يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۶۹۵
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۰۲ آذر ۱۴۰۰
مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج:
سرهنگ علی توشه گفت: قاطع عرض می‌کنم که نیازی به واردات مواد معدنی در کشور نداریم و در این زمینه صادرکننده هستیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری بسیج_مازیار شیری: طبق منویات مقام معظم رهبری " رونق اقتصادی فقط با تولید و فعال کردن ظرفیت‌های درونی محقق می‌شود. " نمونه‌هایی از این ظرفیت‌ها در کشور ما معادن و نیرو‌های انسانی متخصص هستند. اقشار تخصصی بسیج با گردآوری ظرفیت‌های انسانی سعی دارند که در حوزه‌های تخصصی خود به رونق تولید، اشتغال زایی و رفع موانع تولید بپردازند.

بسیج مهندسین صنعت و معدن یکی از اقشار تخصصی و فعال بسیج در زمینه‌ی مانع زدایی تولید است. سرهنگ علی توشه مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج این موضوع را به خوبی بیان می‌کند.

آنچه که پیش رو دارید حاصل این گفتگو است.

لطفا برایمان درباره‌ی فلسفه شکل گیری و حوزه فعالیت‌های سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن بفرمایید.

از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی شاهد دستور بنیانگذار انقلاب جهت تاسیس بسیج بودیم. مفهوم این دستور این است که انقلابی که برای مردم است، قطعاً حفاظت و حراست از آن مردم هم باید به خود مردم واگذار شود. شاید ارتش، کمیته یا ژاندارمری داشتیم، اما امام راحل(ره) به یک سازمان خاصی دستور و ماموریت ندادند که شما بیاید و از انقلاب حفاظت کنید و از دستاورد‌های انقلاب حراست کنید. ایشان این دستور را به بسیج دادند که در واقع این مسئولیت را به مردم واگذار کردند. به امید خدا تا زمانی که پرچم انقلاب به صاحب اصلی انقلاب منتقل شود، مطمئن‌ترین راه حفاظت از انقلاب سپردن آن به خود مردمی که انقلاب را شکل داده اند، است.

 
تعداد بازدید : 1
 


 در چندین سال گذشته بسیج در موضوعات و عرصه‌های مختلف رشد پیدا کرد و بسیج متخصصین و اقشار تشکیل شد. هدف از تشکیل بسیج متخصصین خصوصاً بسیج صنعت و معدن این است که ما در چند زمینه اقداماتی را انجام بدهیم. در چند وزارتخانه که با بسیج صنعت مرتبط هستند، در حال انجام اقدامات مشترکی هستیم.

انتظار ما از بسیجیان متخصص ما که در وزارتخانه‌ها مشغول هستند، این است که چند کار اساسی انجام دهند. اول این که از ظرفیت بسیجیان متخصص و ظرفیت مردم استفاده کنند. برای اینکه بتوانند در آن سازمان یا وزارتخانه به کار اصلی خودشان که کار برای پیشبرد ماموریت‌های دولت است، برسند باید خود وزارتخانه را با استفاده از این ظرفیت ارتقا دهند.

بسیج صنعت و معدن چند عضو تخصصی دارد؟ لطفا نمونه هایی از فعالیت های این اعضا را بفرمایید.


ظرفیت عظیمی در بسیج صنعت داریم، ظرفیتی نزدیک به ۵۵ هزار نفر نیروی متخصص تحصیل کرده در رشته‌های صنعتی و فنی که می‌توانند به احیای واحد‌های صنعتی کمک کنند. با این ظرفیت بزرگ از بیکاری جلوگیری می‌شود و اشتغال ایجاد می‌شود. این امید در خانواده‌ها ایجاد می‌شود که امنیت شغلی در مردم عزیز و کارگران واحد‌های تولیدی ایجاد شده است. قطعاً در مقابل واردات ایستادگی می‌شود، چراکه ما توان این را داریم که بسیاری از محصولات را در داخل کشور تولید کنیم که این امر قطعاً در ارزآوری تاثیرگذار است.

۹۰ هزار واحد تولیدی  در شهرک‌ها و نواحی صنعتی داریم نزدیک به ۵۵ هزار واحد ما تقریباً فعال، نیمه فعال و غیر فعال هستند. همچنین ۳۵ هزار واحد در مرحله زیرساخت متوقف شده اند.

از اواخر سال گذشته پایش، عارضه یابی و شناسایی واحد‌های تولیدی را در نواحی صنعتی انجام می‌دادیم. ما ابتدا باید می‌فهمیدیم که چه وضعیتی در سراسر کشور داریم. ماموریت داشتیم که تا آخر سال ۹۹ پایش و عارضه یابی واحد‌های تولیدی را انجام دهیم که نزدیک به ۵۶ هزار مانع تولید در سامانه ما ثبت شد. این ۵۶۰۰۰ مانع در ۵۶ گروه و کار گروه اصلی تقسیم شدند که در چهار حوزه اصلی زیرساخت، قوانین و مقررات، حوزه تجارت و بازرگانی و حوزه امور مالی پراکندگی دارند. این چهار حوزه نیز توسط سه رکن اصلی تولید، توزیع و مصرف پوشش داده می‌شوند.

در سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن چگونه به رفع موانع تولید پرداخته می شود؟

شاید اشتباه کار ما این است که مشکل واحد‌های تولیدی را از دل تولید بیرون بیاوریم. غافل از اینکه مشکل تولید در خود تولید نیست بلکه در بازار مصرف یا مشکلی در تولید و شبکه توزیع آن است. ما محاسبه کرده‌ایم که چقدر مشکل در حوزه تولید، توزیع و یا در عرصه مصرف داریم. نباید فقط به پایش و عارضه یابی بسنده کنیم و باید این ماموریت را ارتقا دهیم. زمانی که عوارض را شناختیم باید برای رفع موانع اقداماتی را انجام دهیم.

نمی‌دانستیم که نامگذاری سال ۱۴۰۰ چه خواهد بود، اما یک ماه مانده به پایان سال ۹۹ رویکرد ما شناسایی موانع در تولیدی‌ها و برطرف سازی آن‌ها بود. با شروع سال و فرمایشات حضرت آقا که با بیان شیوا ایشان راهبرد استقلال و نظام برای یک سال مشخص شد، سال با نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شد که تکلیف ما را مضاعف کرد. از طرفی تکلیف ما سنگین شد و از طرفی ما خوشحال شدیم که فهمیدیم، مسیر ما مسیر درستی است. با ذوق و شوقی برنامه تدوین کردیم و آماده شده ایم تا انشالله تا پایان سال واحد‌های تولیدی که دچار عارضه و موانع هستند را با رفع موانع شان به تولید حداکثری برسانیم. همچنین بتوانیم واحد‌هایی را که به توقف خورده اند، به چرخه تولید بازگردانیم.

نیازی به واردات مواد معدنی نداریم/در دولت قبلی صددرصد وارد کننده بودیم
لازمه این کار دیدن بازار مصرف بود یعنی تولید کننده قبل از تولید باید بداند که برای چه کسانی محصولاتش را تولید می‌کند. بازار مصرف را به دو بازار مصرف داخلی و خارجی تقسیم کرده ایم. بازار مصرف خارجی ما را دو محیط تشکیل می‌دهند که یکی از آن‌ها محیط نزدیک و بعدی محیط دور است. بازار مصرف نزدیک کشور‌هایی هستند که با ما مرز دارند. نزدیک با ۱۵ کشور مرز داریم. نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت جامعه مخاطب ما برای تولید است. ما باید بازارچه‌های مرزی را بازسازی کنیم و با انجام دادن صادرات بتوانیم محصولات تولیدی داخل کشور را در بازارچه‌های مرزی به فروش برسانیم. در دولت قبلی صددرصد وارد کننده بودیم، بازارچه مرزی و مرز مشترک داشتیم، اما این مرز مشترک صددرصد وارد کننده بود. در اعداد و ارقامی که توسط خود دولت قبلی اعلام می‌شد آمار صادرات بسیار پایین بود. تمرکز ما بر روی بازار مصرف غیر از داخل در ۱۵ کشور اطراف است.

ان شاء الله بتوانیم با برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و شناسایی بازار محصولات در کشور‌های مختلف جهان اقدامات مفیدی را انجام دهیم. در قالب قرارگاه صنعتی خاتم الانبیاء بسیج که اجازه آن را از سردار سلیمانی گرفته‌ایم، در این زمینه فعالیت می‌کنیم. فرض کنید که ما یک محصول را در جنوب تولید می‌کنیم، اما مثلاً بازار این محصول در قسمت شمالی کشور و مرز شمالی کشور است. با برقراری این ارتباط این شبکه‌ها می‌توانیم به صورت فعال کنند و در کل کشور واحد‌های تولیدی صنعتی را احیا کنیم. هدفگیری ما تاکنون نزدیک به دوهزار واحد تولیدی است.

بعد از انتخابات و تغییر دولت محترم توافقنامه‌ای با معاون محترم وزیر نوشته شد. طبق این توافقنامه قرار شد تا دو ظرفیت سپاه و دولت در کنار همدیگر قرار بگیرند. در این دولت هدف این است که بتوانیم ظرفیت‌ها را یکی کنیم و تمام توان تخصصی مان را در اختیار دولت محترم و مجموعه وزارتخانه‌ها قرار بدهیم. ان شاء الله بتوانیم با تمام ظرفیت دولت و سپاه با همدلی، هماهنگی و همگرایی تا پایان سال این کار را به پایان برسانیم. تا امروز توانسته‌ایم نزدیک به دو هزار واحد را "مانع زدایی" کنیم، تاکید من بر این کلمه متفاوت با سال‌های گذشته است و ما امسال از مرحله پایش و عارضه یابی سطحمان بالاتر آمده و پشتیبانی از تولید را انجام می‌دهیم. نقش بسیج و دولت تسهیل گری است و نقش تصدی‌گری نیست. 

 

بسیجیان متخصص ما در وزارتخانه‌ها مشغول کار هستند. ۲۹ درصد از واحد‌های تعطیل شده در سراسر کشور مشکل زیرساخت دارند و در فاکتور‌های زیرساخت مشکل آب، برق، گاز و منابع طبیعی دیده می‌شوند. انتظار داریم که وزارت نیرو به ما کمک کند که بتوانیم موانع تولید را از سر راه تولید برداریم.

مقام معظم رهبری همواره بر استفاده از ظرفیت های معادن تاکید داشته اند، شما در این باره چه اقداماتی انجام داده اید؟

ما تلاش می کنیم تا موانعی که در سر راه تولید هستند را برطرف کنیم. از جمله اقدامات ما معادن هستند که ظرفیت بسیار عظیمی را در معادن کشورمان داریم. خدا هر آنچه را که در دنیا است را یکجا در کشور عزیز ما به ما عنایت کرده است. به صورت قاطع عرض می‌کنم که در کشور ما نیازی به واردات مواد معدنی نداریم و در این زمینه صادرکننده هستیم. ما بسیاری از این ظرفیت را شناسایی کرده‌ایم. این فرمایش حضرت آقا که در سال ۹۴ خطاب به دولت آن‌موقع فرمایش کردند که معدن باید جایگزین نفت شود، نشان از ظرفیت عظیم در کشور ما دارد. یک نکته را خدمتتان عرض کنم که تاکید حضرت آقا در منابع معدنی این بود که روی گوهر سنگ‌ها و سنگ‌های تزیینی تمرکز کنیم.

به بنیاد تعاون و سازمان رفاه زندان‌های کل کشور نامه نوشتیم که با استفاده از ظرفیت خیرین برای زندانیان و خانواده‌های آنان ایجاد شغل کنیم. در چند ماه گذشته با ۱۵ میلیون تومان می‌توانستید شغل ایجاد کنید، اما در هیچ حوزه‌ای نداریم که بشود با این مبلغ شغل ایجاد کرد. اما، در گوهر سنگ و سنگ تراشی با توجه به ابزاری که نیاز دارد می‌توان این کار را انجام داد و حتی با مبلغ ۱۵ میلیون تومان هم می‌توان شغل ایجاد کرد. در این طرح استان‌های یزد، البرز، گیلان و اردبیل به عنوان نمونه انتخاب شده اند و هم اکنون نزدیک به ۲۰۰ شغل برای زندانیان ایجاد شده است. ایجاد اشتغال در زندان دغدغه ما بود و در زندان‌هایی که نمی‌توانند به گوهرسنگ دسترسی داشته باشند، می‌توانند در زمینه صنایع دستی کار کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها