يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۲۳۱۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی مطرح کرد:
استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه السلام که برنامه رسیدن به آرامش در زندگی است، گفت: حضرت فرمودند کسی که می خواهد بدون داشتن مال، بی‌نیاز باشد، قلبش از حسد پاک شود و دینش سالم بماند به درگاه خدا تضرع و التماس کند تا خدا عقلش را کامل کند.

به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در محفل سخنرانی شب شهادت امام کاظم علیه السلام در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه در بیان معصومین (ع) از نعمت عقل با تعابیر گوناگون سخن گفته شده است، اظهار کرد: امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند خدا دو حجت برای ما قرار داده که ما با توجه به این دو حجت می‌توانیم راه خود را به راحتی انتخاب کنیم که یکی ظاهری و دیگری باطنی و درونی است.

وی گفت: حجت ظاهری پیامبران، انبیا و ائمه علیهم السلام هستند که راه را برای ما مشخص کردند و فقط کافی است به بیانات آنها توجه کنیم تا در گمراهی قرار نگیریم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما در عصر غیبت قرار داریم و در زمان غیبت فتنه‌ها زیاد، امکان ابتلاء به آسیب‌ها بالا و نگهداری دین سخت است، افزود: امام کاظم علیه السلام فرمودند خوشا به حال شیعیان ما؛ کسانی که به محبت ما تمسک دارند، در مسیر پیروی از ما استوارند و از هر چیزی که بوی مخالفت با ما اهل بیت از آن به مشام می‌رسد اجتناب می‌کنند.

وی عقل را حجت باطنی انسان برای شناخت راه درست از نادرست دانست و گفت: به این خاطر که ممکن است عقل مورد آسیب‌های مختلف از جمله توهم، ظن، خیال و وهم قرار بگیرد خدا حجت ظاهری را در کنار آن قرار داده است تا این دو را در کنار هم برای شناخت راه درست از نا درست به کار ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: امام کاظم علیه السلام به هشام فرمودند انسان عاقل به دنیا و اهل دنیا نگاه می‌کند و می بیند که رسیدن به دنیا و متاع دنیا زحمت و مشقت زیادی می‌خواهد سپس به آخرت و اهل آخرت نگاه می‌کند و می‌بیند که آخرت هم تنها با زحمت و مشقت به دست می‌آید؛ حال که هم رسیدن به دنیا و هم رسیدن به آخرت نیازمند رنج و سختی است پس چیزی را انتخاب می‌کند که باقی و جاودانه است بنابراین آخرت را به دنیا ترجیح می‌دهد.

وی با بیان اینکه کسی که دنبال آخرت رفت دنیا هم برای او مهیا می‌شود و در دنیا آرامش پیدا می‌کند، افزود: پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند وقتی دیدی که مردم به دنبال دنیا هستند تو برای آخرت بکوش.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با اشاره به روایت دیگری از امام کاظم علیه السلام که برنامه رسیدن به آرامش در زندگی است، گفت: حضرت فرمودند کسی که می‌خواهد بدون داشتن مال، بی‌نیاز باشد، قلبش از حسد پاک شود و دینش سالم بماند به درگاه خدا تضرع و التماس کند تا خدا عقلش را کامل کند زیرا اگر کسی عاقل بود به آنچه دارد قانع است و قلبش از حسد پاک و دینش دین سالمی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها نزدیک به ۷ سال چشم به راه پدر بزرگوارشان بودند تا از زندان به خانه بیایند و شاید به همین خاطر ازدواج نکردند، افزود: هارون الرشید پلیدترین افراد را زندانبان ایشان می‌کرد ولی هیچ کدام نتوانستند متعرض موسی بن جعفر علیه السلام شوند و نور امام کاظم علیه السلام آنها را هدایت کرد و عاشق خود می‌کرد تا اینکه سندی بن شاهک یهودی این مأموریت را به انجام رساند و حضرت را به شهادت رساند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها