يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۶۷۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۰۳ آذر ۱۴۰۰
فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی حکایت از اعتراضات علیه اردوغان در واکنش به کاهش شدید نرخ لیر دارند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از النشره: در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی دست به دست می‌شوند که مربوط به تظاهرات متعدد در استانبول هستند که علیه رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه است.

این اعتراضات در پی سقوط لیر ترکیه مقابل دلار است. نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا روز سه‌شنبه ۱۵ درصد دیگر کاهش یافت.

در حالی که در پایان داد و ستدهای روز دوشنبه بازار جهانی ارز، هر دلار آمریکا در مقابل ۱۱.۴۲ لیر ترکیه مبادله می‌شد، این نرخ طی مبادلات روز سه‌شنبه به سطح بی‌سابقه ۱۳.۴۵ رسید.

به این ترتیب لیر ترکیه روز سه‌شنبه بیشترین میزان کاهش ارزش خود را از روز ۱۰ اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون تجربه کرد.

به نقل از یورونیوز، ادامه سقوط نرخ برابری لیر ترکیه پس از آن شتاب گرفت که رجب طیب اردوغان روز دوشنبه بار دیگر از سیاست کاهش نرخ بهره دفاع کرد.

بانک مرکزی ترکیه از سپتامبر گذشته نرخ بهره در این کشور را با وجود افزایش مستمر نرخ تورم کاهش داده است. بانک مرکزی این کشور پنج شنبه گذشته نیز تحت فشار اردوغان نرخ بهره را به ۱۵ درصد رساند که پایین‌تر از نرخ تورم حدودا ۲۰ درصدی ترکیه است.

رئیس جمهوری ترکیه بر خلاف جریان مسلط اقتصادی معتقد است که افزایش نرخ بهره تاثیری بر مهار نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ارز ملی ندارد. او دوشنبه شب پس از جلسه دولت این کشور از «توطئه» علیه کشورش سخن گفت و تاکید کرد که در برابر فشار کسانی که به دنبال افزایش نرخ بهره هستند «مقاومت» خواهد کرد.

نرخ برابری هر لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا طی سال جاری میلادی تاکنون ۵۸ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر رجب طیب اردوغان نیز این روزها پس از ۱۹ سال زمامداری با پائین‌ترین میزان محبوبیتش در نظرسنجی‌ها روبرو است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها