أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۲۰۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
کرملین استقلال دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت.
به گزارش پایگاه 598، گروه ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا OSCE، استفاده گسترده از سلاح‌های سنگین توسط ارتش اوکراین در منطقه دونباس در شرق این کشور را تایید کرد. بر اساس گزارش‌های متعدد، از پنجشنبه گذشته حملات نیروهای نظامی اوکراین که توسط مستشاران آمریکا و ناتو هدایت می‌شوند، به مناطق مسکونی ۲ ایالت دونتسک و لوهانسک شدت یافته است. حملات دولت اوکراین به مناطق روس‌نشین شرق این کشور در حالی است که ادعاهای دستگاه تبلیغاتی غرب همنوا با دولت اوکراین مبنی بر حمله قریب‌الوقوع روسیه به این کشور تاکنون محقق نشده است. در مقابل از روز شنبه نیروهای مدافع این ۲ جمهوری خودخوانده با پیش‌بینی حمله همه‌جانبه نظامیان اوکراینی، بسیج عمومی اعلام کرده‌اند. گلوله‌‌باران مداوم این ۲ جمهوری خودخوانده توسط نیروهای مسلح اوکراین باعث چند صد مورد نقض آتش‌بس سال 2016 (توافق مینسک) بین ۲ طرف شده و در نتیجه آن خسارات زیادی به تأسیسات زیربنایی غیرنظامی شامل خطوط لوله گاز، منابع سوخت و نیروگاه‌ها وارد شده است و چندین نفر از جمله چند کودک و زن هم جان خود را از دست داده‌اند. 
 
به گزارش خبرگزاری تاس، دفتر نمایندگی جمهوری مردمی لوهانسک در مرکز مشترک کنترل و هماهنگی رژیم آتش‌بس اعلام کرد نیروهای مسلح اوکراین یکشنبه‌شب در کمتر از یک ساعت 16 بار آتش‌بس را نقض کردند. همچنین برای گلوله‌باران مناطقی از دونباس از مین‌های کالیبر 120 میلیمتری ممنوع شده در توافقات مینسک استفاده شده است. 
 
سخنگوی نیروهای پلیس مردمی جمهوری خودخوانده لوهانسک نیز اعلام کرد نیروهای مسلح اوکراین در سراسر خطوط تماس به تیراندازی ادامه داده و چندین اقدام تهاجمی را علیه نیروهای مردمی انجام دادند. به گفته او وضعیت در خط تماس در دونباس بشدت متشنج است و نیروهای مسلح اوکراین برای یک حمله گسترده آماده می‌شوند. 
 
علاوه بر این، یکی از نمایندگان نیروهای مردمی جمهوری دونتسک دیروز اعلام کرد نیروهای مسلح اوکراین از ابتدای روز یکشنبه تاکنون 37 بار به سمت دونتسک آتش گشوده‌اند. طبق این اطلاعات، در مجموع بیش از 527 گلوله، مین و نارنجک به سمت مناطق مختلف این جمهوری شلیک شد و 20 منطقه مسکونی زیر گلوله‌باران نیروهای مسلح اوکراینی قرار گرفت.  در نتیجه این حملات، «الکساندر چوپریان» کفیل وزیر حوادث اضطراری روسیه یکشنبه‌شب اعلام کرد تاکنون بیش از 53 هزار نفر از ساکنان دونتسک و لوهانسک به خاک این کشور پناهنده شده‌اند.  از طرف دیگر شواهدی از تلاش‌های نظامیان اوکراین برای تحریک روسیه برای ورود به یک جنگ ناخواسته مشاهده می‌شود. 
 
نیروهای مسلح دیروز روسیه گزارش دادند به سمت یک گروه نظامی خرابکار و شناسایی اوکراینی که قصد ورود غیرقانونی به خاک این کشور را داشتند، آتش گشوده‌ و 5 نظامی را کشته و خودروهای متعلق به ارتش اوکراین را منهدم کرده‌اند. 
 
به گزارش آرتی، در بیانیه فرماندهی ارتش روسیه آمده است: «یگانی از منطقه نظامی جنوب به همراه یک گشت مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه، از تجاوز یک گروه خرابکار و شناسایی به مرزهای دولتی روسیه از خاک اوکراین جلوگیری کرد». همچنین در روزهای اخیر دست‌کم ۲ بار مناطق مرزی روسیه با اوکراین از جمله یک پست مرزی هدف خمپاره قرار گرفته است. 
 
روز جمعه، ولادیمیر پوتین به وزیر حوادث اضطراری روسیه دستور داد شخصا به منطقه مرزی روستوف پرواز کرده و شرایط اسکان پناهجویان گریخته از دونباس را سازماندهی کرده و غذای گرم و تجهیزات لازم از جمله مراقبت‌های پزشکی را برای آنها فراهم کند. در چنین شرایطی گروه ویژه ماموریت نظارتی سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین استفاده گسترده از سلاح‌های سنگین توسط نیروهای مسلح اوکراین در منطقه دونباس را تایید کرد که منجر به افزایش تعداد گزارشات مربوط به خسارات گسترده و حتی تلفات انسانی شده است. «هلگا اشمید» دبیرکل این سازمان روز یکشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا افزایش استفاده از سلاح‌های سنگین ممنوع شده در چارچوب توافقنامه‌های مینسک را ثبت کردند که منجر به افزایش گزارش‌های مربوط به خسارات و تلفات شده است». این مقام اروپایی تاکید کرد به خطر انداختن جان مردم غیرنظامی ساکن منطقه دونباس غیرقابل قبول است و سازمان امنیت و همکاری اروپا از طرف‌های درگیر می‌خواهد آتش‌بس را رعایت کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند. علاوه بر این، اشمید لزوم خارج‌سازی تسلیحات سنگین از منطقه مناقشه را یادآور شد. همچنین لهستان که در حال حاضر ریاست موقت بر این سازمان را بر عهده دارد، دیروز نشست ویژه‌ای به دلیل شرایط اوکراین برگزار کرد. از سوی دیگر وزیر دفاع اوکراین در واکنش به افزایش تنش‌ها در منطقه دونباس اعتراف کرد صحبت درباره حمله روسیه در روزهای آینده کاری بیهوده است. به گزارش اسپوتینک، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین یکشنبه بدون اشاره به ادعاهای مکرر مقامات عالی آمریکا، انگلیس و ناتو مبنی بر اینکه اوکراین ظرف روزهای آینده هدف حمله روسیه قرار می‌گیرد، این پیش‌بینی‌ها را بیهوده دانست. «آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در واشنگتن نیز به یک شبکه آمریکایی گفت نیروهای روسیه در خاک خودشان استقرار دارند و هیچ تهدیدی برای کسی نیستند. او همچنین تاکید کرد دونتسک و لوهانسک بخشی از اوکراین هستند. 
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از کرملین، رئیس‌جمهور روسیه پس از جلسه ویژه دیشب شورای امنیت این کشور، اعلام کرده استقلال جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت می‌شناسد.
 
* آخرین تحولات دیپلماتیک
بر اساس اعلام کاخ کرملین، در گفت‌وگوی تلفنی بعدازظهر یکشنبه روسای جمهور فرانسه و روسیه، ۲ طرف بر سر ضرورت یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین به توافق رسیدند.  کاخ الیزه نیز گفت‌و‌گوی یک ساعت و 45دقیقه‌ای ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون را آخرین فرصت برای تلاش‌های لازم به منظور جلوگیری از آغاز جنگی بزرگ و تمام‌عیار در اوکراین دانست. قرار است وزرای خارجه این ۲ کشور نیز در روزهای آینده به منظور ایجاد یک نظم امنیتی جدید در اروپا به گفت‌و‌گو بپردازند. همزمان وزیر خارجه آلمان، روس‌ها را به حضور فوری در یک نشست امنیتی در بالاترین سطح با حضور کشورهای اروپایی و اوکراین فراخواند. دیروز وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی در نشست صبحانه با موضوع اوکراین شرکت کردند. 
 
رئیس‌جمهور فرانسه همچنین با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز مذاکره تلفنی داشته است. گفت‌وگو با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا و دیگر شرکا هم در دستور کار مکرون قرار دارد. دیروز نیز رسانه‌های فرانسوی به نقل از دفتر ریاست‌جمهوری نوشتند کاخ سفید و کاخ کرملین مقدمتا با پیشنهاد اولیه مکرون برای پایان دادن به غائله اوکراین موافقت کرده‌اند. 
 
***
انتشار فرمان حمله روسیه توسط نشریه آلمانی!     
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تفسیر ادعای دیوید مارتین، خبرنگار سی‌بی‌اس، مبنی بر اینکه «فرمان حمله» روسیه به اوکراین به نظامیان این کشور از سوی کرملین صادر شده، به طعنه یادآور شد روزنامه‌نگاران آمریکایی فراموش کرده‌ا‌ند «طرح اقدام روسیه در میدان نبرد» پیش از این به نقل از منابع اطلاعاتی غربی توسط نشریه آلمانی بیلد منتشر شده بود. او گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درک نمی‌کند که کشورهای غربی به یک اوکراین قوی نیاز ندارند و مایلند این کشور ضعیف، نیازمند و تحت نفوذ آنها باشد. زاخارووا همچنین از سفارت آمریکا در مسکو خواست درباره اعلان روز یکشنبه درباره وضعیت ناامن اتباعش در روسیه توضیح دهد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها