أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۷۷۴۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۲۲ آذر ۱۴۰۰
با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان حجم صادرات و مبادلات اقتصادی با همسایگان را به میزان قابل قبولی رساند و این راهبرد می‌تواند به اقتصاد ملی و اقتدار منطقه‌ای کمک کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی وزیر کشور در نشست مشترک سفرا در کشورهای همسایه با استانداران استان‌های مرزی کشور، گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران تعامل با همسایگان است. بررسی ها نشان می‌دهد حتی در دوران برجام و در اوج سیاست نگاه به اروپا، سهم مبادلات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با این اتحادیه، کمتر از میزان مبادله با یکی از کشورهای همسایه بوده است.

وی با تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در ایران و همچنین بازارهایی که در آن سوی مرزهای کشور وجود دارد، افزود: با برنامه‌ریزی منسجم، هماهنگ و راهبردی، می‌توان حجم صادرات و میزان مبادلات اقتصادی با همسایگان را به میزان قابل قبولی رساند. این راهبرد مبتنی بر اولویت همسایگان، هم به اقتصاد ملی کمک می‌کند و هم موجب تقویت اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست همسایگی امروز در دنیا مورد توجه قرار دارد، گفت: دیپلماسی سازنده با جهان، اصل اساسی در سیاست خارجی ایران است، اما در این دیپلماسی، حتماً اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی، ابتدا همسایگان است. اولویت‌های بعدی سایر کشورهای اسلامی و در سطح بعدی کشورهای دوست در سایر مناطق هستند.

وحیدی با اشاره به سیاست‌های کلی نظام بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، افزود: اسناد بالادستی کشور نشان می‌دهد توجه و اولویت ایران به منطقه بوده است؛ هرچند این سیاست در گذشته آنچنان که باید و شاید مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: تعامل با کشورهای منطقه موجب پیوندهای عمیق راهبردی با همسایگان خواهد شد و برقراری امنیت یکی از دستاوردهای مهم آن محسوب می‌شود.

وزیر کشور نشست استانداران مرزی با سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه را حائز اهمیت و راهبردی دانست و گفت: در راهبرد اول همسایگان، وزارت کشور به دنبال تقویت اقتصاد مرزی با محوریت بازارچه‌ها است و در این زمینه استانداران از اختیارات کامل برخوردار هستند تا پیشرفت پایدار مناطق مرزی، محقق شود.

وحیدی از استانداران خواست که مشاورانی برای خود انتخاب کنند که بتوانند، اقدامات و برنامه‌های آنان برای مبادلات اقتصادی با آن سوی مرزها را فراهم کنند و هر چه سریعتر یک طرح مشترک برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ترانزیت کالا و خدمات با استان‌های مرزی و مجاور ماموریت کاری خود طراحی کنند.

وی در پایان گفت: پیوندهای راهبردی در منطقه از مسیر روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های زیست محیطی، ترانزیتی و امنیتی به دست می‌آید.

گفتنی است در دومین روز از گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، وزیر کشور به همراه ۱۷ نفر از استانداران مرزی و همچنین دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، دیدگاه و نقطه نظرات خود در زمینه ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه را مطرح کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها