کد خبر: ۴۹۸۵۵۹
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۰۶ دی ۱۴۰۰
در نشست تخصصی مبنا با بهره مندی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مطرح شد:
نشست تخصصی مبنا با موضوع «نقش والای زن مسلمان در مقابله با جنگ علیه خانواده در اندیشه حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای (مدظله العالی)» عصر روز گذشته به همت دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا...العظمی خامنه ای(مدظله العالی) در مشهد برگزار شد. دراین نشست مجازی دکترحکیمه سقای بی ریا؛ پژوهشگر و استاد دانشگاهبه عنوان سخنران به بیان مطالب خود پرداخت.

سرویس فرهنگی پایگاه 598: مقام معظم رهبری در نشستی با موضوع زن و خانواده، بحث زن و خانواده را یکی از مسائل اساسی کشور عنوان می فرمایند و هدف را رسیدن به یک اندیشه منسجم و واحد در این حوزه می دانند ایشان به گستردگی این موضوع اشاره می فرمایند و معتقدند از لحاظ نظری نیازمند گشایش و علاج هستیم و این در حالی است که این مسئله یکی از مسائل درجه یک برای دشمنان ما نیز هست و در واقع جنگی علیه زن و خانواده در جریان است.

گرفتن هویت اسلامی زن یک اولویت برای استعمار است

 نقش زنان در بعد خانواده و اجتماع در دوران معاصر نقش برجسته ای است که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده است و کتاب های متعددی نیز در مورد آن نوشته شده است و در میان این کتاب ها هم نقش محوری و هم مقاوم سازی خانواده برای ایفای نقش در عرصه های مختلف بیان شده است و ما این نقش بی بدیل را در بستر انقلاب اسلامی مشاهده کردیم از طرفی در جهان غرب در مواجهه با جهان اسلام بحث زن مطرح است و گرفتن هویت اسلامی زن یک اولویت برای استعمار است و چرایی این موضوع قابل بررسی است.

جهان غرب به دنبال رویکرد جمهوری اسلامی در موضوع زنان است تا آن را در کنار دیگر موضوعات مورد هجمه قرار دهد اما موضوع فراتر از این ها است یعنی زن در جهان مورد ظلم واقع شدهاست و ما در جامعه اسلامی وظیفه داریم که نه تنها خودمان را از این آسیب ها دور کنیم بلکه راه حل آن را به جهان عرضه کنیم.

آسیب در حوزه زنان بسیار زیاد است و اگر اسلام زدایی در کنار جوامع اسلامی صورت گرفته و شیفتگی به غرب پیدا شده است باید آسیب هایی که در این کشورها وارد شده است را نیز مورد بررسی قرار دهیمتا ببینیم وضعیت جنگی که علیه خانواده اتفاق افتاده به چه صورت است.

مقام معظم رهبری می فرمایند:«در مسئله زن و خانواده، غرب در یک گمراهی و ضلالت عمیقی به سر می برد» و باید ببینیم این گمراهی چیست و چه راهی برای برون رفت از این گمراهی وجود دارد.

خودشی پنداری زنان در غرب موضوعی است که در حال حاضر در غرب مطرح است و ما باید بدانیم چطور می توانیم خودمان را در برابر اینآسیب واکسینه کنیم و چه چیزی برای عرضه داریم و این موضوع به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است . ابزاری شدن در جوامع غرب مورد توافق کارشناسان در این حوزه است و جامعه از رفتارهای جنسی سازی شده اشباع شده است. رفتارهای فرهنگی و استاندارهای جنسی سازی شده در غرب نگاه شی پندارانه به زن دارد و پس از آن نگاه خود شی واره پنداری در زنان به وجود می آید و به مرور زمان فرد به خودش به عنوان یک شی نگاه می کند.

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده حاکی از تبعات روانی چون شرم از ظاهر خود ،افزایش اضطراب، کاهش طبیعی در انجام فعالیت های روزمره و نیازهای طبیعی بدن و آسیب به سلامت روان است.نگرانی ها در این زمینه از سطح والدین و جامع فراتر رفته است و مورد توجه پژوهشگران اجتماعی و عرصه سیاستگذاری قرار گرفته است.

در کتاب بیماری زیبایی نوشته یکی از روانشناسان امریکایی آمده است وقتی دختران و زنان به شی واره پنداری می رسند انگار یک آینه دورنی همواره همراه آنان است و همواره نگران ظاهر خود هستند که آیا به استاندارد زیبایی که دور از دسترس است، می رسند و در ادامه زنان و دختران دچار بیماری زیبایی می شوند و ارزش خود را فقط در ظاهر خود می بینند و در این مسیر زمان، توان و انرژی مالی آن ها درگیر می شودو این مسئله ای است که هویت زنان را بیمار می کند.

در فرهنگی که به زنان می آموزد ظاهر آن ها مهم ترین ویژگی آن ها است آن وقت با مشکلیبا عنوان حجاب برخورد می کنیم و وقتی می گوییم جنگ خانواده یعنی مشکلات زیادی به صورت پنهان اتفاق می افتد و در واقع حجاب تبدیل به ابزار تسلیحاتی شده است.

چرا باید هویت اسلامی یک زن یک راهبرد جنگی باشد و چرا باید در گزارشی که با عنوان اسلام مدنی دموکراتیک آماده می شود حجاب را یک میدان مین عنوان کنندکه نباید به راحتی از کنار آن گذشت و چرا باید آمریکا از مسیح علی نژاد حمایت کند و به او بال و پر بدهد و این علامت سوالها را باید در ذهن پرورش بدهیم تا به یک جواب برسیم.

آسیب فیزیکی یکی از پیامدهای بیماری زیبایی است

از پیامدهای احتمالی بیماری زیبایی می توان به آسیب های فیزیکی اشاره کرد و کسی که دچار خودشی پنداری شده باشد این آسیب ها را می پذیرد و از کنار آن ها به راحتی عبور می کند و بهاین دلیل به این آسیب ها رضایت می دهد که فکر می کند باید به استاندراد برسد.

از پیامدهای احتمالی بیماری زیبایی همچنین می توان به آسیب های روانی و افسردگی اشاره کرد چون وقتی جامعه اشباع شده باشد فرد برای رسیدن به استانداردها تلاش می کند و می بیند در حال دور شدن از این استانداردها است چون با افزایش سن، انسان از استانداردها دورتر می شوند بنابراین فرد از فرزندآوری فرار می کند چون ترس دور شدن از استانداردها را دارد.

اگر بخواهیم راه مقابله با جنگ علیه خانواده را پیدا کنیم باید به دنبال ریشه این جنگ باشیم و آسیب ها را شناسایی کنیم و ببینیم آیا نگاه اسلامی چیزی برای مصون نگه داشتن ما از این آسیب ها دارد.

وقتی همه تمرکز بر روی ظاهر است نمی توان دنیای اطراف را تغییر داد

درکتاب بیماری زیبایی آمده است آینه درون خود را بشکن و به جهان نگاه کن .فردی که دچار بیماری زیبایی شده ممکن است به خود آسیب برساند. چند درصد از زنان محجبه ما انرژی و توان شان درگیر تغییر بدن، پوست و موهایشان است؟ چند درصد از زنان متدین ما وقتی به خانواده توجه دارند توجه شان فقط به مسائل مادی خانواده است؟البته که باید نیازهای مادی را بشناسیم وقتی ما دچار بیماری زیبایی بشویم طبیعتا نیازهای مادی خانواده نیز دچار چالش می شوند و دیگر نمی توانیم توجه داشته باشیم. آیا می توانیم وقتی که دچار بیماری زیبایی خودمان شده ایم دنیای اطراف مان را تغییر دهیم.وقتی همه تمرکز بر روی ظاهر است نمی توان دنیای اطراف را تغییر داد در نتیجه دربیماری زیبایی،آسیب فردی کمتر از آسیب اجتماعی است.وقتی شما درگیر تغییر در پوست و بدن تان هستیدایجاد تغییر در دنیا دشوار است.

برای کسانی که به دنبال تغییرات ظاهری خود هستند پرداختن به وضعیت اقتصاد، سیاست، آموزش و ... دشوار خواهد بود و قطعا نمی توانند درگیر پرداخت به مسائل مهم تری باشند.

در این کتاب آمده است خیلی کارهای مهم تری از تغییر ظاهر شما در جهان وجود دارد که می توان به آن ها پرداخت.

مقام معظم رهبری در سال 1390 می فرمایند:«اسلام نگاهش به زن نگان انسانی است و جنسیت در نگاه بعدی است» یک زن وظیفه دارد تا هم خودش مدارج رسیدن به الله را طی کند و هم باید به نیازهای معنوی خانواده توجه کند تا تقرب الی ا... صورت بگیرد. زنی که دچار خود شی واره پنداری شده است توان رسیدن به این تقرب را ندارد و آسیبی که زن می تواند در این زمینه بزند ابتدا به خودش است.

حضرت آقا در مورد مادران شهدا به صبر آن ها اشاره می کنند و اگر زن دچار بیماری زیبایی شده باشد چنین صبری اتفاق نمی افتد.

ما باید ثابت قدم باشیم و سیستمی که اسلام نشان داده است بهترین سیستم برای مصون ماندن از این آسیب ها است بنابراین نباید از کنار آسیب های معنوی به راحتی گذر کرد هر چند که در غرب راه حل را در حوزه فردی می بینند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها