يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۱۸۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
در حالی‌که وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو برنج طارم درجه یک را برابر با ۶۵ هزار تومان اعلام کرده است، رییس انجمن برنج‌کاران بابل می‌گوید قیمت برنج بوجار نشده طارم در شمال ایران به بیش از ۷۵ هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه 598، قرن نو نوشت: در حالی‌که وزارت جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو برنج طارم درجه یک را برابر با ۶۵ هزار تومان اعلام کرده است، رییس انجمن برنج‌کاران بابل می‌گوید قیمت برنج بوجار نشده طارم در شمال ایران به بیش از ۷۵ هزار تومان رسیده است.

حسن تقی‌زاده درباره وضعیت بازار برنج و دلایل بروز بحران در این بازار گفت: متاسفانه قیمت‌ها در شمال کشور نیز بالا رفته و معلوم نیست چرا وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار وارد قیمت‌گذاری برنج، آن هم برنجی غیر از برنج پرمحصول می شود .

وی در توضیح این مطلب افزود: البته قبل از این برای برنج پرمحصول، اگر خریداری نبود، دولت قیمت خرید تضمینی می‌داد که باز هم با قیمت دستوری فرق دارد.

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری برنج در کشور بی‌سابقه بوده است، گفت: در دهه شصت نیز به خاطر دارم که قیمت برنج دستخوش افزیش شدید شد و با برخورد تعزیراتی سعی داشتند که بازار را مهار کنند اما متاسفانه برخورد دستوری و پلیسی نمی تواند مشکل اقتصاد را برطرف کند .

وی با بیان اینکه برنج بوجاری نشده طارم کشت اول در حال حاضر به کیلویی ۷۵ هزار تومان رسیده است، گفت: این برنج پس از بوجاری و سورت شدن قیمتی در حدود ۸۲ هزار تومان پید می‌کند در حالی که بهای هر کیلو برنج درجه یک طارم سال گذشته برابر با سی هزار تومان بود و اصلا مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شد.

او در پاسخ به این سئوال که مهمترین دلیل بروز این بحران چیست؟ گفت: متاسفانه دو عامل سبب افزایش قیمت برنج شدند که اولی تاثیر کم و دومی تاثیر زیادی رد این روند داشتند.

او گفت: عامل اول کاهش نزدیک به بیست درصدی تولید برنج در کشور نسبت به سال گذشته است که این اتفاق در اثر خشکسالی رخ داد . اما عامل بزرگ دیگر این بود که در مرداد ماه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ وارد میدان شدند و برنج ها را در ارقام زیاد خریداری کردند و به انبارهایشان منتقل کردند. در حالی که بازار برنج دریگر بحرانی جدی است، انبارهای آنها پر از برنج است . در ضمن باید در نظر داشته باشید که به صورت قطره چکانی برنج را به بازار عرضه میکنند و همین کمبود عرضه نسبت به تقاضا دلیل مهم بروز این اتفاق در بازار است .

چرا قیمت برنج سر به فلک زد؟/فروشگاه‎های زنجیره‌ای عامل بحران در بازار برنج هستند

وی با تاکید بر اینکه حل این مشکل با قیمت‌گذاری دستوری ممکن نیست، گفت: دلیل بحران روشن است،بروید با کسانی که این وضعیت را ایجاد کردند، برخورد کنید نه اینکه قیمت دستوری بر برنج بگذارید و شالیکار و کشاورز را درگیر کنید .

او گفت: سرانه مصرف برنج در کشور حدود ۳۷ کیلو برآورد می شود و با احتساب جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری نزدیک به هشتصد هزار کیلو کسری برنج داریم که با واردات جبران می‌شود اما همان طور که گفت ورود برخی به بازار برنج عامل بر هم خوردن این نظم است .

وی گفت: در حال حاضر برنج در دست کشاورزان نیست، شاید بیست درصد برنج تولیدی شان هنوز در دستشان باشد، برنج ها فروخته شده و سود این قیمت بالا نیز به شالیکار و کشاورز نمی‌رسد .

لازم به توضیح است معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای قیمت انواع برنج خارجی و ایرانی را اعلام کرد.

در این نامه قیمت فروش و مصرف کننده برنج طارم ایرانی درجه یک ۶۵ هزار تومان، برنج طارم درجه دو ۶۰ هزار تومان، برنج ایرانی شیرودی ۴۲ هزار تومان، برنج هندی وارداتی ۳۰ هزار تومان و برنج پاکستانی وارداتی ۳۱ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت برنج های وارداتی که توسط شرکت خدمات بازرگانی تهیه شده به ترتیب هندی ۱۱۲۱، ۲۴ هزار تومان، پاکستانی ۱۱۲۱، ۲۵ هزار تومان و تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

ضروری است دستور فرمائید نسبت به نظارت و بازرسی بر رعایت قیمت‌های فروش برنج برای مصرف کنندگان طبق لیست بالا اقدامات لازم معمول و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرد."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها