يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۲۱۸۶
زمان انتشار: ۰۸:۵۲     ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان معروف به عقاب زاگرس می گوید: خلبانان اف ۵ در تبریز می توانستند اجکت کنند اما به خاطر مردم این کار را نکردند.

به گزارش پایگاه 598، صبح روز دوشنبه(۲ اسفند ۱۴۰۰) یک فروند هواپیمای جنگنده آموزشی از نوع اف ۵ در داخل شهر تبریز و نزدیکی فرودگاه بین المللی در حوالی یکی از مدارس در سالن ورزشی شهید علیپور دچار نقصی فنی می شود.

با توجه به اینکه منطقه، یکی از مناطق حاشیه ای و پرجمعیت شهر تبریز بود، خلبانان با رشادت و فداکاری هر چه تمام جنگنده را به یک منطقه کم‌تراکم هدایت می‌کنند تا مانع از بروز حادثه وسیع شوند.

اگرچه خلبانان می‌توانستند با استفاده از صندلی‌پران از هواپیما اجکت کرده و خارج شوند اما آنها از این فرصت استفاده نمی‌کنند و با از خودگذشتگی به شعار «ارتش فدای ملت» جامه عمل می پوشانند.

شهید صادق فلاحی استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان این هواپیما بودند که به فیض شهادت نائل شدند. در این حادثه یک شهروند نیز به شهادت رسید.

 

 


نگهبان حاضر در صحنه لحظات نفس‌گیر سقوط جنگنده اف ۵ و فداکاری خلبانان را اینگونه توصیف می‌کند: «هواپیما با سرعت زیاد در حال برخورد به آپارتمان های مسکونی ماهان بود، بعد از رد کردن این آپارتمان ها، هواپیما به سکوهای بغلی میدان برخورد کرد و باعث انفجار شدیدی شد.»

 

امیر سرتیپ خلبان کیومرث حیدریان از خلبانان نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس است که به دلیل عملیات های برون مرزی و شجاعانه خود به «عقاب زاگرس» شهرت دارد. 

سرتیپ حیدریان، خلبان فارغ التحصیل از دانشگاه نظامی آمریکا ایالت تگزاس و کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز است که انهدام ۳ هواپیمای جنگنده دشمن توسط این خلبان در یک پرواز ( ماموریت) تنها یکی از رکوردهای اوست.

او در گفت‌و‌گوی کوتاه با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص سانحه سقوط جنگنده آموزشی ارتش در تبریز می گوید: ابتدا صمیمانه و با قلبی آکنده از غم، عروج شهیدان سرهنگ خلبان صادق فلاحی و سرگرد خلبان علیرضا حنیفه زاد و هم‌وطن عزیز دیگر در سانحه جانگداز هوائی تبریز قهرمان پرور را به محضر مردم بزرگوار ایران بویژه مردم شریف و غیرتمند خطه قهرمان آذربایجان و شهر تبریز، دلاوران نیروی هوایی ( پایگاه دوم شکاری تبریز ( شهید فکوری ) و خانواده معزز شهدا علی الخصوص شهیدان عزیز خلبان فلاحی و خلبان حنیفه زاد تسلیت عرض می‍کنم.

سرتیپ خلبان حیدریان ادامه می دهد: البته من از نوع ماموریت و علت سانحه اطلاعی ندارم اما می‌دانم اینکه صندلی هواپیمای شکاری بمب افکن اف ۵ سالها قبل از انقلاب دارای اشکال بود ولی بعدها با صندلی مدرنی از نوع هواپیمای فانتوم و ساخت کارخانه مارتین بیکر تعویض گردید، باید بگویم در زمان خودش قدرت ایجکت صفر صفر را دارا بوده یعنی حتی از روی باند و متوقف هم قادر بوده خلبان را به بیرون پرتاب و سالم فرود آورد.

او اضافه می کند: مردم از خیلی چیزها اطلاع ندارند، خلبانان این هواپیما در تبریز می توانستند اجکت کنند اما بخاطر مردم نخواستند، چون منطقه مسکونی بود.

سرتیپ خلبان حیدریان می گوید: «شهید سرهنگ صادق فلاحی معلم خلبان باتجربه ای بود و به خوبی می‌دانست که هواپیما درحال سقوط است و باید فورا اجکت کنند و با چتر نجات خود را سالم به زمین برسانند اما تجربه دیگر او که می‌دانست اگر سالم ایجکت کنند هواپیمایشان در یک محل پرتجمع سقوط می‌کند و باعث مرگ تعداد زیادی از شهروندان و شاید تعدادی کودک و زن خواهد شد.

کارشناس ارشد بررسی سوانح هوایی و زمینی و ایمنی پرواز اضافه می کند: «آنها اینجا باید تصمیم مهمتری بگیرند و آن تلاش بیشتر برای دور کردن هواپیمایی که حالا تبدیل به بمب ناپالم بزرگ و خطرناک شده از اماکن مسکونی و پر تجمع است. آنها این ریسک را به جان خریدند و هواپیما را به محل خلوتی رساندند اما خودشان به شهادت رسیدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها