کد خبر: ۴۹۹۶۲۰
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۲۵ دی ۱۴۰۰
مراسم سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله سیدمحمدعلی حائری طبسی (ره) امشب در حسینیه کربلایی‌های قم با سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مراسم سالگرد ارتحال  مرحوم آیت‌الله سیدمحمدعلی حائری طبسی (ره) امشب در حسینیه کربلایی‌های قم با سخنرانی آیت‌الله سید محمد مهدی میرباقری برگزار شد.

آیت الله میرباقری در این مراسم با اشاره به شخصیت مهم مرحوم آیت الله حائری طبسی گفت: این عالم بزرگوار هم علمشان و هم ارادتشان به اهل بیت (ع) فوق العاده بود. خدمات اجتماعی ایشان هنوز هم برکاتش در نسل و دوستانشان ادامه دارد که همین حسینیه و خدماتی که اینجا ارائه می‌شود از برکات ایشان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای سقیفه بیان کرد: وقتی سقیفه بپا شد باید جهاد کرد. اگر کسی وارد میدان جهاد نشود قطعا در این فتنه زمین گیر می‌شود. این را باید بدانیم که در فتنه سقیفه این امیرالمومنین نیست که به ما احتیاج دارد بلکه این ما هستیم که به وجود امیرالمومنین نیاز داریم. چرا که این ماه هستیم که در ظلمت به سر می‌بریم و به نور امیرالمومنین نیاز داریم. در واقع ما برای عبور از این فتنه به وجود مبارک ایشان نیاز داریم.

بزرگداشت آیت الله حائری طبسی در قم برگزار شد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه گفت: در فتنه بعد از رحلت پیامبر اکرم، معیار امام علی (ع) هستند. یعنی مومن آن کسی است که با امیرالمومنین است. هر عملی در کنار امیرالمومنین، عمل صالح است. مومن ممکن است در کنار اهل بیت باشد و لغزش هم بکند چرا که در زمان فتنه به سر می‌برد. اما به این مومنان بشارت داده شده که اهل بیت پاکشان می‌کنند چراکه در کنار اهل بیت عصمت و طهارت بوده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت: حضرت باری تعالی می‌فرمایند که سنت ما در برابر تمام اقوام گذشته این بوده که فتنه‌ای را برپا می‌کردیم که مومن از غیر مومن و صادق از دروغگو سوا بشوند تا مومنان شناخته شوند. در این باره خدواند متعال می‌فرمایند "مومن کسی است که از دل این فتنه‌ها عبور می‌کند".

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: این فتنه گاهی بوسیله دشمن بوجود می‌آید. یعنی خداوند به دشمن اجازه می‌دهد و بستر درست می‌کند، شیطان را امداد می‌کند و فتنه‌ای برپا می‌شود. جبهه مومنان دائم در سختی اند. و هر روز هم که می‌گذریم سخت‌تر می‌شود. در این راه خداوند بشارت می‌دهد کسانی ثابت قدم باشند به ظهور می‌رسند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اهمیت وجود نورانی پیامبران الهی و امامان معصوم تصریح کرد: اگر نبی مکرم اسلام (ص) در این عالم نبود باید همه‌مان با چوب و سنگ و نظام کیهانی زندگی می‌کردیم و کسی دستش به خدا نمی‌رسید. ما با خداوند متعال ملامسه و مشاهده‌ای نداریم و راه ارتباطی ما با او بسته است. برای ارتباط برقرار کردن با خداوند باید وجودهای مقدسی باشند تا این خلا را پر کنند و ارتباط ما با خداوند متعال را برقرار سازند.

وی افزود: این وجودهای مقدس، از یک طرف در کنار خداوند هستند و از طرفی دیگر لباس بشر می‌پوشند. چرا که اگر لباس بشر نپوشند این ارتباط دوباره برقرار نمی‌گردد. مثلا اگر امیرالمومنین علی (ع) لباس بشر نپوشند چطور ما دست‌مان به خود ایشان و خداوند متعال خواهد رسید؟

آیت الله میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دوران آخر الزمان، بیان داشت: عصر ظهور، عصر لقاءالله است. حجاب سقیفه و ابلیس کنار می‌رود و عالم تماما نور می‌شود. همه عالم، می‌شود عالم ملاقات با خدا! در عصر ظهور مومنان هرکجا که باشند صدای امام خود را می‌شوند و امامشان را می‌بینند.

گفتنی است مرحوم آیت‌الله سید محمدعلی حائری طبسی (ره) در سال ۱۳۲۵ هجری قمری در خانواده علم و فقاهت در کربلای معلی به دنیا آمد. وی فرزند مرحوم آیت‌الله سید محمد رضا حائری طبسی از علمای کربلا وامام جماعت حرم سیدالشهداء (ع) بود.

مرحوم آیت‌الله حائری طبسی از سوی رژیم بعث عراق به زندان افتاد و سپس از این کشور اخراج شد و به ایران بازگشت و به عنوان امام جمعه شهرستان طبس به فعالیت تبلیغی و دینی خود پرداخت.

وی پس از سال‌ها خدمت در آستان مکتب اهل بیت(ع) سرانجام در ۱۵ جمادی الثانی ۱۴۲۴ هجری قمری برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۸۲ هجری شمسی به دیدار حق شتافت و در مقبره شیخان قم به خاک سپرده شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها