آمار دیابتی ها

گذشتی با اشاره به اینکه براساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت، آمار افراد دیابتی ۱۳ تا ۱۴ درصد افزایش یافته، گفت: هر سال این موارد رو به افزایش است زیرا بی تحرکی زیاد شده، فعالیت فیزیکی کم و افراد غذا با کالری زیاد مصرف می کنند و دیابت نوع دو در سنین زیر ۴۵ سال خیلی افزایش یافته و احتمال اینکه این افراد در آینده دچار عوارض به ویژه عوارض قلبی بشوند، خیلی بیشتر است.

وی افزود: عوارض دیابت بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال سراغ فرد می آید و در ابتلا به دیابت در سنین پایین تر احتمال بروز عوارض زودتر است.

این فوق تخصص غدد اظهار کرد: سن شایع دیابت در دنیا و در گذشته در افراد بالای ۵۵ و ۶۰ سال بوده که با تغییرات جوامع در حال توسعه، تغییر در شرایط زندگی، استرس ها و ... سن شیوع پایین تر آمده است.

وی درباره افزایش وزن در دیابتی ها افزود: افزایش وزن در دیابتی ها یکی از مشکلات است زیرا انسولین موجب افزایش وزن می شود و برای این مورد توصیه به رژیم غذایی مناسب زیر نظر متخصص تغذیه داریم و اینکه اگر قند پایین آمد از انسولین کم کنند و برخی داروها آغاز شود تا بهبود وزن داشته باشند.

گذشتی در ادامه گفت: کنترل قند خون در بارداری خیلی  اهمیت دارد و در خانم هایی که دچار دیابت بارداری می شوند، نخستین قدم درمانی، رژیم غذایی مناسب است و در صورتی که کنترل نشود می توانند از انسولین استفاده کنند.

وی تصریح کرد: بعدها احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در خانم هایی که دیابت بارداری می گیرند، وجود دارد و این افراد باید رژیم غذایی را رعایت کرده و فعالیت فیزیکی داشته باشند تا این خطر کمتر شود. ضمن اینکه اکثرا بعد از زایمان قند خونشان خوب می شود و شش تا ۱۰ هفته بعد از حاملگی باید قندشان را چک کنند.

این فوق تخصص غدد در پایان درباره قند موجود در خرما بیان کرد: هر دانه رطب به اندازه دو تا سه حبه قند، قند دارد و برخی به عنوان اینکه قند رطب زیاد نیست چای را با دو سه خرما می خورند در حالی که نباید فکر کنند خرما یا عسل قند ندارد و به هر میزان که خواستند استفاده کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها