أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۶۵۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سخنگوی صنعت برق:
اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و حذف یارانه مشترکان خارج از الگوی مصرف، راهکار بهینه‌ای برای صرفه‌جویی برق است.برنامه‌ی جدید دولت برای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها به تراز شدن مصرف انرژی برق در کل ایام سال کمک به سزایی می‌کند.

سرویس اقتصادی پایگاه 598-علی شعبانی/ در سال‌های اخیر به دلیل توسعه صورت گرفته در کشور، مصرف برق نیز با رشد بالایی همراه بوده است. قیمت پایین برق و نبود قیمت‌گذاری واقعی باعث شده است تا هیچ‌گونه صرفه‌جویی یا بهینه‌سازی مصرفی از سوی مصرف‌کنندگان این کالای حیاتی صورت نگیرد. طبق آمار مهم‌ترین مصرف‌کنندگان بخش خانگی مشترکان پرمصرفی هستند که علاوه بر بهره‌مندی از یارانه حداکثری، تقریبا از 20 خانواده معمولی نیز مصرف برق بیشتری دارند.

در همین راستا مجلس شورای اسلامی در تبصره‌ی 8 قانون بودجه سال 1400 تصریح کرده که وزارتخانه‌های نیرو و نفت را موظف به اخذ بهای برق مصرفی به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی از پرمصرف‌ها کرده که حالا در دولت سیزدهم قرار است اجرایی شود

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفتگو با خبرنگار 598 با اشاره به علت خاموشی‌های گسترده در سراسر کشور اظهار کرد: امسال با خشکسالی بی‌سابقه‌ای همراه بودیم که در 50 سال اخیر بی سابقه بوده است. از طرف دیگر نیروگاه‌های برق آبی ما سال گذشته 10 هزار مگاوات تولید برق داشته که امسال این نیروگاه‌ها به دلیل خشسکالی اخیر توان پاسخگویی به 40 درصد از این ظرفیت را داشتند.

وی ادامه داد: افزایش مصرف در تابستان امسال و به دنبال آن قطعی گسترده برق دلیل دیگری نیز داشت و آن گرمای بی سابقه تابستانی بود که نسبت به سال گذشته 2 درجه دمای هوای کشور افزایش داشت. این میزان افزایش دما در بخش سرمایشی 3 هزار مگاوات برق بیشتر را مصرف کرد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه از پیک سال مصرف گذشته تا امسال حدود 2 هزار مگاوات نیروگاه جدید در مدار قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به دلیل کسری نیروگاه برق آبی و استفاده غیرمجاز ماینرها در استخراج رمزارزها گپ قابل توجهی بین تولید و مصرف ایجاد شد که خلأ آن با خاموشی های گسترده همراه شد. 

تصویب مصوبه از سوی مجلس، عدم اجرا از سوی دولت دوازدهم

وی برای حل بخشی از مشکلات برق، طرح اصلاح قیمتی و تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را موثر دانست و بیان کرد: مجلس شورای اسلامی سال گذشته در بودجه سال 1400 تعرفه‌گذاری پلکانی و افزایشی برای پرمصرف‌ها به خصوص در بخش خانگی را مصوب کرد اما در دولت دوازدهم متاسفانه وزارت نیرو برنامه‌ای مبتنی بر افزایش تعرفه قبوض برق نداشت.

سخنگوی صنعت برق همچنین در پاسخ به این سوال که اگر وزارت نیرو مصوبه افزایش پلکانی تعرفه قبوض برق را به اجرا در نیاورده است، چرا برای برخی مشترکان در تابستان قبوض نجومی صادر شد در حالی که تا پیش از آن تعرفه قبوض آن‌ها رقمی منطقی بود، ادامه داد: بله این اتفاق هر ساله رخ می‌دهد. در واقع پرمصرف‌های امسال 2.6 درصد بیشتر از مازاد الگوی مصرف، مصرف برق داشتند و طبیعتا بهای سنگین‌تری را پرداخت کردند. تاکنون بیشتر این افراد قبوض خود را پرداخت کرده‌اند و برخی دیگر که بهای پرداختی سنگین‌تری داشتند، قبض آن‌ها اقساطی شده و بهای خود را به مرور پرداخت خواهند کرد. به طور کل اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و حذف یارانه مشترکان خارج از الگوی مصرف، راهکار بهینه‌ای برای صرفه‌جویی برق است.

سخنگوی صنعت برق در پایان از برنامه‌ی جدید دولت برای تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها سخن گفت که به تراز شدن مصرف انرژی برق در کل ایام سال کمک به سزایی می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها