أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۸۹۹۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۴     ۱۳ دی ۱۴۰۰
خبر۲۴ گزارش می دهد؛
جنایت تروریستی ترور سردار بزرگ جبهه مقاومت داغی بزرگ بر دلهای ملت های منطقه و انسان های آزاداندیش دنیا گذاشته که پیگیری حقوقی ابعاد آن، تنها مرهمی کوچک بر این داغ خواهد بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبر24- به جرأت می توان گفت، عملیات تروریستی ارتش جنایتکار آمریکا در ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ژنرال ارشد محور مقاومت، بزرگترین جنایت قرن در حق فرماندهی است که جماعت بزرگی از مردم دنیا را از شر تروریسم و قتل و ذبح و غارت نجات داد.

به اذعان همه آزاداندیشان و انسان های فهیم و عقل گرای دنیا، قاسم سلیمانی کسی بود که معنای انسانیت و فلسفه خدمت در راه خدا به آحاد بشریت را به خوبی معنا کرد و با نثار خون مطهرش به جهانیان فهماند که به اذن خدا و فرمان ولی و تأسی از قیام حسین بن علی(ع)، چگونه می توان از ظلم و ستم و زورگویی مستکبران رهایی یافت.

حاج قاسم سلیمانی به مردم دنیا و به خصوص ملت های منطقه غرب آسیا نشان داد با وحدت و همدلی و بسیج قوا می توانیم بر سخت ترین تهدیدات فائق آمده و خود را از بند ظلم دشمنان رهایی بخشیم. او تا ابد الگوی مقاومت ملت های مظلوم و انسان های آزاده دنیا خواهد ماند.

ترور این بزرگ مرد و اسطوره مقاومت، ابعاد مختلفی دارد اما بعد حقوقی و بین المللی این جنایت و مجازات عاملان و آمران این عمل تروریستی از زمان شهادت سردار دلها مطرح بوده و مقامات جمهوری اسلامی با جدیت پیگیر این پرونده هستند.

در تعاریف حقوقی ترور یکی از فجیع‌ترین جرایمی است که در عرصه‌های داخلی و خارجی رخ می‌دهد که در بسیاری از نظام‌های حقوقی دنیا قابلیت پیگیری حقوقی در کنار پیگیری دیپلماسی را دارد و قریب به اتفاق حقوقدانان بین‌المللی پیگیری حقوقی و مجازات ترور را طبق قوانین کشورها امری مجاز و ضروری می‌دانند.

با این حال اما ترور مقامات برای کشورها بعد خاص تری پیدا می‌کند، در تاریخ کشور ما کم نبودند افراد عادی و مقامات ایرانی که ترور شدند اما خون تازه‌ای از جریان ترور آنها پدیدار شد. با وجود اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی قربانی ترور شده‌اند اما پیگیری حقوقی و بین‌المللی ابعاد این ترورها آنطور که باید مطرح نشد.


تعامل سپاه قدس و وزارت امور خارجه در پیگیری پرونده ترور

سردار اسماعیل قاآنی در مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه، با بیان اینکه انصافا مجموعه وزارت خارجه، همکاری‌‌‌ های لازم را با شهید سلیمانی داشت، گفت: «ایشان با اعتقاد دینی به سیاست نگاه می‌کرد و بازیگر سیاسی نبود و موفقیت در صحنه مقابله با دشمنان بزرگ را روزمره می‌‌‌دید.  وقتی ما از مکتب شهید سلیمانی حرف می‌‌‌زنیم باید فضای دیپلماسی و سیاسی کشور این باشد که همه در کنار هم قرار بگیرند.»

فرمانده سپاه قدس، با بیان اینکه در مکتب شهید سلیمانی «دیپلماسی و میدان» باید در کنار هم باشند، گفت: «شهید سلیمانی در زمینه‌‌‌های مختلف جلودار بود و یکی از این جلوداری‌‌‌ها این بود که ارتباط بین دیپلماسی و میدان‌‌‌داری را خوب برقرار کرد.»

اظهارات قاضی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی

قاضی سلمان پورمرادی، رییس شعبه ٥٥ حقوقی تهران و قاضی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی نیز اظهار کرد: پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی دو بخش کیفری و حقوقی دارد که در بخش حقوقی، فردا دادگاه، بصورت علنی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه، در زمینه پرونده ٨٠ دادخواست مطرح شده است، گفت: حدود ٢٥٧٠ خواهان در این پرونده وجود دارند.


کشورهای دخیل در ترور مصون نمی مانند

کاظم  غریب آبادی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تشریح موضوع پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی و همراهان این شهید پرداخت و گفت: عامل اصلی ترور شهید حاج قاسم سلیمانی مشخص است و از ١٢٥ متهمی که مشخص شدند قاطبه آن‌ها از سران کشور آمریکا هستند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه برخی کشورها هم اتباع آن‌ها درگیر این جنایت بودند، اظهار داشت: هدف ایران این است که در همکاری با عراق تمامی آمران و عاملان این جنایت شناسایی شوند. اقدام دیگری که انجام شده بحث تشکیل پرونده کیفری در دادگاه انقلاب است. برای اینکه محتویات پرونده کامل باشد همکاری با کشور عراق شکل گرفته است. کمیته‌ای تشکیل شده و تا الان دو دور این کمیته تشکیل جلسه داده است. هر دو طرف این اقدام را جنایت جنگی تلقی کردند. تبادل اسناد هم در دستور کار این هیات قرار گرفته است. اتهاماتی که متوجه مضنونان شده اقدام ترور و اقدام علیه امنیت ملی است.البته اقرار رییس جمهور آمریکا سند مهمی در ارتباط با موضوعات حقوقی است.

غریب آبادی با بیان اینکه به زودی پرونده کیفری تکمیل خواهد شد، تصریح کرد: نیابت‌های قضایی به ۹ کشور از جمله دولت امریکا ارسال شده و در مورد نقش افراد و شرکت‌ها در پرونده ترور سردار شهید سلیمانی مورد سوال قرار گرفتند. وی گفت: هیچ کشوری که دخیل در این ماجرا بوده نباید مصون بماند.


در پیگیری پرونده ترور «حاج قاسم» کوتاهی کرده‌ایم

سردار سهراب‌علی شمخانی معان حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش ابعاد بین‌ المللی و حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: در حال حاضر پرونده‌ای در مجتمع قضائی کارکنان دولت در حال رسیدگی است و بیش از ۲۵۰۰ نفر دادخواست داده‌اند و فردا هم جلسه دادگاه برگزار می‌شود و بیشتر خانواده شهدای مدافع حرم هستند و صرفاً دلیل تألمات روحی را ذکر کرده‌اند.  

وی افزود: آمریکایی‌ها از ما چیزی ندارند و خنده‌دار است که ایران در ۱۱ سپتامبر دخالت داشته و ما را به میلیون‌ها دلار خسارت محکوم کنند، اما ما اعترافات و اسناد و کتاب‌ها را داریم و باید مطالبه خسارت کنیم.

شمخانی ادامه داد: در ارتباط با حوزه بین‌الملل پرونده هم متأسفانه کوتاهی کرده‌ایم؛ می‌توانستیم در محاکم بسیاری طرح دعوا کنیم و نکردیم. نامه‌نگاری‌هایی انجام شده، اما درخواست رسیدگی از دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل دادگاه رخ نداده است.

صدور درخواست برای اینترپل

بازپرس ویژه پرونده شهید سلیمانی در دادسرای امور بین‌الملل گفت: «در پرونده شهید سلیمانی ۱۲۴ متهم شناسایی شده‌‌‌اند و درخواست جلب بین‌المللی و اعلان قرمز آنها برای اینترپل صادر شده است.»

فرهادنیا، بازپرس ویژه پرونده شهید سلیمانی در دادسرای امور بین‌الملل در همایش ابعاد بین‌ المللی و حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: «جرائمی که اتفاق افتاده قتل عمد به صورت مشارکت و معاونت و تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی است که به ما صلاحیت رسیدگی به این موضوع را می‌‌‌دهد.»

وی ادامه داد: «این موضوع در محاکم داخلی در دو بعد کیفری و حقوقی قابل پیگیری است و بحث کیفری و حقوقی هم از سوی متضررین در دادسراهای کیفری و حقوقی در حال رسیدگی است. این پرونده نقض حاکمیت کشور و تجاوز و نقض کنوانسیون‌‌‌های مبارزه با تروریسم و قطعنامه‌‌‌های شورای امنیت در آن مواردی است که تروریسم را منع کرده است.»


اولین تاوان آمریکایی ها چه خواهد بود؟

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در خصوص جنایت تروریستی آمریکایی ها، گفت: «اولین تاوانی که آمریکایی‌‌‌ها باید به خاطر ترور شهید سلیمانی بدهند، خارج شدن با خفت و خواری از منطقه است.» وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی با وجود عده و تجهیزات کمتر مقابل تروریست‌‌‌های تا بن دندان مسلح سوریه و عراق پیروز شد، گفت: «حاج قاسم مدت‌ها پیش از شکست کامل داعش و ایادی آمریکا در منطقه، وعده شکست آنها را داده بود که این امر به دلیل اشراف و شناخت وی از جبهه دشمن و صلابت و استحکام جبهه مقاومت تحقق یافت و دشمنان اسلام شکست خوردند.» سردار شریف اضافه کرد: «چندی پیش یکی از مقامات برجسته آمریکایی گفته بود که ما حاج قاسم را به خاطر شکست در منطقه ترور نکردیم بلکه این ترور به خاطر محبوبیت وی و حلقه وصل بودن او بین مردم و نظام انجام شد.»

ترامپ و پنتاگون آمران اصلی جنایت

بر اساس اعلام صریح وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت این کشور شخصا صادر کرده بود.ترامپ پس از آن بارها از ترور شهید سلیمانی سخن گفت و به صراحت اعلام کرد که دستور این حمله تروریستی را او صادر کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا به خبرنگاران گفت که دستور ترور قاسم سلیمانی را داده تا به خیال باطل خود، "جنگ" را متوقف کند نه اینکه یک جنگ را آغاز کند. در حالیکه مشخص نیست منظور او از این جنگ چه بود، چون سلیمانی و المهندس ،خود پرچمداران بزرگ جنگ علیه تروریسم به ویژه تروریست های داعش و دست پرورده دولت واشنگتن بودند.

ترامپ برای توجیه این جنایت، ادعای دروغین دیگری را هم مطرح کرد و آن این که "سلیمانی در حال طراحی حملات قریب الوقوع علیه دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی بود و جلوی این کار وی گرفته شد."


نقش پمپئو در طرح ترور سردار سلیمانی

خصومت پمپئو از سردار دلها، یک خصومت دیرینه و ایران ستیزانه است و بارها چه در زمانی که در سنای آمریکا بود و چه در مقام ریاست سیا، حقد و کینه خود را از شهید سلیمانی و مردم ایران نشان داده بود.

ترامپ تصمیم ترور را به تنهایی نگرفته بود و عوامل دیگری هم در فرمان این جنایت، دخیل بودند. مایک پمپئو آخرین وزیر خارجه ترامپ که فعالیت خود را در دولتش با ریاست بر سازمان جاسوسی آمریکا یعنی سیا آغاز کرد؛ یکی از چهره های اصلی در این جنایت است.

او در یکی از نشست های خبری در پاسخ به خبرنگاری که پرسید"دولت ترامپ بارها گفته است که کارزار فشار حداکثری را دنبال می کند، آیا ترور سلیمانی بخشی از این کارزار بود؟" به صراحت پاسخ داد: بله.

پمپئو همچنین درباره اینکه آیا جنبه های قانونی این ترور با بخش های مختلف و مربوطه مشورت شده بوده است هم مدعی شد: هرگز ندیده‌ام رئیس جمهوری کاری با این ماهیت بزرگ را بدون بررسی کامل قانونی آن انجام دهد. همه کارهایی که رئیس جمهوری انجام می دهد توسط گروه های مربوطه بررسی قانونی می شود و بعد به رئیس جمهوری پیشنهاد داده می شود.

نقش پررنگ صهیونیست ها در ماجرای ترور

بر کسی پوشیده نیست که هر جنایت و عملیات تروریستی در دنیا نیست که در آن ردپایی از سگ های نجس صهیون نباشد و در ترور سردار محور مقاومت پر واضح است رژیم غاصب صهیونیستی بزرگترین نقش را در این جنایت بزرگ ایفا کرده است.

مقامات آمریکا برای فرار رژیم جنایتکار صهیونیستی از انتقام ایران، سعی داشتند هرگونه نقش آن رژیم در این جنایت را مخفی نگه دارند. اما یک مقام ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی به تازگی برای نخستین بار اعتراف کرد که تل‌آویو در ترور سردار «قاسم سلیمانی» نقش‌آفرینی کرده است.

"تامیر هیمن" رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به طور علنی اعلام کرد که تل‌آویو در این عملیات که دو سال پیش با رهبری آمریکا انجام شد، "نقش ایفا کرده است".

او از ترور سردار سلیمانی به عنوان یکی از «دو ترور مهم و قابل توجه» در دوران حضورش در این سمت یاد کرده است که ترور مهم دیگر «بها ابوالعطا»، یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی بوده است.

اجرای میدانی جنایت با سنتکام بود

عملیات میدانی ترور ناجوانمردانه سردار بزرگ مقاومت را نظامیان تروریست امریکایی در منطقه بر عهده داشتند. فرانک مک‌کنزی که فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام را بر عهده دارد، از عملیات تروریستی شامگاه ۱۳ دی ماه اینگونه می گوید: ما گزارش‌های اطلاعاتی را مشاهده کردیم که بر اساس آن، (شهید) قاسم سلیمانی در حال پیش بردن چندین جریان حمله علیه نیروهای ما، سفارتخانه ما و دیگر پایگاه‌های ما در عراق بود و در پاسخ به این سوال که آیا این حملات، قریب‌الوقوع بودند، نشان داد که این اظهارات، یک ادعایی بیش نبوده است؛ " شاید (این حملات) قرار بود ظرف چند ساعت، یا چند روز و نه چند هفته، رخ دهد".

این ژنرال تروریست و جنایتکار آمریکایی که فرمان اجرای این جنایت را صادر کرد، اینگونه ادامه داد "از نظر من، تصمیم به کشتن هیچ کس، تصمیمی آسان نیست. اما به نظر من، خطر خودداری از اقدام در خصوص این موضوع، بیشتر از خطر اقدام بود. بنابراین، در خصوص انجام این تصمیم اقدام خوبی کردم".

پس از ابلاغ این فرمان، موشک‌های آمریکایی از دو پهپاد شلیک شد و خودروی حامل سردار سلیمانی و شهید المهندس مورد اصابت قرار گرفت اما به اعتراف مک‌کنزی "هیچ کس به نشانه خوشحالی، شانه دیگری را لمس نکرد. هیچ کس خوشحالی نکرد. زیرا اکنون، باید خود را برای پیامدهای این اقدام آماده می‌کردم".


داغی که از دل هیچ ایرانی با غیرتی بیرون نمی رود

جنایت نامردانه و تروریستی دشمن که منجر به شهادت سردار سلیمانی منجر شد، اگرچه ممکن است در ذهن آمریکایی‌ها به عنوان یک موضوع اولیه مطرح نباشد اما قطع به یقین در ذهن مردم ایران حتی با شکست خفت آور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، فراموش نشده است.

برای قریب به اتفاق ایرانیان، او یک قهرمان ملی بود که از تصرف عراق و سوریه توسط داعش  و نقشه های شوم آن برای ایران جلوگیری کرد. بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی مریلند، محبوبیت سلیمانی از ۷۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۸۲ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است که او را به چهره محبوب در ایران تبدیل کرد.

کمتر از یک هفته پس از شهادت او، صدها خیابان، میدان، ساختمان و حتی گذرگاه های مرزی از جمله خیابانی در لبنان، به افتخار او تغییر نام دادند.


پس از این جنایت، در ۱۹ دی ماه ۱۳۹۹، جمهوری اسلامی ایران با موشک های بالستیک خود، پایگاه مهم و استراتژیک آمریکا در عین الاسد عراق را به عین الجسد تبدیل کرد که به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تنها یک سیلی به صورت آمریکا بود.

در این عملیات انتقام جویانه، بیش از ۱۰۰ نیروی آمریکایی دچار عوارض شدید مغزی شدند و اطلاعات خسارات وارده همچنان در پنتاگون به صورت بسیار محرمانه طبقه بندی شده است.

علاوه بر آن، ایران حکم بازداشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ۳۵ نفر دیگر را به اتهام قتل و تروریسم  صادر کرد.

ملت غیور و فرزندان سرافراز این مرز و بوم که درس آموخته مکتب عاشورای حسین بن علی(ع) و گوش به فرمان ولی امر مسلمین امام خامنه ای(مدظله العالی) هستند، آماده اند انتقام سخت شهادت سردار بزرگ مان را در زمان مناسب از جنایتکاران تاریخ گرفته و به یاری حق تعالی و با سپردن پرچم اسلام ناب محمدی(ص) به دست مبارک امام عصر(ارواحنا فداء) زمینه نابودی بساط کفر و الحاد را از زمین مهیا نمایند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها