أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۱۹۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

 

به گزارش پایگاه 598، ابتکار از کف قیمتی دلار پس از حصول توافق وین گزارش داده است: درز خبرهای مثبت از جلسات وین به بیرون، بازار ارز را وارد فاز ریزشی کرد؛ به طوری که امروز قیمت دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد.

به گزارش خبرآنلاین به نظر می‌رسد شمارش معکوس برای اعلام توافق وین آغاز شده است؛ این را می‌شود در اظهارات اخیر سخنگوی بانک مرکزی نیز مشاهده کرد. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی شب گذشته در پاسخ به توییتی که توسط یکی از خبرنگاران صدا و سیما زده شده بود، توافق را بسیار نزدیک و در دسترس توصیف کرد و این موضوع را وابسته به اراده طرف‌های مذاکره با ایران دانست. در حال حاضر اغلب رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی، این توییت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی را به عنوان تاییدی تلویحی برای نزدیک بودن توافقی بین ایران و قدرت‌های جهانی تلقی کرده‌اند.

در این میان، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به سر می‌برد، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تاکیده است که ایران نسبت به حصول توافق در مذاکرات وین خوش‌بین است.

حسین امیرعبداللهیان در توضیح این اظهارات خود عنوان کرده؛ چرا خوش‌بین هستم؟ چون دولت آقای دکتر رییسی اراده جدی دارد برای این‌که به توافق خوب در وین دست پیدا کنیم.

امیرعبداللهیان در این مصاحبه که بخش کوتاهی از آن را کریستین امانپور مجری شبکه سی. ان. ان در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، افزوده؛ دولت آقای دکتر رئیسی تاکید دارد و علاقه‌مند است که به یک توافق خوب و فوری دست پیدا کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین تصریح کرده؛ ما در هفته‌های گذشته برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی کرده‌ایم. اگر آمریکا و طرف غربی در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، واقع‌بینانه برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود. اما ما با خوش‌بینی و با جدیت برای رسیدن به یک توافق خوب در وین تلاش می کنیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین نیز روز جمعه در توییتی نوشت: مذاکرات وین بر سر برجام می‌تواند تا پایان ماه جاری با موفقیت به اتمام برسد. با توجه به پیشرفت‌هایی که در مذاکرات انجام شده است، اخیرا طرفین مذاکرات مطرح کرده‌اند که این دور ممکن است دور آخر مذاکرات وین باشد.

قیمت دلار کانال عوض کرد

درز چنین اخباری تاکنون از روند جلسات وین، این روزها پالس‌های مثبتی را به بازار ارز تهران می‌دهد؛ تا جایی که قیمت دلار در سراشیبی قرار گرفته و وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار آمریکا در اولین روز اسفند ۱۴۰۰ با کاهش ۳۶۲ تومانی، در بازار به قیمت ۲۵ هزار و ۶۴۷ تومان رسیده است.

در این شرایط، فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند سایه توافق هسته‌ای بر روی بازار ارز وجود دارد و هر لحظه ممکن است که دلار قیمت‌های پایین‌تری را تجربه کرد.

قیمت دلار به کدام سمت می‌رود؟

در چنین شرایطی، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت حصول توافق وین، دلار رقم‌های پایین‌تری را تجربه خواهد کرد. برخی از ناظران بازار، کف قیمتی دلار را در شرایط کنونی و در آستانه توافقی که گفته می‌شود عن‌قریب حاصل خواهد شد، ۲۴ هزار تومان در بازار آزاد می‌دانند؛ چراکه نرخ دلار در بودجه سال آینده برابر با ۲۳ هزار تومان پیش‌بینی شده است. این بدان معنی است که نرخ تسعیر دلار در بودجه برابر با این رقم در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب با توجه به نرخ پیش‌بینی شده دلار در بودجه، ماندگاری این قیمت در کانال ۲۴ هزار تومان، حتی پس از دستیابی به توافق را محتمل می‌کند. در خصوص قیمت ارز در بازار آزاد پس از توافق وین، علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است؛ پایان بازی یا راند آخر کاسبان تحریم در حال شکل‌گیری است.

به گفته وی، همان‌طوری که گمانه‌زنی می‌شود، پیش‌بینی رفع تحریم‌ها وجود دارد. اما بازخورد رفع تحریم‌ها در ایران در دو حوزه است. یکی کاسبان تحریم هستند که با قاچاق و کمبود در ایران، به سوداگری می‌پردازد و علاقه‌مند نیستند که جلوی جهش قیمت دلار گرفته شود.

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران و چین در همین خصوص اعتقاد دارد؛ در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین، بازار داخلی با دید مثبت به استقبال این خبر خواهد رفت و در کنار نرخ ارز، شاخص‌های بازار سهام نیز دستخوش تغییر و تحول خواهند شد.

وی درباره نرخ دقیق دلار تا پایان سال متذکر شده؛ پیش‌بینی‌هایی مبنی بر بسته شدن قیمت در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزار تومان بود، اما چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه رسد، می‌توان امیدوار بود که قیمت تا ۲۲ هزار تومان و کمتر هم عقب نشینی کند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها