أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۷۶۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۲۰ آذر ۱۴۰۰
در واکنش به تداوم رویه‌های غلط و نادرست دولت روحانی؛
در شرایط فعلی اقتصاد کشور، اختصاص ارز برای سفرهای خارجی هزینه زاست و دولت بجای سرمایه گذاری در بخش صنعت و اقتصاد باید سالانه میلیون‌ها دلار بابت سفرهای خارجی بپردازد.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می‌رفت که رویه‌های غلط و نادرست دولت روحانی هرچه سریع‌تر از دستور کار خارج شوند. اما ظاهرا این سیاست های نادرست در زمان مسئولین جدید دولت نیز کماکان تدوام دارد!

دولت قبل برای تامین ارز سفر خارجی، تخصیص ارز مسافرتی به مسافران خارجی را در دستور کار قرار داد. در روزهای اول گمان می‌رفت که تخصیص ارز برای تمام مسافران یکسان باشد اما مشخص شد که ارز مسافرتی، بیشتر به سفرهای غیر زیارتی اختصاص می‌یابد. بطوریکه ارز مسافرتی به کشورهای مختلف به غیر از عراق اختصاص یافت. به عنوان مثال در سال 97 برخی از بانک‌ها موظف به ارائه ارز مسافرتی بودند که از تخصیص آن به زوار عتبات عالیات امتنا می‌کرند. بعدها این رویه به نوعی تغییر کرد و مقداری ارز مسافرتی به سفرهای عتبات در ایام اربعین اختصاص یافت که در واقع میزان آن نسبت به ارز مسفارتی سفرهای غیر زیارتی بسیار کم‌تر بود.

این رویه غلط در حال حاضر نیز ادامه دارد و ارز مسافرتی برای سفر به عتبات عالیات 120 دلار اما برای سفر های خارجی 2200 دلار اختصاص می‌یابد. برخی‌ها در پاسخ به این موضوع ادعا می‌کنند که هزینه سفر به عتبات عالیات کم‌تر از هزینه سفر به کشورهای دیگر می‌باشد!

در اینصورت بایستی ارز مسافرتی برای سفر به هر یک از کشورها متفاوت باشد چراکه هزینه سفر در هر کشور، تفاوت دارد. مستنثی قرار دادن ارز مسافرتی عتبات عالیات از سایر سفرها می‌تواند ترغیبی برای سفرهای غیر زیارتی باشد. طبق آمار منتشر شده از بانک مرکزی در سال 97 از 21 فروردین ماه تا 21 تیرماه و در مدت سه ماهه، در مجموع معادل ۳۱۲ میلیون دلار ارز بابت سفرهای خارجی هموطنان پرداخت کرده است. بدلیل عدم تخصیص ارز به زوار عتبات عالیات در آن سال، می‌توان گفت سهم سفرهای زیارتی از این یارانه پرداختی صفر بوده است.

فارغ از این مسئله باید گفت که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، اختصاص ارز برای سفرهای خارجی هزینه زاست و دولت بجای سرمایه گذاری در بخش صنعت و اقتصاد باید سالانه میلیون‌ها دلار بابت سفرهای خارجی بپردازد. انتظار می‌رود دولت جدید این رویه غلط را که اصلا چرا دولت برای خوشگذرانی عده‌ای محدود هزینه کند، اصلاح کند.

در این خصوص رهبر معظم انقلاب از سالهای قبل گوش زد کرده‌اند: کسانی که عادت کرده‌اند به سفرهای خارج بروند، این عادت را رها کنند، ترک کنند. رفتن به سفرهای خارجیِ تفریحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غیر از سفرهای زیارتی به عتبات یا به حج، این مورد نظر نیست؛ آن این‌قدر خرج و هزینه‌ای هم بر دوش کشور نمیگذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفریحی، سفرهای زائد با بهانه‌های گوناگون را کنار بگذارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها