يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۸۳۹۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۰۲ دی ۱۴۰۰
وزیر ارشاد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی و انقلابی وظیفه خود می‌داند که در احیاء هویت ایرانی اسلامی، از نمادهای مهم این هویت پاسداری و آن‌ها را ترویج کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در همایش ملی نکوداشت آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی که پنج‌شنبه، ۲ دی، در حوزه علمیه نواب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: خوشحال هستم که در کنار مضجع شریف امام رضا(ع) حاضر هستم و در مراسم تجلیل از یکی از بزرگترین مراجع تقلید معاصر حضور دارم. از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش که زحمت کشیدند و با یک سلیقه خوب، در سه مرحله این کار بزرگ را در سمنان، مشهد و به امید خدا در خردادماه سال ۱۴۰۱ در قم پیش بردند و می‌برند تشکر می‌کنم.

وی افزود: کار مهمی صورت گرفته و این همایش گونه‌ای متفاوت از همایش‌هایی است که به صورت سنتی و معروف انجام می‌شود. دبیرخانه این کنگره برنامه‌ریزی خوبی را انجام داد تا بتواند با محاسبه‌ دقیق و برنامه‌ریزی درست، فضای مناسبی را برای معرفی و ترویج آثار این مرجع والامقام به وجود بیاورد. همچنین از جمله ویژگی‌های خوبی که این کار از آن برخوردار است این است که بخش مهمی از آثار حضرت آیت‌الله العظمی شاهرودی به چاپ رسیده و از نگاه‌های فرهنگی و هنری از قبیل چاپ رمان برای آن استفاده شده است و تمام این کارها کمک می‌کند تا یادبود مناسبی را در اینجا برای این شخصیت بزرگ برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به قدمت حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: حضرت آیت‌الله العظمی شاهرودی از بزرگان حوزه علمیه خراسان بودند که در طول قرون متمادی به برکت وجود مقدس حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به یکی از بزرگترین جغرافیاهای تولید علم در فرهنگ و تمدن اسلامی تبدیل شده است. حوزه علمیه خراسان از نظر فقهی و دانشی قدمت بسیاری دارد و شعرای بزرگ و دانشمندان مهم در شاخه‌های مختلف علمی، اهالی فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف در طول دوران‌های مختلف در این جغرافیا درخشیده‌اند و مهمترین وجه این حوزه وجه فقاهتی و علمی است. در ۲۰۰ سال اخیر که جریان فقاهتی به جریان غالب تبدیل شده و در اوج آن با پیروزی انقلاب اسلامی، حفظ سیاسی تشیع حاکمیت سیاسی را هم به دست آورده، یکی از مهمترین سطوح شکل‌گیری این حاکمیت سیاسی و فقهی تشیع، حوزه علمیه خراسان و مشهد است.

اسماعیلی ادامه داد: بزرگانی که از این حوزه نقش‌آفرینی کردند بسیار زیاد هستند و یکی از آن‌ها که دوران جوانی خود را در این شهر مقدس به آموختن علم فقه و اصول گذرانده، حضرت آیت‌الله العظمی شاهرودی بوده است. خداوند عمر طولانی نصیب ایشان کرد و خیرات و برکات بسیاری از وجود ایشان به وجود آمد. از برکات ایشان این است که پس از گذشت ۵۰ سال از تاریخ رحلت ایشان، این همایش با عظمت بسیار در سه نقطه کشور در حال برگزاری است. نقش مهم سیاسی آیت‌الله شاهرودی در موضوع حمایت از فدائیان اسلام، شخصیت مبارز شهید نواب صفوی و حمایت از مرجعیت امام راحل عظیم‌الشان(ره) پس از اتفاقات ۱۵ خرداد از مهمترین نقاط درخشان در کارنامه سیاسی عمر پربرکت این فقیه بزرگوار است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی و انقلابی وظیفه خود می‌داند که در احیاء هویت ایرانی اسلامی، از نمادهای مهم این هویت پاسداری و آن‌ها را ترویج کند. در برنامه تحولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ذیل برنامه تحولی دولت انقلابی و مردمی است، جایگاه مهم برای ترویج بزرگان در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده و حمایت جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام فعالان در حوزه‌های مختلف برای فرهنگ ایرانی و اسلامی است. در این کنگره نیز با همین رویکرد حضور پیدا کردم تا در محضر علما و افرادی که زحمت کشیدند این کنگره را برگزار کردند، اعلام کنیم یکی از وظایف قطعی ما حضور در کنار آن‌ها است و وظیفه تسهیل‌گیری و حمایت خود را مبذول خواهیم داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها