کد خبر: ۵۰۰۱۰۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۰۳ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، جام جم درباره تامین گاز گزارش داده است:‌ هنوز برگ درختان، رنگ طلایی به خود نگرفته بود که محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد اگر مدیریت مصرف از طرف مشترکان بخش خانگی و تجاری انجام نشود، در زمستان شاهد قطع گاز و برق خواهیم بود. آن‌طور که مسؤولان شرکت گاز گفته بودند اگر مصرف گاز از حد مجاز بالاتر برود احتمال افت فشار و قطعی گاز وجود خواهد داشت. در تابستان امسال با این‌که هنوز هوا سرد نشده بود گاز برخی مناطق قطع شد و همچنین گاز صنایع نیز با مشکل مواجه بود اما ظاهرا پایداری شبکه گاز باعث شده تا مشکلات سابق به‌وجود نیاید. این در حالی است که طی روزهای گذشته مصرف رکورد زده و مواردی که دولت برای پایداری شبکه گاز به‌کار گرفته، موضوع اصلی این گزارش است.

هنوز آفتاب سوزان بر سرمان می‌تابید که مسؤولان وزارت نفت هشدار قطعی گاز در زمستان را دادند. جواد اوجی، وزیر نفت شهریور گذشته در نخستین روز کاری خود تامین سوخت زمستانی به‌ویژه در بخش خانگی را اولویت اصلی این وزارتخانه عنوان کرد. وی با اشاره به قرار گرفتن روزانه بیش از ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه‌ها، ‌ ابراز امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی و تدابیر لازم، کمترین چالش را در تامین سوخت زمستانی گاز و در بخش خانگی داشته باشیم. وزیر نفت با اشاره به احتمال کسری ۲۰۰میلیون مترمکعبی گاز در ماه‌های دی و بهمن‌ امسال تاکید کرد:‌ تلاش ما این است که با تامین سوخت مایع، هموطنان کمترین مشکل را داشته باشند. دولت برای این‌که بتواند تولید پایداری در زمستان داشته باشد تعمیرات ۴ پالایشگاه ایلام، ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، پارسیان و فاز ۱ پارس جنوبی را انجام داد. بعد از آن با توافقی که با وزارت نیرو انجام شد و توانستیم سوخت مایع را تامین کنیم. البته متوسط گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال گذشته به زیر ۸۰میلیون مترمکعب در روز نرسید. آن‌طور که از سوی مسؤولان وزارت نفت گفته شد ظرفیت خالی در پالایشگاه‌ها نداریم تولید از منابع با ظرفیت پالایشگاه‌ها برابر است با این حال اگر تولید گاز از میادین گازی کشور اضافه شود قادر خواهیم‌بود با توجه به نوع پالایشگاه، گاز را تحویل بگیریم. همچنین اطلاع‌رسانی شد که مخازن نیروگاه‌ها پر است و مشکلی در ذخیره‌سازی نداریم. محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این باره توضیح داد برای مصرف گازوئیل در نیروگاه‌ها با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی توافق کردیم تا روزانه ۳۵میلیون لیتر را تحویل دهند. در کنار آن نیز ذخایر گازوئیل در نیروگاه‌ها نیز وجود دارد. به‌گفته جولایی، حداکثر توان نیروگاه‌ها برای مصرف مازوت ۵۰میلیون لیتر است البته همین مقدار نیز قابل استفاده نیست زیرا برخی از پالایشگاه‌ها در نزدیکی شهرها قرار دارند و بحث آلودگی هوا نیز مطرح است. در فصول سرد سال، حدود ۴۰‌میلیون لیتر مازوت در روز مصرف می‌شود و بقیه سوخت مایع مورد استفاده در نیروگاه‌ها گازوئیل خواهد بود.

 اقدامات انجام شده

تقریبا هر مسؤولی که وظیفه اداره سازمان متبوعش را به‌عهده دارد از مشکلات با خبر است اما شاید نتواند راهکارهای مدنظر خود را پیاده کند. اما در مورد پایداری شبکه گاز شاهد برنامه‌ریزی و اجرای مناسب برنامه‌ها بودیم. به‌گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز در هفت ماه نخست سال، برای ۱۸ پالایشگاه گازی که در حال حاضر عملیاتی هستند، یک برنامه فشرده‌ تعمیرات اساسی (اورهال) تجهیزات پالایشگاهی تعریف و در زمانبندی خاص اجرا می‌شود تا با تأمین گاز بتوان زمستانی بدون دغدغه را پشت سر گذاشت.

مسعود زردویان افزود: با انجام این عملیات که هدف از آن، حفظ و نگهداری سیستم در شرایط کارآمد است، قابلیت اطمینان ما در پالایشگاه‌ها افزایش خواهدیافت و به این ترتیب، می‌توانیم میزان فرآورش را به حداکثر ممکن برسانیم و مطمئن باشیم که انتقال پاک، ایمن و بهره‌ور گاز انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که طی این مدت، تمام بازدیدهای دوره‌ای برای اطمینان از عملکرد دستگاه‌ها با توجه به مسائل ایمنی صنعت گاز که لزوم آن به‌شدت توصیه می‌شود، انجام شده، ضمن آن که تعمیرات لازم هم در همین دوره انجام می‌شود.

زردویان با بیان این‌که انجام به موقع تعمیرات، نویدبخش تولید پایدار گاز در فصل زمستان است تصریح کرد: با توجه به تمهیدات، ارزیابی‌های ریسکی و روش‌های انتخابی انجام این کار و بازرسی‌های فنی با بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا، زمان انجام اورهال طی این سال‌ها، به‌طور مداوم بهبود یافته و هم‌اکنون توانسته‌ایم کمترین زمان ممکن را به آن تخصیص دهیم تا بتوانیم بیشترین میزان تولید را داشته باشیم.

 افت فشار گاز در کشور نداشتیم

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به پابرجایی رکورد ۶۶۰میلیون مترمکعب مصرف گاز گفت: علی‌رغم بسته‌شدن راه‌های ارتباطی، خوشبختانه هیچ افت فشار گازی را در هیچ جای کشور نداشتیم.

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز اظهار کرد: با توجه به پایداری هوای سرد تا آخر هفته مصرف گاز رکورد ۶۶۰میلیون مترمکعب پابرجا شده است. با وجود این‌که دیروز روز تعطیل بود و انتظار می‌رفت کاهش مصرف داشته باشیم ولی این‌گونه نشد و افزایش مصرف داشتیم. وی افزود: ظرف امروز و فردا با روندی که طی می‌شود انتظار می‌رود مصرف گاز هم افزایشی باشد. باید توجه داشت هم‌اکنون بالغ بر ۸۰درصد تولید گاز ما به بخش خانگی و تجاری می‌رسد که این برای شبکه انرژی کشور اصلا اتفاق خوبی نیست.

 وی در رابطه با برق صنایع گفت: با توجه به اولویت بخش خانگی محدودیت‌هایی را به صنایع می‌دهیم. البته اولویت با صنایعی است که می‌توانند سوخت دوم و جایگزین استفاده کنند و در ادامه به صنایعی که فقط از طریق گاز تأمین می‌شوند محدودیت اعمال می‌شود تا بتوانیم پیک مصرف را رد کنیم. جواد اوجی، پیش‌تر درباره تدابیر وزارت نفت برای تأمین گاز مورد نیاز مردم در فصل سرما، گفته‌بود با روند کنونی مصرف گاز طبیعی در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۲۰۰میلیون مترمکعب کسری گاز در فصل سرما داشته باشیم. تاکید وزیر نفت این بود که بخش خانگی و تجاری دچار مشکل قطعی گاز نشوند که کارنامه کاری او نشان می‌دهد در این زمینه موفق شده است. این در حالی است که طی روزهای اخیر با توجه برودت هوا، در روزهای اخیر مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع کوچک به‌شدت افزایش یافت به گونه‌ای که رکورد مصرف گاز در این بخش با ثبت عدد ۶۶۲میلیون مترمکعب در روز شکسته شد.

سیدجلال نورموسوی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با اشاره به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی در روزهای اخیر گفت: در روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته به‌دلیل تعطیلی ادارات، سازمان‌ها و واحدهای صنعتی کوچک مصرف گاز تا حدی کاهش پیدا کرد ولی پیش‌بینی ما این است که در روز جاری مصرف گاز در بخش خانگی مجددا افزایش یافته و رکورد جدیدی در این حوزه ثبت شود که البته این رکوردشکنی قطعا پدیده مثبتی نیست. نورموسوی گفت: هرچند بارش در کشور وجود ندارد اما یخبندان‌های ناشی از آن تا آخر هفته وجود خواهد داشت و به نظر می‌رسد مصرف گاز در بخش خانگی تا ۴-۳ روز آینده در پیک باقی بماند.

وی گفت: افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب محدودیت در گازرسانی به سایر بخش‌ها می‌شود. البته شرکت ملی گاز تمامی تعهدات خود را در قبال نیروگاه‌ها انجام داده است و به طور میانگین طبق تعهد انجام شده روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب به این واحدها گازرسانی می‌شود. بقیه سوخت این واحدها و سایر صنایع عمده نیز با سوخت جایگزین تامین می‌شود. نورموسوی گفت: واحدهای استانی شرکت ملی گاز به‌صورت مستمر در حال بازرسی از ادارات دولتی جهت کنترل مصرف گاز در این واحدها هستند. به‌طور میانگین روزانه مصرف ۴۰۰۰ اداره دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیرد و درصورتی‌که الگوی مصرف توسط ادارات رعایت نشود گاز آنها قطع خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها