کد خبر: ۴۹۸۹۷۹
زمان انتشار: ۱۵:۱۲     ۱۳ دی ۱۴۰۰
نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه سفر مهمی است و در بستر ارتقای روابط راهبردی ایران و روسیه انجام خواهد شد.
 
به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان: سعید خطیب‌زاده امروز در یک نشست خبری ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت فاطمه زهرا (س) فرارسیدن دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامیداشت و گفت: ایشان نماد وحدت و یاد و نام وی همواره زنده خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزارت خارجه بعنوان دستگاه دیپلماسی کشور تا روزی که مسببین جنایتی که علیه سردار بزرگ حاج قاسم سلیمانی انجام شد را به پیشگاه عدالت نیاورد آرام نمی‌گیرد.

وی در مورد سفر رئیس‌جمهور به روسیه، افزود: سفر دکتر رئیسی به مسکو در پاسخ به دعوت پوتین انجام می‌شود و یک سفر کاری خواهد بود. برخی اسناد و تفاهم‌نامه‌ها در دست پیگیری است که دفتر رئیس جمهور توضیحات مبسوطی را ارائه خواهد کرد.
 
خطیب‌زاده با اشاره به ادعای «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، مبنی بر اینکه ایران از برنامه موشکی خود برای تهدیدات منطقه‌ای استفاده می‌کند، بیان کرد: تجمیعی از بحران‌های حل‌نشده در منطقه را شاهد هستیم؛ لذا توصیه ما به امریکا این است که بجای دست‌کاری و طراحی‌های خاص پشت‌پرده، از برهم زدن آرامش منطقه فاصله بگیرند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهدای واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران، گفت: از دولت ژاپن به خاطر اهدای واکسن‌ها تشکر می‌کنیم. ٣هزار و ٦٠٠دز واکسن آسترازنکا از سوی ژاپن به ایران اهداشده است.

وی در مورد سفر رئیس‌جمهور به روسیه افزود: سفر آقای رئیسی به روسیه سفر مهمی است و در بستر ارتقای روابط راهبردی ایران و روسیه انجام خواهد شد. روابط روسیه روابطی اصیل و راهبردی است که بر علیه کسی نخواهد بود. 
 
خطیب‌زاده افزود: هیچ پیامی خارج از متون مکتوب میان ایران و آمریکا ردوبدل نشده است.
 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سؤال که چه تغییراتی باید در هیئت حاکمه افغانستان صورت بگیرد تا ایران آن را به رسمیت بشناسد، گفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به‌دقت اعلام کرده است. آنچه در افغانستان مورد تأکید ماست تشکیل دولت فراگیر و این گزاره مکرراً اعلام‌شده است.

وی ادامه داد: مسیر آینده افغانستان مسیر تحقق خواسته مردم به شمول همه است. در خصوص مردم افغانستان سیاست ایران روشن است و به‌رغم همه اختلافات تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند.
 
خطیب‌زاده گفت: تقریباً در تمامی مذاکرات یکی از بندهای ثابت تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بوده است. ما با همه گروه‌های افغانستانی در ارتباط هستیم. در سفر آقای قمی به افغانستان هم نکات به‌درستی به طالبان منتقل‌شده است و ما در حال حاضر در مسیر شناسایی قرار نداریم.
 
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سخنان معاون سخنگوی طالبان گفت: من اظهارات وی را نشنیده‌ام، اما مردم‌سالاری دینی بهترین الگویی است که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌تواند از آن استفاده کند.
 
وی با اشاره به مطالبات ایران در مذاکرات وین گفت: ما در بستر فضای عمومی گفت‌وگو‌ها را جلو نمی‌بریم، اما با توجه به برخی نکات لازم است تاکید کنم اگر امروز متن مشترکی داریم به این دلیل است که طرف غربی متوجه شد باید از درخواست‌های حداکثری و فراتر از برجام عقب‌نشینی کند. ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که مذاکرات وین وارد بحث‌های محتوایی خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه در مورد راه آهن شلمچه به بصره گفت: این موضوع مورد توجه هر دو کشور است و اتصال این راه‌های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و منطقه است بلکه به لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه است. ما در کریدور جنوب-شمال و شرق – غرب در حال تکمیل راه‌های مواصلاتی هستیم.

وی با بیان اینکه اتصال این راه‌های مواصلاتی نه تنها به نفع ایران و کل منطقه است بلکه از جهات اقتصادی و مواصلاتی بسیار به صرفه است، ادامه داد: اتصال راه آهن شلمچه - بصره تحولی در رفت و آمد ایجاد خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در برخی حوزه‌ها با سرعت بیشتری جلو رفتیم، گفت: در رابطه با حوزه راه آهن شلمچه – بصره در عراق تملک سرزمین‌ها، در انتخاب پیمانکار و برخی موضوعات کندی وجود داشته است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: هم مسائل قانونی در عراق و هم مسائل بوراکراتیک و رویه‌ای نیز در این‌باره وجود داشته است.
 
وی تاکید کرد: بنده در سفری که به عراق داشتم این موضوع را با جزئیات پیگیری کردم و همچنین در سفر آقای فواد حسین به تهران نیز این مسئله با جزئیات مطرح شد. در نقطه‌ای قرار داریم که امروز می‌توانیم بگوییم به عملیاتی شدن بخش عراق از این پروژه نزدیک شده‌ایم.

خطیب‌زاده در واکنش به انتشار عکس مذاکره نماینده روسیه در مذاکرات وین با نماینده آمریکا در امور ایران در فضای مجازی گفت: سازوکار‌هایی که در وین پیگیری می‌شود مشخص است و برخی به علت اینکه از متن نمی‌توانند خبرسازی کنند، به دنبال حواشی می‌روند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: میان ایران و ۱+۴ به‌صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها در وین و یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران، چین و روسیه در جریان است. اینکه ۱+۴ با چه مکانیسمی با آمریکا مذاکره می‌کنند برای ما مهم نیست و سؤال نمی‌کنیم. البته در موضوعات اختلافی اعضای ۱+۴ با ایران اتفاق‌نظر دارند که موضوع اخذ تضمین یکی از این موارد است.
 
وی افزود: این مذاکرات دوجانبه تنها در خصوص روسیه نیست اما برخی مذاکره‌کنندگان در وین فعال فضای مجازی هستند و عکس دیدارهای خود را منتشر می‌کنند. بین ایران و ایالات‌متحده مسیر مشخصی برای تبادل‌نظر به‌صورت مکتوب وجود دارد.
 
خطیب‌زاده همچنین با اشاره به انتشار اخباری در خصوص ۹ تبعه کرد ایرانی که در سوریه گرفتار شده بودند، گفت: این نوید را بلافاصله دادم که ۹ ایرانی که به علت مشکلاتی بعد از ورود به ترکیه دستگیر شده و بعد به دلیل اظهارات خودشان تحویل ارتش آزاد شده بودند به ایران بازگشتند.
 
وی هشدار داد: ایرانیان در دام گروه‌هایی که قاچاق انسان می‌کنند قرار نگیرند و مراقب جان عزیزان خود باشند تا خانواده‌ها از هم نپاشند.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد المپیک زمستانی، افزود: آن‌هایی که ورزش را مثل حقوق بشر یکی از ابزار‌های سیاست خارجی می‌بینند همان‌هایی هستند که به روح المپیک ضربه می‌زنند.

وی ادامه داد: هم آمریکا و هم کشور‌های اروپایی یک بار دیگر نشان دادند که چه میزان مبانی مشترک بشری برای شان کم ارزش است.

خطیب‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران حتما در المپیک زمستانی در سطح خوبی شرکت خواهد کرد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه و سفر وزیر امور خارجه در آینده نزدیک به چین گفت: سیاست خارجی ایران متوازن، پویا و هوشمند و به معنای این است که از همه توان خود استفاده می‌کند. نگاه ما به شرق یک نگاه اصیل و روابط ما با چین نیز دارای اصالت است و سند همکاری ۲۵ ساله با این کشور امضا کردیم.
 
وی عنوان کرد: در خصوص روسیه هم به همین شکل است و شاهد بودیم در مراسم تحلیف آقای رئیسی یک هیئت قابل توجهی به ریاست رئیس دوما به ایران آمدند. این روابط طبیعی و شناخته شده است، اما برخی به دنبال دوگانه‌سازی هستند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه توافق در وین چه دستاوردی برای روسیه و چین دارد، گفت: من فکر می‌کنم جواب این سوال روشن است؛ روسیه و چین برخلاف تروئیکای اروپایی دچار آلزایمر نیستند. این واشنگتن بود که به طور فعال تلاش کرد برجام را از بین ببرد و کمپانی‌ها را تحت تعقیب قرار دهد. امروز هم در حالی در وین حاضر است که هیچ کدام از سیاست‌های خود را تغییر نداده است.
 
وی ادامه داد: ما در وین هستیم که هم مطمئن شویم ایالات متحده با تعهدات قوی به برجام برمی‌گردد و طرف‌های اروپایی از بی‌عملی خارج می‌شوند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا در آزادی اتباع ایران، احزاب اسلامگرای کرد همکاری داشته‌اند، گفت: من اجازه می‌خواهم بگویم که از همه راه‌های ممکن استفاده کردیم که این ۹ تبعه ما که حتی مکانشان هم مشخص نبود به سلامت به ایران بازگردند.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اولویت اصلی دولت سیزدهم برای واردات واکسن گفت: دولت سیزدهم به‌محض اخذ آرای مردم، اولویت خود را حفظ سلامتی مردم و تأمین واکسن عنوان کرد. زمانی که تأمین واکسن اولویت اول یک دولتی می‌شود، طبیعی است ارگان‌ها با همه قوا وارد عمل می‌شوند.

وی اضافه کرد: آقای دکتر امیرعبداللهیان در همان روزی که رأی اعتماد گرفتند، جلسه‌ای را در وزارت امور خارجه تنها و صرفاً درباره موضوع واکسن گذاشتند. امروز اگر هیچ دغدغه‌ای نسبت به تأمین واکسن نمی‌بینید، یکی از دلایل این است که تمامی سفارتخانه‌های ما در خارج از ایران باقدرت و قوت مأمور شدند از تمامی توان خود استفاده کنند که این تأمین انجام شود و ما امروز در نقطه افتخار ملی برای ایران قرار داریم.
 
خطیب‌زاده در خصوص جعل اینفوگرافی وزارت امور خارجه در خصوص سردار قاسم سلیمانی توسط رژیم غاصب صهیونیستی گفت: این اینفوگرافی را مرکز دیپلماسی وزارت خارجه تهیه‌کرده و این جعل؛ «دم خروس» این رژیم را بیش از پیش نشان می‌دهد. اگر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا که دستش به خون سردار آغشته است، در استخدام نتانیاهو قرار گرفته است امروز این‌چنین اقدامات نشان می‌دهد این رژیم در پشت بسیاری از این ترورهاست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: در تاریخ معاصر نظام بین‌الملل رژیمی را سراغ ندارم تا این حد در حضیض اخلاق و رفتارها باشد و به‌صورت سازمان‌یافته دست به ترور می‌زند، کودکان را می‌کشد و علنی به‌تحقیر ساکنان سرزمین فلسطین مبادرت کند. از سویی این موضوع نشان می‌دهد نام شهید سلیمانی برای آن‌ها دردآورتر از روزهایی است که سردار سلیمانی به‌عنوان نماد مقاومت و صلح‌سازی در منطقه فعالیت می‌کرد. از نام شهید سلیمانی در حد اینفوگرافی هم وحشت دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها