يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۸۴۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۰۵ دی ۱۴۰۰
تنها چهار روز تا پایان ضرب‌الاجل خروج نظامیان آمریکایی از عراق باقی مانده و خبرهای منتشره از وضعیت فعلی حضور نظامی واشنگتن در همسایه غربی ضدونقیض است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل ازشگاه خبرنگاران جوان، ۲۰ مارس سال ۲۰۰۳ آمریکا و انگلیس به بهانه‌ای که هیچ وقت ثابت نشد به عراق حمله نظامی کردند. ۱۹ روز بعد در تاریخ ۹ آوریل یک تانک آمریکایی به همراه برخی از شهروندان عراق مجسمه «صدام حسین» دیکتاتور فراری این کشور را در بغداد سرنگون کرد. بعد از سه سال صدام پیدا و بعد اعدام شد.

درگیری فرقه‌ای عاملی برای ماندن آمریکایی‌ها در عراق

پس از اعدام صدام حسین عراق با سناریوی تازه‌ای به نام جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی روبه‌رو شد. حامیان سنی مذهب صدام در شهر فلوجه جمع شدند، اما ۱۰ هزار سرباز آمریکایی به همراه دو هزار سرباز عراقی به این تجمع حمله و آنان را متفرق کردند. سپس در ۲۲ فوریه سال ۲۰۰۶ حمله به حرم امامان شیعیان عراق در شمال این کشور درگیری فرقه‌ای را قوت بخشید و طی دو سال هزاران نفر از مردم عراق بر اثر این درگیری‌های ساختگی جان خود را دست دادند.

تنها کسی که در این میان سود می‌برد آمریکا بود که از منابع طبیعی عراق تغذیه می‌کرد و این کشور را تنها به عنوان پایگاهی نظامی برای نفوذ در منطقه می‌دید. اوایل سال ۲۰۰۷ «جرج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا اعلام کرد ۳۰ هزار نیروی جنگی دیگر به عراق اعزام خواهد شد که در مجموع تعداد نظامیان آمریکا در عراق در آن سال به ۱۶۵ هزار نفر رسید.

خروج موقت نظامیان آمریکا از عراق و بازگشت دوباره به بهانه داعش

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که در مبارزات انتخاباتی ادعا می‌کرد رویکرد بهتری نسبت به بوش با کشور‌های مسلمان خواهد داشت، در سال ۲۰۰۹ بخش عمده‌ای از نظامیان آمریکایی را از عراق خارج، اما به افغانستان اعزام کرد. آخرین نیروی جنگی آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شد. اما این خروج همیشگی نبود و آمریکا برای بازگشت به عراق برنامه‌ی دیگری داشت.

در ژوئن سال ۲۰۱۴ سازمان تروریستی داعش به عراق حمله کرده و توانست فلوجه را تصرف کند. تنها یک ماه بعد در ماه ژوئیه تروریست‌های تکفیری داعش توانستند موصل را تصرف کنند و نزدیک به یک سوم عراق بدست تروریست‌ها سقوط کرد. ماه بعد جنگنده‌های آمریکایی در هشت آگوست ۲۰۱۴ برای اولین بار پس از خروج نظامیان این کشور از عراق مستقیما تعدادی از مواضع داعش را بمباران کردند و به بهانه مبارزه با داعش این بار با یک ائتلاف بین‌المللی به عراق بازگشتند و از سال ۲۰۱۴ تا سال جاری میلادی (۲۰۲۱) همچنان در عراق حضور دارند.

بعد از پایان دولت اوباما «دونالد ترامپ» که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شده بود در مبارزات انتخاباتی با «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه دولت اوباما و دیگر نامزد ریاست‌جمهوری این کشور، فاش کرد کلینتون و اوباما از کسانی بودند که سازمان تروریستی را داعش را بوجود آوردند و تروریست‌های تکفیری را به جان مردم منطقه انداختند تا بتوانند دوباره نظامیان خود را به غرب آسیا بازگردانند.

مستشاران نظامی آمریکا در عراق، گرگی در لباس میش

خون سرداران مبارزه با تروریسم عراق را برای آمریکا ناامن کرد

با اینکه در سال ۲۰۱۷ سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس پاسداران ایران اعلام کرد حکومت داعش بر عراق و سوریه به پایان رسیده است، اما نظامیان آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی که تنها به بهانه مبارزه با تروریسم به غرب آسیا بازگشته بودند از این کشور خارج نشدند. طی سال‌های بعد از شکست داعش نظامیان آمریکا همواره تهدیدی برای نیروی الحشد الشعبی، عراق یکی از اصلی‌ترین ارکان مبارزه با داعش، بودند. حتی در برخی از موارد به طور مستقیم مواضع الحشد الشعبی را هدف قرار می‌داد. در همین راستا در آخرین روز سال ۲۰۱۹ مردم عراق در اعتراض به هدف قرار دادن الحشد الشعبی از سوی نظامیان آمریکا به سمت سفارت این کشور در بغداد رفته و حمله به نیرو‌های مردمی عراق را محکوم کردند.

سه روز از شروع سال ۲۰۲۰ گذشته بود که آمریکا و متحدانش حادثه‌ای را در عراق رغم زدند که به زعم سیاستمداران جهان بزرگ‌ترین حادثه‌ای بود که در ۱۰۰ سال گذشته در غرب آسیا رخ داده است. ۳ ژانویه ۲۰۲۰ پهپادهای نظامیان تروریست آمریکا خودروی حامل سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار داده و سرداران مبارزه با تروریسم را به شهادت رساندند. ترور فرماندهان مبارزه با داعش و تروریسم بازتاب‌های زیادی را به دنبال داشت. جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا اعلام کرد تروریست‌های آمریکایی با خروج از منطقه تقاص این عملیات ترور را پس خواهند داد. در همین راستا پارلمان عراق به ریاست «محمد الحلبوسی» قانونی را تصویب کرد که به موجب آن تمامی نظامیان تروریست آمریکا که تعدادشان به پنج هزار نفر می‌رسید، باید خاک این کشور را ترک می‌کردد.

قانون پارلمان عراق الزام آور است و آمریکا باید به آن عمل می‌کرد، اما در مقابل نظامیان تروریست این کشور با زورگویی در خاک عراق باقی مانده و پس از گذشت نزدیک به دوسال همچنان در خاک این کشور حضور دارند. نیرو‌های مقاومت عراق هم در مقابل این زورگویی ساکت ننشسته و بار‌ها سفارت، پایگاه‌ها و کاروان‌های لجستیک آمریکا را هدف قرار دادند و خروج آمریکا به یک خواست عمومی میان مردم عراق تبدیل شد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پس از روی کار آمدن ادعا کرد قصد دارد نظامیان این کشور را از غرب آسیا خارج کند. او در ملاقات با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد با پایان سال ۲۰۲۱ میلادی آمریکا به ماموریت نظامی خود در عراق پایان داده و ماهیت کمک نظامی آمریکا به عراق عوض شده و در آموزش نظامی به این کشور کمک خواهد کرد. بر همین اساس نزدیک به ۲۵۰۰ مستشار نظامی در عراق باقی خواهد ماند!

نظامیان تروریست آمریکا در عراق کدام پایگاه‌ها را اشغال کردند

«طارق الربیعی» کارشناس مسائل امنیتی عراق در مصاحبه‌ای فاش کرد آمریکا قصد دارد تنها در مرز عراق و سوریه ۱۵۰۰ سرباز مستقر کند و ناتو نیز به تازگی اعلام کرده است تعداد مستشاران نظامی که در عراق خواهند ماند از ۵۰۰ تن به چهار هزار تن خواهید رسید!

الربیعی درخصوص پایگاه‌های اشغال شده از سوی نظامیان تروریست آمریکا هم گفت: بیش از ۱۱ پایگاه آمریکایی در ۶ استان وجود دارد که مهمترین آن‌ها دو پایگاه در بغداد، دو پایگاه در موصل، سه پایگاه در اقلیم کردستان، دو پایگاه در کرکوک، دو پایگاه در تکریت و دو پایگاه در الانبار هستند؛ و نام آن‌ها بدین شرح است: پایگاه‌های «التاجی» و «ویکتوری» در بغداد، «القیاره» در موصل، «الحریر» و «اتروش» در اربیل، دو پایگاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در سلیمانیه، «البغدادی» و «الحبانیه» در الانبار که علاوه بر این دو پایگاه نظامیان تروریست آمریکا در مرز این استان با سوریه نیز مستقر هستند، «رینگ» و «بالتون کوبری» در کرکوک و پایگاه بلد الجویه در تکریت.

الربیعی اعلام کرد علاوه بر اینکه حدود ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا که به گفته این کشور نیروی مستشاری هستند ۲۴۰۰ سرباز ائتلاف نیز قرار است در عراق باقی بمانند که تاکنون از ماهیت اصلی آنان به صراحت بحثی نشده است.

نظامیان آمریکا از عراق خارج نمی‌شوند بلکه نامشان تغییر خواهد کرد

خبرگزاری المیادین با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۱ گزارشی درخصوص ادعای خروج نظامیان آمریکا در عراق منتشر و اعلام کرد براساس توافق میان الکاظمی و بایدن که در اواخر ماه جولای سال جاری، در جریان سفر اول او به واشنگتن امضا شد این طور فرض می‌شود که آمریکا نیرو‌های جنگی خود را تا پایان ۲۰۲۱ از عراق خارج خواهد کرد. اما بایدن در همان زمان هم اعلام نکرد نظامیان آمریکا را از عراق خارج خواهد کرد او فقط گفت: «آمریکا همزمان با پایان سال به مأموریت رزمی نیروهایش در عراق پایان خواهد داد تا مرحله جدیدی از همکاری‌های نظامی با این کشور آغاز شود. ما با پایان سال مأموریت رزمی نخواهیم داشت، اما همکاری ما علیه تروریسم حتی در این مرحله جدید که در حال بحث و تبادل نظر درباره آن هستیم ادامه پیدا خواهد کرد و نقش آمریکا در عراق به مشاوره‌دهی و آموزش تغییر خواهد یافت.»

نیرو‌های مقاومت عراق که هم بعد از قانون پارلمان عراق به دلیل عمل نکردن آمریکا به این قانون الزام‌آور سفارت این کشور و پایگاه‌های نظامی که در اختیار آن بوده است را بار‌ها مورد هدف قرار دادند تنها زمانیکه دولت عراق به آن‌ها قول داد تا پایان سال نظامیان تروریست آمریکا از خاک این کشور خارج خواهند شد، دست نگه داشته و به حملات خود ادامه ندادند. با این حال شکی نیست که تفاوت بسیار زیادی میان عقب‌نشینی و خروج کامل و تغییر مأموریت وجود دارد. برخی از گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است دولت عراق برای کنترل محور مقاومت اعلام کرده است آمریکا قصد خروج از این کشور را دارد.

براساس گزارش المیادین «محمد محیی» سخنگوی «کتائب حزب‌الله» عراق تأکید کرد «توافق بر سر تعلیق حملات علیه اهداف آمریکایی، تمامی گروه‌های مقاومت عراق و به‌ویژه گروه‌هایی را که شاید این نیرو‌های آمریکا را هدف قرار می‌دهد، در بر می‌گیرد. و هدف از این آتش‌بس مشروط مهلت دادن به دولت عراق به منظور تهیه یک جدول زمانی برای خروج نیرو‌های آمریکایی از کشور است».

با این حال هفته گذشته مقامات عراقی اعلام کردند آمریکا پایگاه‌های عین الاسد و الحریر را تخلیه کرده و به ماموران عراقی سپرده است، اما روز گذشته «کاطع الرکابی» یکی از اعضای سابق کمیسیون امنیت و دفاع در مجلس عراق فاش کرد نظامیان تروریست آمریکا همچنان در پایگاه عین الاسد حضور دارند و آن را ترک نکردند!

المیادین از عزم کلی طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق برای خروج آمریکا از این کشور خبر داده و نوشت: طیف وسیعی از احزاب سیاسی عراق از خروج نظامیان آمریکا حمایت می‌کنند و معتقدند وضعیت این کشور پس از خروج آمریکایی‌ها بدتر از زمان حضور این نیرو‌ها نخواهد بود.

برخی تحلیل‌گران بر این باورند حضور مستشاران و مربیان نظامی آمریکایی در خاک عراق خطرناک‌تر از حضور نیرو‌های جنگی آمریکا در این کشور است چراکه با این اقدام واشنگتن کاملا در جریان اطلاعات محرمانه نهاد‌های امنیتی عراق قرار خواهد گرفت.

مستشاران نظامی آمریکا در عراق، گرگی در لباس میش

سقوط یک شبه کابل تجربه‌ای از آموزش مستشاران نظامی آمریکا در طول ۲۰ سال

بر اساس گزارش فارین پالیسی، آمریکا از زمان تهاجم خود در سال ۲۰۰۱ به افغانستان، تقریباً ۸۳ میلیارد دلار در آموزش و تسلیح نیرو‌های دفاعی این کشور سرمایه گذاری کرد. بعد از نهایی شدن خروج آمریکا از افغانستان، بایدن در حالی که از این تصمیم دفاع می‌کرد، گفت: «ما تمام ابزار‌ها را به شرکای افغان خود ارائه کردیم اجازه دهید تأکید کنم همه ابزارها».

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی قبلا گفته بودند که انتظار ندارند هیچ استانی تا پاییز زودتر بدست طالبان بی‌افتد. این در حالی است که مردم ولایت‌های هرات و قندهار به خبرگزاری الجزیره گفتند از سرعت سقوط شهرهایشان و درگیر نشدن نیرو‌های دولتی شوکه شده‌اند.

حال سوال اول این است با وجود اینکه نیرو‌های دفاعی افغانستان نزدیک به ۲۰ سال تحت تعلیم مستشاران نظامی آمریکا بودند و در مقابل طالبان نتوانستند ایستادگی کنند، چرا آمریکا اصرار دارد به عنوان مستشار نظامی ۲۵۰۰ سرباز جنگی را در عراق نگه دارد؟! و سوال دوم این که اگر آمریکا قصد آموزش نظامی به ارتش عراق را دارد چرا تسلیحات نظامی سنگین خود را در این کشور نگه می‌دارد؟! مگر این تسلیحات پیشرفته جز برای حمله، هدف دیگری مانند «آموزش» دارند؟!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها