أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۲۶۳۴
زمان انتشار: ۱۹:۴۴     ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
اهمیت جنگ روایت‌ها در بحران‌ها؛
معمولا وقتی کشوری توان دفاع نظامی از مرزهای خود را ندارد مجبور به استفاده از جنگ روانی می‌شود چراکه قوی ترین حربه دشمن و مهم‌ترین ابزار جنگ روانی در میدان نبرد، شایعه پراکنی و انتشار اخبار غیر موثق است.

به گزارش سرویس بین‌الملل پایگاه خبری 598، در روزهایی که از جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد، ضعف ارتش اوکراین در برابر سربازان روسیه نمایان شده است. از طرفی اخبار و ویدئوهایی که از اوکراین منتشر می‌گردد، نشان از تمرکز اوکراینی‌ها بر تضعیف روحیه سربازان روس دارد. طبیعی است که اوکراین در چنین شرایطی از ترفند جنگ روانی استفاده بکند چراکه می‌تواند بدین طریق از روحیه سربازان روس کاسته و روحیه نظامیان اوکراینی را افزایش دهد.

در روزهای اول جنگ که ارتش اوکراین در برابر روسیه شکست‌های سنگینی را متحمل شده بود اخباری مبنی بر حمله ارتش روسیه به جزیره‌ای بنام "جزیره مارها" و قتل عام 13 سرباز اوکراینی که حاضر به تسلیم در برابر روس‌ها نشدند منتشر گردید.

پس از انتشار این خبر، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در توییتی ضمن اظهار تسلیت نسبت به وقوع چنین کشتاری، این 13 نفر را قهرمان خطاب کرد در حالیکه ارتش روسیه وقوع چنین اتفاقی را بطور کامل تکذیب کرد. صحت و سقم این مسئله تا چندین روز در حاله‌ای از ابهام بود تا اینکه وزارت دفاع اوکراین با انتشار پیامی اعلام کرد که تعداد سربازان حاضر در جزیره مارها 85 تن بوده که تمامی آنها در صحت و سلامت می‌باشند.

در مثالی دیگر نیز می‌توان به تصویر منتشر شده از خداحافظی سرباز اوکراینی از همسر خود اشاره کرد که واکنش عمومی مردم را درپی داشت. اما پس از گذشت چند ساعت از وایرال این تصویر در فضای مجازی مشخص شد که تصویر منتشر شده مربوط به سکانسی از فیلم the war of chimeras ساخته شده در سال 2017 می‌باشد.

اوکراین روسیه را در جنگ روانی شکست داد/ قتل عام سربازان اوکراینی در جزیره مارها فیک از آب درامد

در نمونه‌ای دیگر شاهد انتشار گسترده ویدئویی شدیم که گفته می‌شد دخترکی اوکراینی در برابر حمله سربازان روس ‌ایستادگی کرده و بصورت آنها سیلی می‌زند! این ویدئو بقدری اثر گذار بود که در اکثر رسانه‌های جهان وایرال شد و احساسات مردم را برانگیخت. اما بعدها مشخص شد که ویدئوی منتشر شده مربوط به یک کودک فلسطینی بنام عهد تمیمی است که با تجاوز نظامیان رژیم صهیونیستی مقابله کرده و 8 ماه نیز زندانی شده است.

یکی دیگر از اخباری که هنوز صحت آن مشخص نشده، تعداد تلفات ارتش روسیه در حملات خود به اوکراین است. اوکراینی‌ها اعلام کرده‌اند که روسیه در جریان لشگرکشی به اوکراین، حدود 5000 نفر تلفات داده‌اند که دولت روسیه با رد چنین ادعایی بر کشته شدن 400 نفر از سربازان خود در این جنگ تاکید کردند.

گفتنی است که چنین اخباری در جریان جنگ اوکراین به وفور یافت می‌شود اما آنچه که مورد اهمیت است، افزایش روحیه سربازان و مردم اوکراین می‌باشد که به مقاومت در برابر ارتش روسیه تشویق شدند. امروزه می‌توان شاهد مقابله مردم اوکراین در برابر روس‌ها با سلاح کوچکی چون کوکتل مولوتوف باشیم.

در واقع می‌توان گفت که ارتش اوکراین با چنین ترفندی توانست، ذهن مخاطبان بویژه روس‌ها را از اهداف خود منحرف کرده، فشار افکار عمومی را بر روسیه وارد آورده و باعث انفعال مردم در جهت‌گیری‌های سیاسی باتوجه به شایعات بوجود آمده بشود.

جنگ روانی اوکراینی‌ها بر علیه ارتش روس به حدی رسیده که اکنون شاهد انتشار ویدئوهایی از گریه اسیران روسی در تماس با خانواده‌هایشان هستیم. این یعنی اوکراینی‌ها در جنگ روانی خود علیه روسیه قدمی فراتر از قبل برداشته‌اند. شاید اوکراین بتواند با جنگ روانی، ارتش روسیه را شکست دهد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها