أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۱۶۶۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
آخرین اخبار مذاکرات وین؛
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که بیش از هر زمان به توافق در وین نزدیک شده‌ایم و آنگونه که مقامات ایرانی بارها اعلام کرد‌ه‌اند ایران تصمیمش را گرفته و اکنون نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیم بگیرند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، ساعات پایانی سه‌شنبه شب ۲۶ بهمن ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به گفتگوی تلفنی‌اش با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات جاری در وین رعایت خطوط قرمز را برای ایران مهم خواند و یادآور شد: روند رو به جلوست، اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده، اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی علاوه بر بورل با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود و همچنین «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس درباره مذاکرات جاری در وین تلفنی به رایزنی پرداخت.

وزیر امور خارجه در توئیتی با اشاره به گفتگوی تلفنی‌اش با همتای انگلیسی و با بیان اینکه توافق خوب در وین در صورت واقع بینی طرف غربی دست یافتنی است، اعلام کرد که دریافت طلب ایران از انگلیس در مسیر درست قرار دارد.

امیرعبداللهیان که روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در تهران میزبان «سایمون کاوونی» وزیر خارجه ایرلند بود در نشست خبری مشترک با وی در پاسخ به سوال فارس اعلام کرد که رسیدن به یک توافق خوب و در کوتاه مدت در دسترس است و افزود: معتقد هستیم اگر طرف آمریکایی و سه کشور اروپایی در بازگشت به اجرای تعهداتشان ذیل برجام جدی باشند، رسیدن به یک توافق خوب و کوتاه مدت در دسترس است. وی در عین حال تأکید کرد که تهدید و هشدار طرف‌های مقابل تعیین کننده نقطه پایانی مذاکرات نخواهد بود.

مقامات ایرانی به ویژه حسین امیرعبداللهیان بارها اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران قاطعانه در پی یک توافق خوب و قابل اتکا و در چارچوب منافع و حقوق خود است.

بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم ولی...

در ساعات پایانی چهارشنبه شب ۲۷ بهمن ماه نیز «علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین در توئیتی نوشت: بعد از هفته‌ها مذاکرات فشرده، بیش از هر زمان به توافق نزدیک شده‌ایم، اما تا وقتی درباره همه‌ چیز توافق نشده باشد، درباره هیچ چیز توافق نشده است. واقع‌بینی، خودداری از زیاده‌خواهی و توجه به تجربه چهار سال گذشته لازمه تحقق این هدف است.

‏باقری اعلام کرد: زمان تصمیم‌گیری طرف‌های مذاکراتی ما فرارسیده است.

پس از آن هم «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز ضمن موافقت با اظهارات باقری، گفت: اکنون زمان اتخاذ تصمیمات نهایی در مذاکرات وین درباره برجام است.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که تصمیمات خود را اتخاذ کرده و هیأت مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها از سوی مقامات ایرانی اعلام شد با دستورالعمل مذاکراتی روشن و براساس اصول مشخص در وین در حال گفت‌وگو هستند.

در همین زمینه نیز حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در نشست خبری مشترک با همتای ایرلندی اظهار داشت: ما کماکان با ابتکار، جدیت و منطق مذاکراتی قوی در میز مذاکرات وین حضور داریم. همکارم آقای باقری و همه کارشناسان ارشد ایران از وزارت خارجه،‌بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و همه بخش‌های ذیربط در لغو تحریم‌ها گفت‌وگوهای جدی خود را ادامه می‌دهند.

وی بر کنار گذاشتن بازی متن و بازی زمان توسط طرف‌های غربی و آمریکا تأکید کرد و افزود: برای ما آن‌چه مهم است این است که در روی زمین چه اتفاق واقعی برای لغو تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان رخ خواهد داد. ما جدی هستیم. برای رسیدن به توافق خوب آماده‌ایم و از رفتار مبتنی بر ایجاد شوک طرف غربی در مذاکرات استقبال نمی‌کنیم. طرف‌های غربی به جای رفتار مبتنی بر شوک و به جای بازی با متن و بازی با زمان بایستی نیت واقعی خودشان را برای بازگشت به تعهدات کاملشان ذیل برجام به نمایش بگذارند.

از سوی دیگر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه در توئیتی با بیان این‌که اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده، تصریح کرد:‌ با آمریکای بد عهد و اروپای بی عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی انجام نخواهد شد.

باز هم پلیس بد مذاکرات

حال در این میان «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه که کشورش همواره نقش پلیس بد مذاکرات را ایفا می‌کرد در اظهاراتی با بیان این که مذاکرات وین به نقطه اوج خود رسیده، با انداختن توپ در زمین ایران خواستار اتخاذ تصمیمات سیاسی از سوی جمهوری اسلامی شد.

از سوی دیگر گروه ۲۰۰ نفری از نمایندگان کنگره در نامه‌ای هشدار‌آمیز ضمن تأکید بر اینکه بایدن مجوز ارائه «تضمین» به ایران درباره برجام را ندارد، اعلام کردند که هر توافقی با ایران بدون تأیید کنگره، مجدداً لغو خواهد شد.

شکست یا موفقیت مذاکرات در گرو تصمیم سیاسی طرف‌های غربی و آمریکاست. اگر آنها این تصمیمات را اتخاذ کنند، توافق نهایی در دسترس خواهد بود البته طرف‌های مقابل نباید از یاد ببرند که خواسته‌های ایران با رویکردی واقع گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۲۰۱۵ (برجام) و با توجه به تجربیات به دست آمده از عملکرد طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا تنظیم شده و هرگونه اعمال فشار به خصوص فشارهای رسانه‌ای یا تعیین ضرب‌ الأجل‌های ساختگی، در اراده طرف ایرانی و دستورالعمل‌های مذاکراتی تیم ایران خللی ایجاد نخواهد کرد. اکنون توپ در زمین طرف‌های مقابل است و حصول توافق نیازمند تصمیمات سیاسی آنها.

اگر طرف‌های مقابل در چند حوزه مشخص به خصوص در حوزه تحریم‌ها و دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصمیمات نهایی را اتخاذ کنند، توافق در دسترس خواهد بود البته هیأت ایران بر ایجاد تضمین ذاتی و اطمینان از حفظ توان بازگشت پذیری سریع از طریق حفظ زیرساخت‌ها و توان بالقوه هسته‌ای تأکید ویژه داشته است. تیم مذاکره کننده ایران خواستار توافقی است که منافع و حقوق ملت ایران را به طور کامل تامین کند.

البته در این میان نباید دست و پا زدن‌های صهیونیست‌ها را نادیده گرفت. سفر نماینده رژیم صهیونیستی به وین و رایزنی‌هایی که صورت داد همه حاکی از آن است که مقامات این رژیم برایشان محرز شده که روش‌های پیشین بی فایده بوده و اکنون به صورت آشکار در تلاش برای تحت فشار قرار دادن اعضای ۱+۴ و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

دیده بان هسته‌ای سازمان ملل و کشورهای مذکور اگر واقعا به دنبال حل و فصل موضوعات و حصول توافق هستند، نباید تحت تاثیر زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی قرار گیرند.

به گزارش فارس، دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به منظور رفع تحریم‌های آمریکا عصر روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه بعد از ۱۱ روز تنفس به منظور مشورت هیأت‌های مذاکره کننده با پایتخت‌ها، از سر گرفته شد.

نشست دوجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده گفت‌وگوها، آغازین نشستی بود که برگزار شد و پس از آن هم هیأت‌های ایران و روسیه به ریاست علی باقری و «میخائیل اولیانوف» بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

نشست دوجانبه هیأت‌های ایران و چین نیز پس از آن برگزار و جلسه مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی و انریکه مورا نیز آخرین نشستی بود که روز سه‌شنبه در وین برگزار و تا ساعات پایانی سه‌شنبه ادامه داشت. در این نشست موضوعات باقیمانده در بحث ترتیبات اجرایی و اقدامات هسته‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه در وین هم کار کارشناسی هیأت‌های مذاکره کننده روی متون از ساعات ابتدایی صبح آغاز و در چارچوب نشست‌های هماهنگی داخلی تا ۲ بامداد روز پنجشنبه ادامه یافت و دو نشست هم بین علی باقری و انریکه مورا برگزار و تا ساعات پایانی چهارشنبه شب ادامه پیدا کرد.

پنجشنبه ۲۱ بهمن ماه نیز رایزنی‌ها در سطوح مختلف از جمله بین هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا، ایران و روسیه و همچنین ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در جریان بود.

جمعه ۲۲ بهمن ماه نیز هتل کوبورگ شهر وین شاهد برگزاری سه جلسه شامل کارگروه اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴، کارگروه سوم یا همان ترتیبات اجرایی و همچنین کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان مذکور بود و نشستی هم با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و چین به ریاست باقری و مذاکره کننده ارشد چین برگزار شد و پس از آن هم علی باقری و انریکه مورا در جلسه‌ای دوجانبه به گفت‌وگو نشستند.

شنبه ۲۳ بهمن ماه هیأت‌های ایران و روسیه به ریاست باقری و اولیانوف دیدار و گفت‌وگو کردند و بعد از آن هم هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا با حضور علی باقری و انریکه مورا تشکیل جلسه دادند. دیدار هیأت‌های ایران و چین نیز از دیگر تحولات روز شنبه بود.

یکشنبه ۲۴ بهمن ماه نیز گفت‌وگوهای فشرده در فرمت‌های مختلف بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران و ۱+۴ برگزار و از سوی دیگر نشست‌های کارشناسی و جلسات داخلی هیأت‌ مذاکره کننده ایران نیز تا ساعات پایانی شب ادامه داشت.

دوشنبه ۲۵ بهمن ماه نیز جلسه‌ای با حضور هیأت‌های ایران و اتحادیه اروپا برگزار و پس از آن هم جلسه مشترکی با حضور ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در مورد برخی موضوعات باقیمانده برپا شد. دوشنبه عصر هم باقری به دیدار «الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش رفت و درباره روند مذاکرات به گفتگو پرداخت.

روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن ماه نیز جلسات داخلی هیأت ایرانی و پس از آن جلسه‌ای بین علی باقری و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی توئیتری با اشاره به دیدار روز سه‌شنبه خود با باقری نوشت که گفت‌وگوهای مهمی با باقری داشته است.

بعد از آن هم دیدار دوجانبه باقری و مورا و در نهایت جلسه‌ای نزدیک به سه ساعت با حضور هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برگزار شد و یکی از مهمترین موضوعات باقیمانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

روز چهارشنبه ۲۷ بهمن ماه نیز نشست دوجانبه باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفتگوها برگزار شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها