يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۹۳۹۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۲۱ دی ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، اعتماد درباره بازار ارز گزارش داده است: قیمت دلار بیش از دو هفته است که در مسیر کاهشی قرار گرفته و از روز گذشته این کاهش قیمت‌ها شدت گرفته است. قیمت دلار در دو هفته اخیر سه کانال ۳۰، ۲۹ و ۳۰ تومانی را شکسته و از سطح ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. فعالان بازار مهم‌ترین عامل این کاهش سطح قیمت دلار را به اخبار منتشر شده از وین، مربوط می‌دانند. دو روز پیش مذاکره‌کننده ارشد ایران در تازه‌ترین ارزیابی خود از روند گفت‌وگوهایی که با محور احیای برجام جریان دارد بیان داشت که موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است. وی همچنین تایید کرد که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است. ‌

همین اظهارنظر باعث شد شیب نزولی قیمت دلار بیشتر شود. دیروز هم اظهارات خطیب‌زاده درباره مذاکرات هسته‌ای مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفت. سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود که: ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم. طرف مقابل در دور هفتم وقت‌کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند.

شایعه‌ای که برمبنای گزارش روزنامه رای الیوم از حواشی مربوط به مذاکرات وین در بازار پیچیده بود نیز منجر به این شد که قیمت‌ها شکسته شود. این روزنامه نوشته بود که طرفین به توافق موقت ۲ساله رسیده‌اند. اما این خبر به سرعت تکذیب شد و یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده به خبرنگار تسنیم گفت که خبر روزنامه الرای الیوم درباره حصول توافق موقت ۲ ساله در وین کاملا غلط و ساختگی است.

تحلیل‌های موجود نشان می‌دهد که سقف کوتاه‌مدت بازار محدوده ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی است. برخی فعالان باور دارند که خبرهای سیاسی مثبتی که به بازار ارسال نشده است و دلار به تدریج کمی افزایش قیمت را به ثبت خواهد رساند.

باتوجه به ریزش نرخ دلار ممکن است برخی معامله‌گران تصمیم بگیرند که بخشی از ارزهای فروخته شده خود را جایگزین کنند.

 این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که معامله‌گران از حمایت محدوده ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان اطمینان پیدا کنند. برخی فعالان نیز باور دارند که محدوده ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی درهم برای بازیگران ارزی اهمیت دارد و رفتن درهم به بالای این محدوده می‌تواند زمینه‌ساز افزایش خریدها در بازار دلار شود.

از بازار ارز تهران خبر می‌رسد که همزمان با کاهش قیمت دلار، معاملات این بازار نیز قفل شده است، چراکه مردم منتظر تعیین تکلیف وضعیت مذاکرات و آینده قیمت دلار هستند. اما صرافی‌ها و معامله‌گران بازار آزاد دلیل دیگری برای توقف معاملات دلار عنوان می‌کنند؛ آنها می‌گویند دلار نیست! وبسایت تجارت نیوز به نقل از سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار مالی نوشته است: باتوجه به خبرهای منتشر شده از مذاکرات وین به نظر می‌رسد بانک مرکزی و دولت سعی دارند از نظر روانی قیمت دلار را در بازار کاهش دهند. اما مساله مهم این است که جمع‌آوری دلار از بازار، می‌تواند باعث کمبود ارز و افزایش قیمت آن باشد. اما آیا اراده دولت کاهش قیمت دلار است یا افزایش آن؟ نصیرزاده تاکید می‌کند: اخباری که از وین به گوش می‌رسد مثبت است و احتمالا قیمت دلار بیشتر از این کاهش پیدا می‌کند. اما بانک مرکزی و دولت با این اقدام سعی کرده‌اند قیمت را در محدوده فعلی نگه دارند و بعد از آن، کم‌کم این ارز را به بازار عرضه کنند تا بازار برای کاهش قیمت دلار آماده شود. به گفته این کارشناس بازارهای مالی، فعلا در بازار ارز و دلار چندانی وجود ندارد. انحصار بازار ارز دست دولت است و دولت در تلاش است از ریزش یک‌باره قیمت جلوگیری کند. او می‌گوید جمع‌آوری دلار از بازار با هدف ثبات قیمت و آماده‌سازی بازار برای کاهش قیمت دلار در صورت نهایی شدن مذاکرات است.

این در حالی است که همزمان با ریزش نرخ دلار، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید (امامی) هم در نیمه اول معاملات دیروز به ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به آخرین نرخ روز گذشته ۱۳۰ هزار تومان کاهش یافته است. هر سکه گرمی با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسید. هر ربع سکه بهار نیز، سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان به فروش رسید. ماه گذشته هر ربع سکه بهار آزادی سه میلیون و ۹۹۰ هزار تومان معامله شد که با توجه به قیمت امروز، ربع سکه طی یک ماه گذشته ۵۴۰ هزار تومان کاهش یافته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها