أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۹۸۶۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۰۷ دی ۱۴۰۰
طرح انتقال آب به استان سیستان و بلوچستان با هدف رفع مشکلات ناشی از کمبود آب مناطق مختلف این استان از طریق شیرین سازی و انتقال آب دریای عمان به تصویب مجلس رسید.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (سه شنبه 7 دیماه) خانه ملت، کلیات طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را به تصویب رساندند.

بهارستان نشینان روز یکشنبه این هفته، بررسی طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان را در اولویت دستورکار مجلس قرار دادند و امروز پس از تصویب کلیات این طرح، جزئیات آن را به کمیسیون عمران مجلس ارجاع دادند.

طرح «انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان» با هدف تأمین آب استان سیستان و بلوچستان در تاریخ 24 اسفند سال گذشته با امضای 102 نفر از نمایندگان، به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

هدف از ارائه این طرح رفع مشکلات ناشی از کمبود آب مناطق مختلف این استان از طریق شیرین سازی و انتقال آب دریا به مناطق بحرانی استان و با اولویت شهرهای زاهدان و زابل عنوان شده است.

به گزارش تسنیم، در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه (در ماده 36) نیز به استفاده از پتانسیل آب دریا جهت تأمین آب آشامیدنی مناطق جنوبی اشاره و مقرر شده است تا پایان اجرای قانون برنامه ششم توسعه حداقل 30 درصد آب آشامیدنی مناطق جنوبی کشور از طریق شیرین کردن آب دریا تأمین شود.

پیش از این نیز مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به آسیب‌شناسی طرح نمایندگان مجلس برای «انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان» پرداخت و تاکید کرده بود: در کشور ایران کمبود منابع آبی همواره به عنوان یک عامل محدود کننده فعالیت ها مطرح بوده است. با توجه به روند رو به رشد جمعیت کشور و تشدید نیاز بخش های مختلف، افزایش مصرف آب بخش های شهری، روستایی و صنعتی اجتناب ناپذیر خواهد بود. آب در فرایند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر منطقه، نقش عمده و کلیدی دارد. افزایش تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، توسعه مراکز جمعیت شهری و روستایی و بهبود ارتقای کیفیت زندگی در گرو مدیریت و توسعه پایدار است.

به گفته مرکز پژوهش های مجلس؛ اگرچه شیرین سازی و انتقال آب ممکن است برخی مشکلات زیست محیطی را نیز به همراه داشته باشد، اما وضعیت آب مناطق شرقی و جنوب شرقی به حدی بحرانی است که حفظ امنیت آبی این منطقه از اولویت بالاتری برخوردار است؛ زیرا امنیت آبی، امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت. در عین حال جهت به حداقل رساندن تبعات مخرب زیست محیطی باید مطالعات جامع و اقدامات لازم نیز صورت گیرد.

در جلسه علنی امروز خانه ملت و در جریان بررسی کلیات این طرح، عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گزارش کمیسیون متبوعش درخصوص طرح مذکور را قرائت کرد در این گزارش، مشکل اساسی کشور، بحث تامین آب عنوان و تاکید شده بود: در شرایط کنونی نمی توان از منابع آب زیرزمینی برداشت کرد و باید این آب را از دریای آزادی که به اقیانوس راه دارد، تامین کرد.

به گفته سخنگوی کمیسیون عمران، طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان هیچ منافاتی با قانون ندارد و این طرح توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گرفته و حتی شرکت آب و فاضلاب نیز با اجرای این طرح موافق است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها