يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۳۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۲۴ آبان ۱۴۰۰
رئیس جمهور پیشین افغانستان خاطرنشان کرد: داعش پدیده‌ای وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه سازوگاری ندارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، رئیس جمهور پیشین افغانستان با بیان این که حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم، گفت‌: بدون تردید مشکلات اقتصادی و امینتی افغانستان بر منطقه و به خصوص بر کشور های همسایه تاثیر ناگواری خواهد داشت و تا زمانی که بی ثباتی در افغانستان ادامه یابد کشور های همسایه و منطقه نیز از آن به شدت متاثر خواهند شد.

حامد کرزای رئیس جمهور پیشین افغانستان طی سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان اظهار داشت: بر اساس ارزش های دین اسلام و اصول بنیادین در روابط بین الملل مبنای استوار تعامل مسلمانان با سایر ملل التزام به نیکی و عدالت است. بنابر این با توجه به این‌که محوریت نیکی و عدالت در روابط بین المللی مزیت نسبی فرهنگ و تمدن اسلامی شمرده می‌شود، ایجاب می‌کند که مسلمانان با رویکرد فرهنگی و تمدنی در عرصه بین المللی و روابط با سایر جوامع بشری ظاهر شوند و هویت و پیام واقعی دین اسلام را به جهانیان ارائه بدهند.

وی با بیان این که افغانستان با این‌که حدود چهار دهه آتش و آسیب جنگ را مظلومانه تحمل کرده اما افتخار دارد که از فتنه و منازعه مذهبی در امان است، گفت: حوادث تروریستی اخیر که در کابل، قندوز و قندهار با نام داعش صورت گرفت و قلب تمام مردم ما را جریحه‌دار کرد، حقیقتا دسیسه ای علیه افغانستان برای دوام بی ثباتی و به منظور تعقیب اهداف سیاسی بیگانگان در منطقه است.

رئیس جمهور پیشین افغانستان خاطرنشان کرد: داعش پدیده‌ای وارداتی است که با دیانت تاریخ و فرهنگ جامعه افغانی هیچ وجهه سازوگاری ندارد.

اگر به‌صورت دقیق‌تر به قضایای افغانستان نگاه کنیم، روشن می‌شود که افغانستان و مسایل آن در چهل سال اخیر به ویژه در جهان اسلام یا مورد غفلت بوده و یا به گونه گزینشی و موردی به آن پرداخته شده است.

کرزی افزود: همه می‌دانند که افغانستان در اثر تجاوز پیاپی قدرت‌های جهانی و مداخلات منطقه‌ای بارها شاهد جنگ های خونین و طولانی بوده و ملت مسلمان افغانستان به خاطر دین و سرزمین اسلامی شان سال‌های متمادی به جهاد و دفاع پرداختند.

وی با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، تصریح کرد: تحولات اخیر که باعث فروکش نمودن شعله آتش جنگ و زمینه ساز قطع جنگ و خونریزی در کشور ما دانسته می‌شود، مورد استقبال ما است و از این‌که امروز مردم افغانستان خبر ناگوار جنگ و کشتار را نمی‌شوند یا کمتر می‌شنوند بسیار خرسندیم اما واقعیت این است که وضع دشوار کشور ما و حوادث تروریستی اخیر نشان می‌دهد که با استقرار صلح دایمی و تحکیم امنیت و ثبات هنوز فاصله داریم.

 کرزای در ادامه اظهار کرد: موقعیت ژئوپولیتیک افغانستان طوری واقع شده که تحولات داخلی افغانستان با اوضاع بیرونی و به گونه خاص با اوضاع منطقه پیوند ناگسستنی دارد و اما درست و سنجیده آن است که کلید حل مسئله را در گام نخست ما مردم افغانستان در داخل کشور خود جستجو کنیم. به این منظور ما راه حل مسئله افغانستان را در مشورت و مراجعه به مردم افغانستان می‌دانیم؛ زیرا که ثبات سیاسی و برقراری صلح پایدار بدون جلب رضایت و حمایت مردم بدست نمی آید.
این دیپلمات پیشین افغانستان همچنین بیان کرد: افغانستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی در راستای ایجاد مشروعیت و تحکیم اقتدار حاکمیتی دارای تجربه طولانی و برخوردار از مکانیزم های سنتی و مردمی خاص خود است که توسل به آن در شرایط کنونی هم موثر و ضروری و غیر قابل اجتناب است.
وی با تاکید بر این که  فرصت به دست آمده در افغانستان برای رهایی از جنگ و خشونت و برقراری صلح و ثبات دایمی نباید از دست برود، گفت: به دلیل تاثیر متقابل اوضاع سیاسی افغانستان و منطقه به ویژه در عرصه اقتصاد و امنیت ما نیازمند همکاری بیشتر و همراهی بهتر کشور های منطقه هستیم. بدون تردید مشکلات اقتصادی و امنیتی افغانستان بر منطقه و به خصوص در کشور های همسایه تاثیر ناگواری خواهد داشت و تا زمانی که بی ثباتی در افغانستان ادامه یابد کشور های همسایه و منطقه نیز از آن به شدت متاثر خواهند شد. از کشور های همسایه و به خصوص جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای ثبات و امنیت خود و منطقه با افغانستان همکاری صادقانه کنند.

رئیس جمهور پیشین افغانستان با خطاب قرار دادن کشورهای دخیل در قضایای افغانستان گفت: از جامعه جهانی به خصوص قدرت های بزرگ دخیل در قضایای افغانستان می‌خواهیم که اگر واقعا نگران امنیت خود و جهان هستند و به تعهدات شان در قبال افغانستان و مردم افغانستان استوارند در این مرحله مهم و حیاتی برای ایجاد صلح و ثبات و عبور از وضع شکننده و دشوار کنونی با مردم افغانستان همکاری کنند. در غیر آن صورت آسیب و ضربه جبران ناپدیزی به افغانستان، منطقه و جهان وارد خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها