يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۲۷۴۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۱۵ اسفند ۱۴۰۰
ذخیره سد ‌به ۱۶۱ میلیون متر مکعب رسید‌؛
کمبود منابع آبی و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود یکی از چالش‌های اقلیمی است که اصفهانی‌ها با آن دست به گریبان هستند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، کمبود منابع آبی و خشک شدن رودخانه زاینده‌رود یکی از چالش‌های اقلیمی است که مردم استان اصفهان با آن دست به گریبان هستند. این رودخانه هر چند روزگاری عنصری هویت‌بخش و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان بود ولی امروز به نمادی از چالش خشکسالی کشور و استان تبدیل شده است. برنامه سازگاری با کم آبی با 53 زیر برنامه در فصل‌های مختلف به تصویب ستاد ملی سازگاری با کم آبی رسید و در برنامه هفتم توسعه باید تمامی محورهای آن عملیاتی شود.

طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان اصفهان به همت متخصصان داخلی و بخش خصوصی به سرانجام رسید و عملیات اجرای جدی برای انتقال آب آغاز شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به مشکلات کلانشهر اصفهان، اظهار داشت: خشکی زاینده‌رود شاخص‌ترین معضل استان اصفهان است که در نتیجه توسعه ناپایدار طی دهه‌های گذشته به وقوع پیوسته و باعث شده تعادل بین مصارف و منابع به ویژه در بحث استفاده از آب را به هم بزند و با مشکل کمبود منابع آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود باشیم.

مهران زینلیان افزود: در سه ماه اخیر با توجه به استقرار مدیریت جدید در استان اصفهان به نظر رسید نخستین راه حل مشکل آب به عنوان بزرگ‌ترین مشکل محوری استان که مسائل زیست محیطی فرونشست و آلودگی را به وجود آورده، شناخت و تبیین مساله به صورت واضح و شفاف است.

وی با بیان اینکه از طریق تشکیل قرارگاه آب در استانداری اصفهان موضوع شفاف‌سازی شد، گفت: تلاش شد یک گفتمان واحدی نسبت به موضوع اتفاق بیفتد و در این مسیر برنامه‌ریزی شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: هدف ما احیای رودخانه زاینده‌رود و جاری شدن آب در رودخانه است اگر چه این مهم حتما نیازمند صرف انرژی و زمان مقتضی خودش است و مشکل 30 ماهه را در 3 ماه نمی‌توان حل کرد ولی تمام تلاش ما این است با دسته‌بندی مسائل بتوانیم موضوع را به نتیجه برسانیم.

وی تصریح کرد: در این راستا بسته راهکاری طراحی و پیشنهاد شد که با دستگاه‌های ذیربط آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، محیط زیست و همه ذیربطان استانی و ملی جلساتی برگزار و نقطه نظرات آنها گرفته شد و خروجی این جلسات ذیل 5 محور تدوین شده است.

زینلیان با اشاره به اینکه حذف مصارف غیرمجاز یکی از سرفصل‌های بسته راهکاری است، اظهار داشت: خواسته یا ناخواسته در سال‌های گذشته برخی مصارفی بر حوضه زاینده‌رود تحمیل شده که بخش بسیاری از آنها غیرمجاز است.

وی افزود: به طور یقین چاه‌های آبی که در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و غیره زده شده هیچکدام مجوز قانونی ندارند ولی به هر حال با این آب استحصالی غیرقانونی مجموعه‌ای شکل گرفته و باید این چاه‌ها مسدود المنفعه بشوند و آنها هم به فکر راه‌های قانونی باشند.

 میزان بارندگی در استان اصفهان نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش حدود 50 تا 60 درصدی مواجه بوده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: بخش دوم راهکارها، کاهش مصارف مجاز است و ما باید باور کنیم که در منطقه‌ای با اقلیم خشک هستیم و به هر حال میزان بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش حدود 50 تا 60 درصدی مواجه بوده بنابراین ذخائر آبی استان اصفهان محدود است و لازم است همه ما یک بازنگری در این زمینه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تامین منابع آبی جدید برای استان اصفهان، سومین راهکار است، گفت: اقدامات بسیار خوبی از گذشته صورت گرفته و بحث مطالعات تا حدودی انجام شده و مباحث زیست محیطی خاص خودش را دارد و حدود 600 تا 800 کریدور مختلف طول مسیرهایی است که آب از خلیج فارس یا دریای عمان از استان‌های مختلفی خط لوله عبور می‌کند و همچنین مسائل زیست محیطی خلیج فارس هم مطرح است.

زینلیان ادامه داد: چهارمین راهکار مدیریت کیفیت آب است، بخشی از فاضلاب‌های شهرهایی که در مسیر وجود دارد به رودخانه زاینده‌رود وارد می‌شود و آب را آلوده می‌کند باید موضوع پساب که یکی از منابع در دسترس ماست تصفیه تکمیلی آن و کیفیت آب به گونه‌ای بالا برود که بهره‌وری بیشتر داشته باشد.

وی تصریح کرد: تامین معیشت و اقتصاد مردمی که وابسته به آب حوضه زاینده‌رود هستند پنجمین راهکار است که می‌تواند فشار را از روی رودخانه بردارد. ما باید بپذیریم که سال‌های سال کشاورزی حرفه عده‌ای از مردم بوده و نسل به نسل منتقل شده و با شرایط اقلیمی فعلی با کاهش 50 درصدی کشاورزی مواجه شدیم بنابراین یکی از دغدغه‌های ما این است که بتوانیم معیشت‌های سازگار از جمله کشت گلخانه‌ای را جایگزین کنیم و صنایع پاک کمتر وابسته به آب را گسترش بدهیم.

ذخیره سد زاینده رود در روز گذشته به 161 میلیون متر مکعب رسیده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده رود در روز گذشته به 161 میلیون متر مکعب رسیده، اظهار داشت: مقدار آبی که باید پشت سد باشد نسبت به فصول سال متفاوت است در کمترین مقدار چیزی حدود 120 میلیون متر مکعب در نظر گرفته شده و بر این اساس حدود 70 میلیون متر مکعب آب پیش‌بینی 3 ماه آب شرب اصفهان است که مربوط به زمانی است که انتظار بارش‌های پیش رو را داشته باشیم.

وی افزود: تامین آب شرب اولویت ماست و خوشبختانه در این مورد جای نگرانی نیست و بیشترین نگرانی ما مربوط به مباحث زیست محیطی، رودخانه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی، کشاورزی است که امیدواریم این مشکلات  نیز برطرف شود.

زینلیان تصریح کرد: ادعا نداریم حرف جدیدی برای احیای زاینده‌رود می‌زنیم تنها کار متفاوتی که در این مدت انجام شده این است که آنچه که به عنوان راهکار در جاهای مختلف مطرح شده همگی یکپارجه شدند و باعث شده دستگاه‌های مختلف اجرایی حداقل یک حرف را بزنند، ما خواستار اجرای قانون برای حوضه زاینده‌رود هستیم و معتقدیم اگر قانون می‌گوید بارگزاری اضافه نباید اتفاق بیفتد، واقعا نباید بیفتد.

در حال حاضر سالانه صنایع استان اصفهان بیش از 110  میلیون متر مکعب آب از منابع سطحی و زیرزمینی حوضه زاینده‌رود مصرف می‌کنند. امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود فضای آرام بخشی در استان اصفهان ایجاد شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها