يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۱۸۵۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۲/۰۱؛
سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌هایی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید طی امروز و فردا، برای ۲۲ استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش برف، باران، در نواحی گرمسیر با رعدوبرق، احتمال وقوع تگرگ، مه آلودگی، وزش باد نسبتا شدید و کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

یکشنبه 1400/12/01: گیلان، مازندران، غرب گلستان، نیمه جنوبی اردبیل، آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه غربی سمنان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، نیمه غربی اصفهان، فارس، بوشهر.

دوشنبه 1400/12/02: گلستان، غرب قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، قم، شمال غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شرق و شمال خوزستان، نیمه شمالی کرمان و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، مه آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تاخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب گرفتگی محدود معابر شهری.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف روبی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم بویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید در مناطق بیابانی همراه با گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه 1400/11/30: ایلام، خوزستان و کرمانشاه.

یکشنبه 1400/12/01: ایلام، خوزستان، کرمانشاه، بوشهر، شمال فارس، شمال کرمان، سمنان، تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان و یزد.

دوشنبه 1400/12/02: یزد، کرمان، نیمه شرقی اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، تهران، قم، سمنان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب فارس.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل ‌1 تا 1.5 متر و در فراساحل 2 تا 2.5 متر

منطقه اثر:

شنبه 1400/11/30: شمال غرب خلیج فارس، در استان خوزستان،

یکشنبه 1400/12/01: نیمه غربی خلیج فارس، در استانهای خوزستان و بوشهر،

دوشنبه 1400/12/02: نواحی مرکزی خلیج فارس،

سه‌شنبه 1400/12/03: خلیج فارس، تنگه هرمز و شرق دریای عمان

اثر مخاطره: اختلال در فعالیت‌های دریایی، احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی، احتمال غرق شدن شناورهای سبک و نیمه سنگین و احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها

توصیه: محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در فعالیت های دریایی بویژه در مناطق فراساحل، احتیاط در تردد کشتی‌های تجاری و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.

توصیف سامانه: تغییر نوع توده هوا همراه با افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید

منطقه اثر:

دوشنبه 1400/12/02: شرق فارس، شرق اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

اثر مخاطره: خسارت به سازه گلخانه‌ها، احتمال آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان فرسوده.

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن ها اقدام نمایند، سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها