أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۷۶۰۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۶     ۱۸ آذر ۱۴۰۰
در شرایطی که تامین مالی طرح جهش تولید مسکن از منظر تورم زا بودن، با انتقادهایی همراه شده است، دیروز وزیر اقتصاد از متنوع سازی روش های تامین مالی طرح مذکور خبر داد و گفت: مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا تامین مالی ساخت این تعداد مسکن متنوع شود و تجربه ساخت مسکن مهر تکرار نشود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خراسان، در شرایطی که تامین مالی طرح جهش تولید مسکن از منظر تورم زا بودن، با انتقادهایی همراه شده است، دیروز وزیر اقتصاد از متنوع سازی روش های تامین مالی طرح مذکور خبر داد و گفت: مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا تامین مالی ساخت این تعداد مسکن متنوع  شود و تجربه ساخت مسکن مهر تکرار نشود.

در این زمینه باید از ظرفیت‌های خارجی نیز استفاده شود که اخبار خوبی مبنی بر فراهم‌ شدن زمینه‌های حضور ظرفیت‌های خارجی برای ساخت یک میلیون مسکن خواهید شنید.به گزارش خراسان، پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن در مجلس، انتقادهایی درخصوص تورم زا بودن تامین مالی آن مطرح شده است. در متن قانون آمده است که «بانک ها مکلف اند سالانه حداقل 20 درصد تسهیلات پرداختی نظام بانکی را با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به بخش مسکن اختصاص دهند...» این هدف گذاری اگرچه دقیقاً درصدد مقابله با افت سهم تسهیلات مسکن از تسهیلات نظام بانکی در سال های اخیر و رسیدن آن به 5.5 درصد در سال 99  است، اما به گفته برخی کارشناسان، تخصیص این میزان با توجه به واقعیات نظام بانکی در کوتاه مدت، با محدودیت های جدی مواجه است. کمبود منابع آزاد برای تسهیلات، اختصاص بخشی از رقم تسهیلات بانکی به استمهال قراردادهای قبلی، مرحله‌ای بودن تخصیص تسهیلات بسته به پیشرفت پروژه‌هایی که بانک ها تامین مالی می کنند و ... مواردی است که موجب می شود آزاد بودن دست بانک ها در تخصیص 20 درصد تسهیلات خود به بخش مسکن با ابهام مواجه باشد. لااقل باید گفت این فرضیات برای سنجش توان نظام بانکی برای پشتیبانی از چنین طرحی باید مورد توجه و بررسی دقیق قرار بگیرد. با این اوصاف احتمال این که اجرای این قانون به صورت دفعی و مطلقاً از طریق منابع بانکی موجب فشار بر پایه پولی و نقدینگی و در نهایت تورم شود، وجود دارد. موضوعی که چندی پیش معاون وزیر اقتصاد نیز به آن اشاره کرد. به گزارش 14 آذر تسنیم، سبحانیان تصریح کرد که تامین مالی حداقل 360 هزار میلیارد تومانی برای طرح مسکن، آثار تورمی خواهد داشت.

تجربه مسکن مهر تکرار نمی شود
در این شرایط، دیروز وزیر اقتصاد در نشستی با فعالان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران از دو تمهید این وزارتخانه در قبال طرح مسکن دولت خبر داد. به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی گفت: «درباره ساخت یک میلیون مسکن مکاتباتی با بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا تامین مالی ساخت این تعداد مسکن متنوع شود و تجربه ساخت مسکن مهر تکرار نشود. در این زمینه باید از ظرفیت‌های خارجی نیز استفاده شود که اخبار خوبی مبنی بر فراهم‌ شدن زمینه‌های حضور ظرفیت‌های خارجی برای ساخت یک میلیون مسکن خواهید شنید.» اظهارات خاندوزی درخصوص حضور ظرفیت های خارجی را می توان در راستای خبرهایی مبنی بر حضور شرکت های چینی در طرح مسکن برای بهره مندی از فناوری این کشور جهت کاهش مدت اجرای پروژه ها و همچنین افزایش کیفیت و ارتقای دانش داخلی در بخش مسکن کشور دانست.در این خصوص همچنین خبرگزاری تسنیم، خبری به نقل از وزیر راه منتشر کرد که به نظر می‌رسد با راهبرد متنوع سازی تامین مالی طرح مسکن هم سو است. بر این اساس، قاسمی با اشاره به پیش‌بینی منابع مالی خارج از ردیف بودجه برای توسعه صنعت حمل‌ونقل در کشور گفت: راهکارهای مختلفی در نظر داریم که یکی از آن‌ها تهاتر املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با پروژه‌های مسکن و راه‌سازی است.

ارز ترجیحی دارو حذف نمی شود
به گزارش باشگاه خبرنگاران، خاندوزی درخصوص حذف ارز 4200 گفت: دولت قائل به این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت تدریجی حذف شود که شوک به دنبال نداشته باشد. ارز دارو حفظ خواهد شد و در خصوص نان که قوت غالب مردم است نیز فشاری وارد نخواهد شد. به دنبال حذف این ارز، قطعاً قیمت چند قلم کالای مشمول این ارز افزایش می یابد اما باید در نظر داشت که با حذف این ارز و تبدیل به نرخ ارز معقول، صرفه اقتصادی ایجاد می شود و به سمت کاهش وابستگی استراتژیک حرکت خواهیم کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها