أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۹۳۹۳
زمان انتشار: ۱۰:۱۹     ۲۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، ابتکار تاثیر اخبار وین بر بازار ارز را بررسی کرده است: به نظر می‌رسد که پس از ماه‌ها بلاتکلیفی بالاخره برجام در مسیر روشنی قرار گرفته و حالا اقتصاد کشور می‌تواند منتظر تغییرات مثبتی در بخش‌های مختلف خود باشد.

اخیرا علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محور احیای برجام جریان دارد بیان کرده که موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است. از سوی دیگر حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل بین‌الملل نیز گفته است: اعتقاد من بر این است که مذاکرات وین به مرحله برگشت ناپذیری رسیده است، یعنی احتمال توافق بیش از عدم توافق است. دلیل هم این است که دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا به دنبال توافق هستند.

در مجموع بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران و قدرت‌های جهانی مایل به احیای برجام بوده و به نظر می‌آید که این اتفاق به زودی رخ دهد. از طرفی دیگر در کنار امیدواری‌ها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات رئیس جمهور نیز صحبت‌های تازه‌ای را درخصوص ارز ۴۲۰۰ تومان مطرح کرده است. بر اساس اظهارات وی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در چند ماه آینده صورت نخواهد گرفت، زیرا شوک به مردم وارد می‌شود و نیاز است که پیش از اقدام تمهیداتی برای جبران اقشار آسیب‌پذیر انجام شود.

به نظر می‌رسد اظهار نظرها و امیدواری‌ها در خصوص برجام و صحبت‌های ابراهیم رئیسی درمورد ارز ۴۲۰۰ تومان باعث شده است که شیب نزولی قیمت دلار بیشتر از روزهای قبل باشد.

ریزش دلار قوت گرفت

آنطور که مشخص است اخبار مربوط به وین مستقیما بر معاملات و قیمت دلار اثر گذاشته و از هفته گذشته کاهش قیمت دلار شروع شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز مذاکرات وین در آخرین ساعات رو یکشنبه (۱۹ دی ۱۴۰۰) دلار را وارد کانال ۲۷ هزار تومان کرد و به ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رساند. اما قیمت دلار در ساعات ابتدایی روزدوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ در بازار آزاد باز هم کاهش داشت و به ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. پیش از این معامله‌گران بزرگ بازار اعلام کرده بودند که دلار ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی محدوده مقاومتی قیمت دلار است و اگر دلار این محدوده را از دست بدهد، وارد کانال پایین‌تر می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که محدوده مقاومت بعدی، ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان باشد. قیمت دلار در بازار آزاد اکنون ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان است و اگر قیمت دلار کمی دیگر کاهش پیدا کند، احتمال وارد شدن آن به کانال ۲۶ هزار تومان قوت می‌گیرد. از طرفی دیگر شبکه اطلاع‌رسانی ارز و طلا، آخرین قیمت دلار در صرافی‌ها را ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است. این در حالی است که پیگیری‌ها از صرافی بانک پاسارگاد و بانک شهر نشان می‌دهد که قیمت دلار در این دو صرافی بانکی به ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. این یعنی دلار یک قدم با ورود به کانال ۲۵ هزار تومان فاصله دارد.

کاهش نرخ ارز زیر سایه اخبار مثبت مذاکرات

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز با اشاره به نزولی شدن نرخ دلار زیر سایه اخبار مثبت مخابره شده از سمت وین ابتکار گفت: در شرایط فعلی اقتصاد، امکان ریزش قیمت دلار وجود ندارد و کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر بدون شک وابسته به انتشار اخبار مثبت از مذاکرات بوده است. به عبارت دیگر ما امکان ریزش قیمت دلار را نداریم مگر اینکه خبر توافق با یک محتوای قابل قبول به اقتصاد برسد.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: منظور از پرمحتوا بودن توافق این است که مثلاً توافقات فروش نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهد و سبب افزایش آن شود و یا منابع بلوکه شده ما آزاد و به اقتصاد تزریق شوند. در این صورت می‌توان امیدوار بود که وضعیت بازار ارز و دیگر بخش‌ها با ثبات همراه باشد.

وی افزود: بدون شک اخبار تاثیر خود را بر نرخ ارز می‌گذارد و به انتظارات در بازار جهت می‌دهد. بنابراین اگر خبری از توافق در مذاکرات نباشد نرخ ارز همچنان پتانسیل افزایش قیمت را دارد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: وقتی اقتصاد ایران با تورم ۴۰ درصدی روبه‌روست اساسا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت دلار را داشت. برعکس تورم انتظار افزایش نرخ دلار در بازار را به وجود می‌آورد. بنابراین اخبار مذاکرات می‌تواند در برابر تورم بالا تا حدودی مانع از افزایش قیمت دلار بشود و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت افزایش قیمت را خنثی کند.

رادپور ادامه داد: اینکه چه مقدار بازار ارز تحت تاثیر برجام قرار بگیرد به کیفیت مذاکرات بستگی دارد. توافق به هر قیمتی به درد اقتصادمان نمی‌خورد و برای نتیجه بهتر باید مذاکرات یک دستاوردی برای ما به همراه داشته باشد.

رادپور در ادامه گفت‌وگو به بررسی شرایط فعلی اقتصاد پرداخت و در این‌باره گفت: بدون در نظر گرفتن برخی موارد می‌توان گفت که نرخ دلار پتانسیل رشد را دارد اما اگر مذاکرات با محتوای قابل قبولی به نتیجه برسد بدون شک فشارهای قیمت ارز را خنثی خواهد کرد. واقعیت این است که با توجه به تورم ۴۰ درصد نمی‌توان انتظار داشت که نرخ دلار بدون مذاکرات در مسیر کاهش قرار بگیرد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها