يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۱۶۷۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که مهم است، فقط تحقق منافع مردم است.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام سید محمود نبویان در گفتگوی تفصیلی با مهر، با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای باید به چند نکته توجه کنیم، گفت: در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که مبانی و رویکرد تیم جدید مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت روحانی کاملاً متفاوت است.

وی با اشاره به تفاوت‌های میان مذاکرات کنندگان فعلی ایران با مذاکره کنندگان کشورمان در دولت روحانی، اظهار داشت: در این دوره از مذاکرات ما بر مبنای اینکه ملت ایران نیازمند مذاکرات است، وارد گفتگو با گروه ۱+۴ نشدیم.

تفاوت تیم مذاکره کننده در دولتِ روحانی و رئیسی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: متأسفانه در دولت قبل، حسن روحانی و محمدجواد ظریف در همان ابتدای مذاکرات اعلام کردند که خزانه کشور خالی است و به همین علت دشمنان جمهوری اسلامی ایران به این فکر افتادند که پشت سر هم از ایران امتیاز بگیرند. اما دولت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و تیم جدید مذاکره کننده ایران بر این مبنا در مذاکرات وین حاضر نشدند.

نبویان تاکید کرد: ما اصلاً نیازی به این مذاکرات نداریم و الان آمریکا و غرب نیازمند انجام مذاکرات هستند. استدلال ما برای اثبات این مسئله آن است که طرف مقابل بسیار حساس است که مبادا ایران به پیشرفت بالای هسته‌ای و مواد غنی شده ۶۰ درصد یا بالاتر دست پیدا کند. آنان همیشه می‌خواهند نظارت‌های خودشان را بر فعالیت‌های ایران داشته باشند. به همین علت در برجام پروتکل الحاقی را بر ملت ایران تحمیل کردند و می‌خواهند این روند ادامه پیدا کند تا آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی هر گونه نظارتی را که می‌خواهند، بر فعالیت‌های ایران داشته باشند. آنان نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند و به همین دلیل نیازمند آن هستند که حتماً با ایران مذاکره کنند.

مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست

بودجه ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است!
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر آن است که دست ما به لحاظ اقتصادی به مُرور پُر می‌شود. بودجه سال ۱۴۰۱ روی توافق بسته نشده است. این بودجه روی نفت ۶۰ دلاری بسته شده است که با عنایات خداوند متعال در حال حاضر قیمت نفت ما بیش از ۹۰ دلار است.

وی بیان کرد: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران با چین و روسیه توافقی را برقرار کرده است. بنده اخیراً خبری را از رئیس سازمان توسعه تجارت شنیدم که گفته در همین چند ماه اخیر، دولت سیزدهم با کشورهای همسایه قراردادهای مختلفی را منعقد کرده است. همچنین قرار است در چهار یا پنج ماه آینده سرمایه‌گذاران اماراتی حدود ۴۰۰ میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صادرات ما به کشورهای منطقه نسبت به همین زمان در سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: علت این مسئله آن است که ما دنیا را منحصر به چهار کشور غربی یعنی آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس نکردیم و دنیا نزدیک به ۲۰۰ کشور دارد و ما باید با همه کشورها ارتباط برقرار کنیم.

نبویان با تاکید بر اینکه صادرات نفت ما در شرایط فعلی بی‌سابقه است، تصریح کرد: نمی‌گویم که حسن روحانی، دولت را با چه میزان صادرات نفت تحویل دولت سیزدهم داد اما باید بگویم که دیپلماسی قوی دولت سیزدهم و رایزنی‌های خوبی که از سوی این دولت انجام شده، باعث شده است در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بالاترین نفت را به کشورهای جهان صادر کند. ما به هر جای دنیا بخواهیم نفت صادر می‌کنیم. به ونزوئلا نفت صادر می‌کنیم، کشتی ما به آنجا می‌رود و بازمی‌گردد اما هیچ کسی نمی‌تواند کاری کند و مانعی ایجاد کند.

وی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده فعلی ایران تفاوت اساسی با تیم مذاکره کننده قبلی کشورمان دارد. دولت سیزدهم معتقد به همت مردم است. ما در حال حاضر دست نیاز به سمت غرب دراز نکردیم و لذا هرگونه توافقی را نخواهیم پذیرفت. ما توافقی را که به ضرر ملت ایران باشد، نمی‌پذیریم.

مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نکته بعدی این است که دولت فعلی مذاکرات را جدی گرفته و مذاکرات برای این دولت شوی تبلیغاتی نیست. دولت رئیسی مذاکرات را به هر قیمتی نمی‌خواهد، بلکه آن چیزی که برای این دولت مهم است، آن است که هدف از مذاکرات، فقط تحقق منافع مردم است. منافع مردم به معنای لغو تحریم‌هاست و باید این موضوع در مذاکرات محقق شود.

نبویان با بیان اینکه ما نباید به مذاکرات فقط برای انتخابات نیاز داشته باشیم و به هر قیمتی به دنبال آن باشیم که مذاکرات به نتیجه برسد، متذکر شد: محمدجواد ظریف در انتهای دولت یازدهم و در آستانه انتخابات برای تعیین دولت دوازدهم گفته بود که هر گونه توافقی بهتر از توافق نکردن است. اما دولت در حال حاضر به دنبال این مسائل نیست، بلکه به دنبال تحقق منافع ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه نکته مهم دیگر این است که دیگر اقتصاد کشور را به مذاکرات شرطی نکردیم، یادآور شد: بنده به یاد دارم که در سال ۹۴ و در زمان انعقاد توافق برجام، جمعی از کارخانه داران به مجلس آمدند و از آن‌ها سوال کردیم که چرا دست از تولید کشیدید که آن تولیدکنندگان به ما گفتند که چرا الان تولید کنیم؟ آنان گفتند قرار است توافق شود و قیمت دلار به هزار تومان برسد و چرا الان باید مواد اولیه خود را به قیمت بالا بخریم؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دولت سابق، اقتصاد کشور کاملاً شرطی شده بود، اما در دولت فعلی این گونه نیست. البته غربی‌ها بسیار اصرار داشتند که در این دوره هم اقتصاد ما به مذاکرات وابسته و شرطی شود. ۴۰ تا ۵۰ خبرگزاری مطرح دنیا همین الان پشت درها و اتاق‌های مذاکراتی جمع شده‌اند تا خبر توافق و یا عدم توافق را مخابره کنند. هدف آنان از این کار آن است که اقتصاد ایران شرطی شود، اما اقتصاد ما الان شیوه دیگری را در پیش گرفته و از حالت شرطی بودن خارج شده است.

نبویان گفت: نکته بعدی این است که غربگرایان و جریان لیبرال می‌گویند که آمریکا قوی‌ترین کشور دنیا است اما الان وضعیت به جایی رسیده است که ملت ایران باید اجازه دهند تا آمریکا وارد مذاکره شود یا نشود. الان آمریکا به «در و دیوار» می‌زند و به چین، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه و برخی از کشورهای منطقه متوسل شده است تا به ایران بگویند که با آمریکا وارد مذاکره مستقیم شود. ما این اجازه و حق را به آنان نمی‌دهیم. این اقتدار ملت ایران در جهان است و جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند چه کشورهایی پشت میز مذاکرات باشند و چه کشورهایی پشت میز مذاکره نباشند. آنان فقط نیم ساعت از علی باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده فرصت خواستند اما به هیچ وجه آمریکایی‌ها حق مذاکره مستقیم با مقامات ایران را ندارند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها برای آنکه وارد مذاکره مستقیم با ایران شوند، دست به یکسری توجیه زدند. برای مثال گفتند که نماینده عالی اتحادیه اروپا تخصص ندارد و نمی‌تواند حرف‌های ما را به صورت درست منتقل کند و ما باید خودمان وارد مذاکرات شویم. حتی گفتند که مذاکره کنندگان آلمان، انگلیس و فرانسه هم خیلی وارد نیستند و یکسری توجیهات را آغاز کردند تا بتوانند وارد مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران شوند اما ایران به هیچ وجه این موضوع را نخواهد پذیرفت.

پیام اروپایی‌ها به مذاکره کنندگان ایران

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کشورهای اروپایی چون آلمان، انگلیس و فرانسه که تصور می‌کنند خیلی قدرتمند هستند، به مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران گفته‌اند که تحریم‌ها اصلاً دست ما نیست و دست آمریکاست و توجیه کردند که اگر می‌خواهید تحریم‌ها برداشته شود، باید با آمریکا مذاکره مستقیم داشته باشید.

مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست

نبویان اظهار داشت: درست است که آلمان، انگلیس و فرانسه آنقدر ذلیل و ضعیف هستند که نمی‌توانند در مقابل تحریم‌های یکجانبه آمریکا ایستادگی کنند، اما سوال این است چرا خودشان تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه ملت ایران وضع می‌کنند و این تحریم‌ها چه ربطی به آمریکا دارد؟

وی با بیان اینکه برخی از افراد می‌گویند اگر ما وارد مذاکره مستقیم با آمریکا شویم تحریم‌ها برداشته می‌شود، گفت: مگر روحانی، ظریف و عراقچی ۸ سال وارد مذاکره مستقیم با آمریکا نشدند؟ مگر آنان ساعت‌ها با جان کری قدم نزدند؟ خروجی ۸ سال مذاکره مستقیم با آمریکا چه شد؟ خروجی مذاکره مستقیم با آمریکا جز این است که تحریم‌های ما بیشتر شده است؟ جز این است که ایران فقط ضرر کرد؟ ما عقب‌نشینی هسته‌ای کردیم و هیچ تحریمی هم برداشته نشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به افرادی که می‌گویند فقط ترامپ تحریم‌ها را تشدید کرد، افزود: تحریم «ایسا» و تحریم‌های بخش انرژی و نفت ما ربطی به ترامپ ندارد. برخی از این تحریم‌ها برای ۳۰ سال قبل است و رؤسای جمهور قبلی آمریکا آن را پنج سال تمدید می‌کردند اما اوباما قبل از اینکه دوران ریاست جمهوری اش به پایان برسد، قانون تحریم‌های ایران را ۱۰ سال تمدید کرد.

مذاکره با آمریکا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند

نبویان تاکید کرد: نشستن با آمریکا پشت میز مذاکره هیچ مشکلی از مشکلات ما را حل نخواهد کرد. ما هشت سال در برجام به صورت مستقیم با آمریکا نشستیم و تجربه خوبی برای ماست که نباید فراموش کنیم. مگر آمریکا عوض شده است؟ مگر چه چیزی عوض شده است که با آنان وارد مذاکره مستقیم شویم؟

وی اظهار داشت: اگر «بایدن» راست می‌گوید و می‌خواهد به مذاکرات بازگردد، باید اول به تعهداتش پایبند باشد و عمل کند. واقعاً چه نیازی به مذاکره مستقیم و دو طرفه بین ایران و آمریکا است؟ آنان باید در ابتدا به تعهداتی که دادند، عمل کنند. آمریکا اصلاً قابل اعتماد نیست و ۸ سال به آنان اعتماد کردیم و به جایی نرسید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مذاکرات، همیشه برگ برنده و پیروز با طرفی است که پیشنهاد اولیه را برای مذاکره تهیه کند. در تمام مذاکراتی که در هشت سال گذشته و در دولت روحانی انجام شد، همیشه آمریکا پیش نویس مذاکرات را تهیه می‌کرد و تیم مذاکره‌کننده ما می‌رفتند، در مذاکرات حضور می‌یافتند و فقط دو کلمه بالا و پایین می‌شد. آنان توافق ژنو را در سوم آذر ۹۲ نوشتند و فقط یک جمله به توافق ژنو اضافه شد. آن هم جمله‌ای بود که خود آن‌ها گفتند دو بار تکرار شد و هیچ مطلب دیگری اضافه نشد.

نبویان یادآور شد: توافق لوزان در فروردین ۹۴ را هم آنان نوشتند. برجام را هم آنان نوشتند. این مهم است که هر کسی که پیشنهاد اولیه را می‌آورد، پیروز است. این دفعه پیشنهادات را ما نوشتیم و این مسئله بسیار مهمی است که ما پیشنهاد را دهیم و بعد مذاکرات روی این پیشنهادات دنبال شود.

وی اضافه کرد: ما در این دوره از مذاکرات مبنا را روی توافق وین ۶ قرار ندادیم و خودمان یک مبنای دیگر را مورد نظر قرار دادیم. در واقع، تعهداتی که ظریف و عراقچی داده بودند، دیگر هیچ اعتباری برای ما ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نکته بعدی این است که ما در مذاکرات به هیچ وجه از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد. مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که تیم مذاکره کننده فعلی قانون را قبول دارد و قانون‌گرا است و مانند محمدجواد ظریف نیستند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را مزخرف می‌دانست. تیم مذاکره‌کننده فعلی کشور ما قانون را قبول دارند و بر مبنای آن مذاکرات را دنبال می‌کنند.

نبویان با اشاره به اینکه یکی از نکات قابل توجه آن است که در این مذاکرات، آنان باید به ما تضمین دهند و تیم مذاکره‌کننده ما چهار نوع تضمین حقوقی، سیاسی، اقتصادی و ذاتی را در نظر گرفتند، گفت: معنای تضمین حقوقی آن است که ما هیچ اعتمادی به کشورهای غربی عضو برجام نداریم چرا که آنان به تعهدات خود عمل نکردند و لذا تیم مذاکره‌کننده ما مطرح کرده که مجلس و یا کنگره این کشورها باید تعهداتشان را مصوب کند و یا آنکه حداقل باید یک بیانیه سیاسی دهند که آن را قبول دارند. نباید این گونه باشد که آنان مجدداً از توافق خارج شوند و هرگاه دلشان خواست مکانیزم ماشه را اعمال کنند.

تضمین ذاتی ایران در مذاکرات

وی با بیان اینکه تضمین سیاسی این است که رؤسای جمهور و یا نخست وزیر این کشورها هم باید تعهد دهند، ادامه داد: تضمین اقتصادی هم این است که باید تضمین داده شود که شرکت‌های خارجی بتوانند به ایران بیایند و باید به راحتی بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و مشکلی نداشته باشند.

مذاکرات برای دولت سیزدهم «شوی تبلیغاتی» نیست

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علاوه بر این، ما باید خودمان هم یک تضمین ذاتی داشته باشیم، به این معنا که باید مجلس شورای اسلامی مصوب کند که هرگاه اولین تخلف از طرف غربی‌ها مشاهده شد، دولت موظف شود دوباره سراغ غنی‌سازی ۶۰ درصد برود.

نبویان درباره رفع تحریم‌ها، گفت: گفته می‌شود که در زمان ترامپ ۹۰۰ نفر و نهاد ایرانی تحریم شدند و غربی‌ها می‌گویند که قرار است تحریم برخی از افراد و نهادهای ایرانی لغو شود که از نظر ما این اظهارات مسخره بازی است. تا زمانی که قانون «کاتسا» و قانون تحریمی آیسا وجود داشته باشد، لغو تحریم چند نفر یا نهاد ایرانی ارزشی ندارد و حتی اگر ۹۰۰ نفر و نهاد ایرانی هم رفع تحریم شوند، باز هم ارزشی ندارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که قانون تحریمی ایران وجود داشته باشد، آمریکا ممکن است نام برخی از افراد و نهادهای ایرانی را از لیست تحریم‌ها خارج کند و نام افراد دیگری را جایگزین کند و در لیست تحریم‌ها قرار دهد. از سوی دیگر ممکن است نام فردی را از ذیل تحریم‌های هسته‌ای خارج کند و ذیل تحریم تروریستی، حقوق بشری، منطقه‌ای و موشکی ببرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید قانون تحریم‌های ایران برداشته شود، گفت: ما توقف و تعلیق تحریم‌ها را هم قبول نداریم. ممکن است غربی‌ها بهانه بیاورند که برجام فقط هسته‌ای است و ما نمی‌توانیم همه قانون‌های تحریمی ایران را برداریم. اگر ما می‌خواهیم نفع اقتصادی ببریم، باید به گونه‌ای باشد که قوانین تحریمی ایران لغو شود و در غیر این صورت هیچ ارزشی برای ما ندارد. تیم مذاکره کننده کشورمان در دولت روحانی رفتند، تعهد دادند، یکدفعه کل تعهدات را انجام دادند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آن را تأیید کرد تا در مرحله آخر اگر طرف مقابل تمایل دارد تحریم‌ها را لغو کند که آنان هم تحریم‌ها را برنداشتند.

نبویان اظهار داشت: این بار رویه تغییر کرده است. آنان باید در ابتدا تحریم‌های ایران را بردارند و سپس دولت موظف است که به مجلس گزارش دهد و اگر مجلس تأیید کرد که لغو تحریم‌ها صورت گرفته است، ایران هم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را انجام می‌دهد. یکی از مسائل مهم دیگر آن است که حتماً باید سوئیفت آزاد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که غربی‌ها اصرار داشتند این بود که مذاکرات نسبت به موضوعات آینده باز باشد، یادآور شد: متأسفانه در دولت قبل یکی از ضعف‌های عمده آن بود که یک بیانیه سیاسی داده شد که مذاکرات آینده هم انجام شود، به این معنا که آنان در آینده سراغ مسائل موشکی و منطقه هم بروند. ما نباید اجازه دهیم آنان وارد این مباحث شوند و این دفعه به صورت جدی جلوی این کار گرفته شده و هیچ‌گاه مذاکره برای مسائل دیگر انجام نخواهد شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غربی‌ها مدام برای ما ضرب‌الاجل معین می‌کنند، اما آنان حق ندارند برای ملت ایران ضرب‌الاجل معین کنند. تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با دست پُر وارد مذاکرات شده است و با قوت برخورد می‌کند. باید تیم مذاکره‌کننده ما به همه این نکات توجه کنند، باید تضمین جدی از طرف مقابل گرفته شود.

آمریکا نباید بازگشت به برجام را وسیله‌ای برای ضربه زدن به منافع ملت ایران از طریق اعمال مکانیسم ماشه قرار دهد نبویان تصریح کرد: در وهله اول آمریکا باید تضمین دهد که دیگر هیچ‌گاه از برجام خارج نمی‌شود. از سوی دیگر آمریکا اگر می‌خواهد وارد برجام شود، نباید آن را وسیله‌ای برای ضربه زدن به منافع ملت ایران از راه اعمال «مکانیسم ماشه» قرار دهد. تضمین سوم این است که آمریکا دیگر نباید تحریم جدیدی را علیه ملت ایران وضع کند.

وی تاکید کرد: اگر آمریکا تعهد ندهد، توافق چه ارزشی دارد؟ توافقی که مجدداً تحریم‌های ایران اضافه شود و یا آنکه آمریکا مجدداً به تحریم‌های ایران بیفزاید و یا از برجام خارج شود، فایده‌ای ندارد. آمریکا باید تعهد دهد و مذاکره‌کنندگان ما باید محکم بایستند و نباید دیگر فریب آمریکا را بخوریم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها لغو شود نه تعلیق، گفت: در مرحله اجرا ابتدا باید آنان تعهدات خود را انجام دهند، سپس ما باید راستی‌آزمایی کنیم و اگر آنان به تعهدات خود عمل کردند و راستی آزمایی شد و مجلس هم تأیید کرد، ما می‌توانیم به سمت کاهش تعهدات هسته‌ای برویم.

نبویان تاکید کرد: آنچه برای مذاکره کنندگان ما مهم است، این است که منافع ملت ایران محقق شود. اصلاً زمان برای مهم نیست. در زمان دولت روحانی ۵ یا ۶ نفر به مذاکرات می‌رفتند اما الان ۴۰ نفر رفتند. همان زمان هم از تیم مذاکره کننده دولت روحانی می‌پرسیدم که آمریکا با چند نفر آمده و می‌گفتند که با ۱۲۰ نفر آمده است. ما گفتیم آقای ظریف فرض کنید که تخصص شما در روابط بین‌الملل است، مگر شما اقتصاد بلدید و از حوزه نفت و بانک مرکزی اطلاعات لازم را دارید؟ باید متخصص این حوزه‌ها را به مذاکرات می‌بردند. الان تیم‌های گوناگون با تخصص‌های مختلف به مذاکرات رفتند و چند روز قبل هم تیمی از بانک مرکزی و یک تیم اقتصادی هم به مذاکرات ملحق شدند.

آماده توافق هستیم!

وی افزود: ما در مذاکرات بسیار جدی هستیم و گفتگوها به صورت تخصصی دنبال می‌شود. ما از روی ضعف در مذاکرات حاضر نشدیم، بلکه از روی قدرت حاضر شدیم. اگر همین فردا آمریکا تحریم‌ها را بردارد و مثل بچه آدم بنشیند و زیاده‌خواهی نکند، توافق انجام می‌شود اما تا هر زمانی که منافع ملت ایران تأمین نشود، ما چه توافقی باید انجام دهیم!؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مردم ایران هیچ گاه رضایت نخواهند داد که توافقی انجام و منعقد شود که منافع ملت ایران را نابود کند. تأمین منافع ملت ایران مهم است و ما آماده‌ایم که همین فردا اگر آمریکا و غربی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، توافق کنیم. تا زمانی که آنان به تعهدات خود عمل نکنند، توافق کردن هیچ فایده‌ای ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها