امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۴۹۶۶۲۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۰۱ آذر ۱۴۰۰
عمر طولانی نیازمند تعهد داشتن به یک سبک زندگی سالم است که شامل رژیم غذایی سالم، سلامت جسمانی، مصرف نکردن مشروبات الکلی می باشد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ دیابت نوعی بیماری است که در آن بدن فرد مبتلا قادر نیست قند خون را  مصرف کند، به عبارت دیگر یا لوزالمعده (پانکرانس) قادر به تولید انسولین نبوده و یا سلول های گیرنده انسولین در سلول های بدن قادر به جذب آن نیستند.

به طور کلی دیابت به دو نوع تقسیم می شود:
دیابت نوع اول: این بیماری در سنین کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود به دیابت شیرین یا دیابت وابسته به انسولین شناخته می شود. در این بیماری پانکراس فرد مبتلا قادر به تولید انسولین نیست. بنابراین این افراد با تزریق انسولین می توانند میزان قند خون خود را کنترل نمایند. علت این بیماری زمینه های وراثتی و ژنتیکی می باشد.


دیابت نوع دوم: معمولا این بیماری در افراد بالای 30 تا 40 سال رخ میدهد و می تواند در اثر زمینه های ارثی و یا اکتسابی به وجود آید. هنگامی که دیابت در افراد نزدیک خانواده مشاهده می گردد ، احتمال ابتلا به دیابت در فرزندان و دیگر افراد نزدیک ، افزایش می یابد. البته دیابت می تواند دلایل اکتسابی نیز داشته باشد مثلا افراد چاق و افرادی که رژیم غذایی نامناسب دارند و نیز افراد الکلی به  احتمال بیشتر به دیابت مبتلا می گردند.

متخصصان  می‌گویند کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت بسیار ضروری است.
بیش از ۹ درصد از جمعیت ۲۰ تا ۷۹ سال جهان (معادل ۴۶۳ میلیون نفر) به دیابت مبتلا هستند که از این میان، میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر از دیابت نوع یک است.

 تشخیص به موقع دیابت برای کنترل بیماری و سطح قند خون بسیار ضروری است، زیرا در صورتی که این بیماری کنترل نشود، می‌تواند عواقب ناگواری برای فرد درپی داشته باشد. اگرچه دیابت نوع یک بسیار سریع و ظرف چند هفته تا چند روز پیشرفت می‌کند، اما دیابت نوع ۲ ممکن است سال‌ها بدون آنکه فرد نسبت به آن آگاهی داشته باشد او را درگیر کند.

دلیل این امر این است که علائم دیابت نوع ۲ عمومی بوده و با سایر بیماری‌ها همپوشانی دارد. خوشبختانه می‌توان علائم بیماری دیابت نوع ۲ را به کمک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن مداوم و داشتن تناسب وزن کنترل کرد.

افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دو و نیز زنان حامله مبتلا به دیابت بارداری شاهد افزایش سطح قند خون هستند. میزان بیش از حد قند خون و نیز قند خون بالا به مدت زیاد می‌تواند تاثیر مخربی بر بافت‌ها و اندام‌ها داشته باشد.

علایم دیابت 

علایم عمومی افراد مبتلا به دیابت عبارتند از : تکرر ادرار ، احساس تشنگی ، گرسنگی مداوم ، میل زیاد به غذا ، کاهش وزن(دردیابت نوع اول) ، تار دیدن ، احساس خستگی ، مورمور شدن انگشتان و دست ( در دیابت نوع دوم) و البته بند نیامدن خون در هنگام خونریزی می باشد. بسیاری از افراد مبتلا نمی دانند بیمار هستند و در اثر یک حادثه متوجه بیماری خود می شوند به طور مثال فرد مبتلا ، پس از صرف صبحانه که حاوی میزان قابل توجهی قند و مواد شیرین است ممکن است در اثر افت قند خون بیهوش گردد که بسیار خطرناک می باشد.
افزایش گلوکز خون ، مهمترین عامل فیزیولوژیک تنظیم کننده ترشح انسولین است. غلظت گلوکز خون در حالت ناشتا بین 80 تا 100 میلی گرم درصد می باشد و این آستانه غلظتی است که تجاوز از آن باعث تحریک ترشح انسولین می شود. بیشترین اثر محرک گلوکز زمانی حاصل می شود که غلظت آن در خون به حدود 300 تا 500 میلی گرم درصد برسد.

راهکارهایی برای داشتن طول عمر بالا همزمان با ابتلا به دیابت شامل موارد ذیل می‌شود

۱- رژیم غذایی سالم: از غذا‌های سالم مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، غلات کامل و چربی‌های مفید مانند اسید چرب امگا ۳ استفاده کنید. همچنین از مصرف مواد غذایی مضر مانند گوشت قرمز، گوشت‌های فرآوری شده، نوشیدنی‌های حاوی شکر، مواد غذایی حاوی روغن ترانس و سدیم اجتناب کنید.

۲- سلامت جسمانی: به افراد دیابتی توصیه می‌شود روزانه ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی سبک تا سنگین داشته باشند. همچنین این افراد باید تمرکز خود را بر تناسب اندام و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن قرار دهند. عدم استعمال دخانیات در افراد دیابتی باید جدی گرفته شود.

۳- مصرف نکردن مشروبات الکلی: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از سال ۱۹۹۶ تاکنون شمار مبتلایان به دیابت بیش از دو برابر شده است. با صنعتی شدن جوامع و کاهش فعالیت‌های جسمانی بشر، خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون دیابت افزایش یافته است.

بهترین مواد غذایی و خوراکی برای بیماران دیابتی


نان های سبوس دار

پنیرهای کم چرب

مرغ یا بوقلمون بدون پوست

ماهی بخار پز شده یا کبابی

سیب زمینی کباب شده

آردهای سبوس دار مانند آرد گندم

سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز شده، کباب یا گریل شده

غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای

ذرت، پف فیل یا محصولات تهیه شده از ذرت

آب معدنی، آب جو سبک، چای تلخ، قهوه سیاه یا با شیر کم چرب و بدون شکر

سبزیجات یخ زده، کمی بخارپز شده.

سبزیجات کنسروی کم نمک

کاهو، سبزیجات سبز، اسفناج

شیر کم چرب

ماست کم چرب

پنیر کم چرب، خامه کم چرب

میوه ساده یا کنسروی

مربای کم قند یا بدون قند

آب میوه، 100درصد طبیعی

سس مایونز کم چرب

سس سالاد کم چرب

پف فیل بدون چربی

گوشت خورشتی یا کباب شده

قسمت های کم چرب گوشت

لوبیا، تخم مرغ و مغز میوه

تغذیه مناسب دیابت

 

مواد غذایی و خوراکی های مضر برای دیابتی ها

افراد مبتلا به دیابت تا حد ممکن باید از مصرف این خوراکی ها و مواد غذایی خودداری کنند :

کنسرو میوه با شیره غلیظ

گوشت سرخ شده

گوشت های چرب

پنیر معمولی

مرغ با پوست

خوراک لوبیای چرب

شیر پر چرب، ماست، پنیر، خامه و بستنی معمولی

کره، روغن نباتی هیدروژنه شده

سس مایونز معمولی

پف فیل کره ای

 آرد سفید

سبزیجات پخته شده با کره، پنیر یا سس فراوان

ترشی ها

لواشک های میوه

مرباهای معمولی

آب میوه های آماده

کنسرو شور سبزیجات

ماهی سرخ شده

ترشی کلم برگ (همانند ترشی، تنها در صورت داشتن فشار خون بالا باید محدود شود).

اسنک های سرخ شده مانند چیپس های سیب زمینی

غلات تصفیه شده، مانند برنج سفید

نان سفید

سیب زمینی سرخ شده

نوشابه، آب جو معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی قهوه و شکلات


درمان دیابت با نسخه های گیاهی و داروهای طب سنتی
سیر

این گیاه بهترین درمان برای کاهش مستقیم قند خون، بازسازی سلول های لوزالمعده و تحرک آن برای تولید انسولین به حساب می آید.

پیاز

این گیاه تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش قند خون دارد. پیاز روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثیر می گذارد و باعث افزایش ترشح انسولین می شود.

شنبلیله

شنبلیله یکی از پرمصرف ترین گیاهان برای کنترل بیماری دیابت به حساب می آید. شنبلیله مقاومت انسولین را در بدن کاهش می دهد و با افزایش تعداد گیرنده های انسولین در گلبول های قرمز، میزان قند خون را کنترل می کند. این گیاه با به کارگیری گلوکز در بافت های پیرامونی، میزان گلوکز خون را کاهش می دهد. کافی است دانه های شنبلیله را یک شب کامل در یک لیوان آب خیس کنید و روز بعد آب آن را بخورید و دانه ها را بجوید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان گیاه شفابخش شناخته شده است. شیره خشک شده و ژل که از قسمت داخل برگ ها به دست می آید در کاهش میزان گلوکز خون بسیار موثر است.

اسفرزه

این گیاه خاصیت کاهش دهنده کلسترول و قند خون را داراست. فیبر بالای موجود در آن، یبوست را از بین می برد و با کاهش کلسترول، خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می دهد.

برگ های انبه

برگ های انبه درمان موثری برای بیماری دیابت است. کافی است برگ های انبه را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. سپس برگ ها را بفشارید و آب به دست آمده را بخورید یا برگ های انبه را خشک و سپس آسیاب کنید و روزی 2 بار با آب مصرف کنید. این 2 روش عوارض دیابت را از بین می برد.

قره قاط

این میوه اختلالات پرخطر دیابت مانند آسیب های چشمی و آب مروارید را کاهش می دهد.

ریحان

 این گیاه، روند ترشح انسولین را آسان تر می کند. به طور عمومی هر گیاهی که لوزالمعده و کبد را تقویت کند، در درمان دیابت مفید است.

اما اگر دیابتی هستید و دارویی برای کنترل میزان خون مصرف می کنید، بهتر است با پزشک مشورت و به طور منظم میزان قند خون خود را کنترل کنید تا با افت ناگهانی قند خون مواجه نشوید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها