أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۲۰۲۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۰۳ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، ابتکار تاثیر سیگنال‌های مثبت مذاکرات وین بر بازار ارز را بررسی کرده است: آبان‌ماه بود که دلار مسیر صعودی را در پیش گرفت و حتی در آذر ماه به مرز ۳۱هزار تومان هم رسید. اما این شرایط پایدار نبود و با بالا رفتن امیدواری‌ها برای احیای برجام، نرخ ارز تمایل خود به کاهش را نشان داد. حالا با بیشتر شدن سیگنال‌های مثبت از سوی وین، سرعت روند نزولی نرخ ارز نیز بیشتر شده است.

احتمال احیای برجام این انتظار را به وجود آورده است که در آینده‌ای نه چندان دور منابع بلوکه شده ارزی ایران آزاد و از سوی دیگر با لغو تحریم‌ها حجم صادرات افزایش یابد. این انتظارات و سیگنال‌های مثبت از سوی مذاکرات در کنار یکدیگر باعث کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر شده است و حالا برخی از کارشناسان قیمت دلار در سال آینده را در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند، البته به گفته آنها پیش‌بینی کاهش نرخ ارز در صورتی محقق خواهد شد که مذاکرات به سرانجام برسد. این پیش‌بینی در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که حتی در صورت احیا برجام نرخ ارز در سال آتی در محدوده‌ ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان خواهد بود و اگر بازار هم تحت تاثیر امضای برجام قرار بگیرد و کاهشی بیش از رقم‌های گفته شده را تجربه کند، این کاهش مقطعی خواهد بود و نرخ ارز به سرعت به کانال‌های فعلی باز می‌گردد. به گفته آنها نتیجه مذاکرات می‌تواند قیمت دلار را در کوتاه‌مدت کاهش دهد اما با توجه به برخی چالش‌های داخلی، اقتصاد ایران بیشتر تمایل به سمت افزایش قیمت را دارد. اما برخلاف این نظر هستند کارشناسانی که معتقدند بازار ارز به محض امضای برجام شاهد سقوط نرخ دلار خواهد بود و دلار ممکن است به کانال ۲۰ هزار تومان و یا حتی کمتر از این محدوده هم برسد. به گفته آنها افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده، عرضه دلارهای خانگی به بازار و آرام شدن فضای سیاسی_اقتصادی در عرصه بین‌الملل از جمله عوامی موثر در سقوط قیمت دلار است.

کاهش قیمت دلار کام مردم را شیرین و کام دلالان را تلخ می‌کند

در میان مطرح شدن تمام این پیش‌بینی‌ها به همان اندازه که کاهش نرخ ارز و به دنبال آن آرام گرفتن بازارهای موازی اتفاقی دلچسب برای بیشتر مردم خواهد بود، این اتفاق می‌تواند کام دلالان و واسطه‌گران ارزی را تلخ کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا دلالان می‌توانند مانعی جدی برای کاهش نرخ ارز پس از احیا برجام در بازار باشند یا خیر؟ محمد احمدی، کارشناس بازار ارز در این خصوص به ابتکار گفت: دلالان طبیعتا در یک مقطع کوتاه می‌توانند جریانی را در بازار به راه بیاندازند و بازار را با خود همسو کنند. اما به دلیل چشم‌اندازهایی که از اقتصاد ایران وجود دارد دلالان و واسطه‌گران نمی‌توانند در این شرایط به شکل قابل توجهی مانع از برخی تغییرات در بازار ارز بشوند.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: دلالان همیشه از ابهام و نبود اطلاعات کافی استفاده می‌کنند تا سودی نصیب‌شان بشود اما اکنون شانسی برای استفاده از بازار ندارند.

نتیجه برجام یک اثر روانی برای بازار ارز به همراه خواهد داشت

احمدی در پاسخ به این پرسش که شرایط بازار ارز پس از امضا برجام چگونه خواهد بود، گفت: احیای برجام قطعاً یک اثر روانی در بازار ارز به همراه خواهد داشت و این اثر روانی می‌تواند تا حدودی باعث کاهش قیمت دلار بشود. از سوی دیگر قیمت بالای نفت سبب شده تا چشم‌اندازی که برای اقتصاد ما متصور شود این باشد که ما می‌توانیم با رفع تحریم‌های نفتی و قیمت بالای نفت درآمدهای ارزی قابل توجهی را داشته باشیم. این در حالی است که برخی از مشکلات هنوز پابرجاست، بنابراین من معتقدم پس از امضای برجام ما نه یک کاهش عمده بلکه شاهد یک ثبات در نرخ ارز خواهیم بود.

این کارشناس بازار ارز در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برخی از نیروهایی که مانع از کاهش نرخ ارز می‌شوند اشاره کرد و در این خصوص گفت: در کنار چشم‌اندازهای مثبتی که از امضای برجام وجود دارد، ما با برخی از نیروهایی که مانه از کاهش نرخ ارز می‌شود نیز روبه‌رو هستیم.

به هر حال یک حجم زیادی نقدینگی در کشور وجود دارد و از سوی دیگر ما با یک تورم جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم، بنابراین انتظار یک کاهش زیاد را در نرخ ارز نداریم. این در حالی است که طی سال‌های اخیر تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را برای کالاهای وارداتی به وجود آورده‌ است. پس وقتی اقتصاد کشور رونق بگیرد و موانع بر سر راه کالاهای واردات از بین برود طبیعتاً تقاضا برای نرخ ارز بالا می‌رود بنابراین این مسائل نیروهایی هستند که از کاهش نرخ ارز تا حدودی جلوگیری می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: من معتقدم به احتمال کمی نرخ ارز پس از احیای برجام از محدوده قیمت‌های فعلی رقمی بین ۵ تا ۱۰ درصد پایین‌تر می‌آید نه بیشتر، اما بدون شک ما با یک ثبات قیمتی در بازار ارز روبه‌رو خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها