أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۳۸۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۱۴ آذر ۱۴۰۰
انتخاب تیم مذاکرات براساس معیار‌های عاقلانه؛
غربی ها در این دور با تیم و دولت جدیدی روبرو هستند که البته با سبک و سیاق مذاکراتی آنان بیگانه هم نیستند اما نگرانی ایشان بیشتر از آنکه سیاسی باشد رنگ و بوی انقلاب اسلامی دارد که در آن انقلابیون حرف اول و محور تمام مذاکراتشان منافع ملی و اصول جهان شمولی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598-رضا احمد زاده/  تقابل سنگین سیاسی - اقتصادی تیم های مذاکره کننده ایران و غرب با آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در هتل کوبورگ وین وارد دوره جدیدی شده است. با این شرایط که:

1- غربی ها در این دور با تیم و دولت جدیدی روبرو هستند که البته با سبک و سیاق مذاکراتی آنان بیگانه هم نیستند اما نگرانی ایشان بیشتر از آنکه سیاسی باشد رنگ و بوی انقلاب اسلامی دارد که در آن انقلابیون حرف اول و محور تمام مذاکراتشان منافع ملی و اصول جهان شمولی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان است نه بازیهای سیاسی متداول و بده بستان های متعارف در این قبیل مذاکرات کشورها.

2- در فاصله تقریبا یک دهه که تیم مذاکره کننده هسته ای دولت محمود احمدی نژاد با حضور سعید جلیلی و علی باقری تا به امروز از پرونده هسته ای افتاده است و در دوران 8 ساله حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون متحدشان تمامی اهرمهای قدرت هسته ای و فضایی را تقریبا به هیچ رساندند اما نتوانستند به سمت سیاست های منطقه ای و تجهیزات دفاعی کشور بروند زیرا اصولا این بخش ها در حیطه اختیاراتشان نبود لذا امروز با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آمادگی سریع میدان برای دفاع از دستاوردهای هسته ای کشور تیم هسته ای ما با دست پر بر سر میز مذاکرات حاضر خواهد شد.

3- هیات ۴۰ نفره ایران برای حضور در مذاکرات وین مانند هر موضوع دیگری به سرعت دستخوش تحلیل های سطحی و مبتذلی قرار گرفت که متاسفانه سال هاست حاکم بر فضای سیاست ایران استواقعیت این است که موضوعی در حد و اندازه های مذاکرات وین با پیچیدگی هایی که دارد نیازمند توجه و تامل در ابعاد گوناگون است و استفاده از نظر کسانی که در حوزه‌های مختلف صاحب رای و نظر هستند کمترین انتظار است. اگر در تیم مذاکره کننده پیشین نیز این موضوع مورد توجه قرار نگرفته باشد شایسته انتقاد و سرزنش است نه دفاع!

اگر قرار است تیم مذاکره کننده هسته‌ای ترکیبی از مدیران اقتصادی ،سیاسی، حقوقی ،و فنی باشد باید آن‌ را ستود . مگر می‌شود درباره رفع تحریمهای ظالمانه حرف زد بدون آنکه صاحب منصبی از بانک مرکزی ایران حضور داشته باشد. مگر می‌شود درباره مسایل فنی مذاکره کرد و کسی از سازمان انرژی اتمی کشورمان نباشد؟ تیم مذاکره کننده این دوره بر اساس معیارهای عاقلانه در این حد و اندازه از مذاکرات مهم برجامی حاضر می‌شود. دیدن دو عکس در اینباره بسیار گویاست:

بازگشت اقتدار به تیم مذاکره کننده ایرانی / غربی ها با سر گیجه به کشور خود بازگشتند!

بازگشت اقتدار به تیم مذاکره کننده ایرانی / غربی ها با سر گیجه به کشور خود بازگشتند!

4- و بالاخره باید توجه نمود که هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها اعتراف کردند که در این دور از مذاکرات بر خلاف دوره های فبلی که با حضور منفعلانه تیم دولت اعتدالیون حسن روحانی انجام شده بود، ایرانیان با اقتدار زیادی وارد مذاکرات شده و طرف غربی را به گوشه رینگ مذاکرات هسته ای کشانده اند. در این راستا، پایگاه‌های خبری: میدل ایست مانیتور، گاردین ، الجزیره با عناوین و جملاتی چون:
* ایران حتی قبل از شروع مذکرات وین، تا حدی اصول خود را بر طرف آمریکایی تحمیل کرده است.
* واشنگتن به صراحت به اسرائیل هشدار داده که نباید علیه تاسیسات اتمی ایران دست به اقدامات خرابکارانه بزندغنی سازی بیش از 25 کیلوگرم اورانیوم در سطح بیش از 60 درصد نیز عملا به دستِ برتر ایران در مذاکرات جاری هسته ای تبدیل شده است.
* کما اینکه طرف های غربی به خوبی به این باور رسیده اند که مولفه "زمان"، کاملا در راستای منافع ایران است و آن ها هستند که برای حصول یک توافق با ایران باید بجنبند. تهران در مذاکرات جاری در وین، نسبت به طرف های مقابل خود با رویکردی مشخص تر و متحد‌تر ظاهر می شود.
* چه در داخل آمریکا و چه میان آمریکا و متحدان آن نظیر اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، تنش‌هایی جدی در مورد تعامل اتمی با ایران وجود دارد."
* ایران بدترین فشارهای تحریمی آمریکا را در دوره ریاست جمهوری ترامپ از سرگذرانده و اکنون موقعیتی خاص در چهارچوب مذاکرات وین دارد.
* تحت فشار قرار دادن ایران در چهارچوب مذاکرات جاری، کاری سخت و البته با درجه تاثیرِ پایین است.
* وضعیت کنونی تا حد زیادی زاییده بی فکریِ سیاستمداران آمریکایی نظیر ترامپ است.
*با آغازِ مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، اسرائیل به عنوان مخالف جدی مذاکره و تعامل با ایران، از موضعی ضعیف برخوردار است. وضعیت در چهارچوب معادله هسته ای ایران، به لطف رویه های غلط ترامپ و البته تداوم آن ها در دولت بایدن، به هیچ عنوان مناسب نیست.
*آمریکا و اسرائیل نه تنها از توان جدی جهت اقدام قهری علیه ایران برخوردار نیستند.

این موارد نشان می دهد که هم تیم مذاکره کننده ایرانی از اقتدار کافی برخوردار بوده و توانسته است تا اینجای کار در برابر انواع فشارهای سیاسی مقاومت کند و هم اینکه غربی ها در یک سرگیجه بی انتها، هاج و واج برای تصمیم گیری به پایتخت های کشورهای خود باز خواهند گشت، تا تکلیف نهایی برجام را مشخص و تعیین کنند و این همان سخن دیپلمات های ایرانی است که گفتند :الان دیگر توپ در زمین غربی هاست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها