يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۰۶۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۶     ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
سردار مطهری در گفتگو با خبرگزاری بسیج:
مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج گفت: درخصوص میزان حضور زائران در راهیان نور محدودیتی وجود ندارد و از این بابت اصلا مشکلی نداریم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری بسیج، سفر به مناطق عملیاتی غرب و جنوب پس از دوسال وقفه با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا از سر گرفته شده و از چند روز گذشته به صورت رسمی شروع بکار کرده است؛ در همین راستا با سردار عباس مطهری مسئول سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج و دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج گفتگویی ترتیب دادیم.

سردار مطهری در این گفتگو تاکید کرد که سفر به راهیان نور اعزام نیست بلکه عزیمت است و زائران با اختیار خود راهی سرزمین نور و مشهدا شهدا می‌شوند.

دبیر قرارگاه راهیان نور سپاه و بسیج در بخش دیگری از گفتگو مطرح کرد برای زائرینی که با خودروی شخصی راهی مناطق عملیاتی غرب و جنوب می‌شوند، برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

سردار مطهری همچنین به تشریح برنامه‌هایی که در یادمان‌ها برگزار خواهد شد پرداخت و درباره راهیان نور دریایی نیز توضیحاتی ارائه داد.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

آیا برای ثبت نام و حضور در اردوهای راهیان نور، شرایط و محدودیت خاصی در نظر گرفته شده است؟

هر شرطی که ستاد ملی کرونا برای مسافرت‌ها مقرر کرده، همان شرط حضور در راهیان نور است؛ هم برای زائرین و هم برای راویان و خادمین و هر کسی که قصد حضور در این سفر را داشته باشد.

بحث برنامه‌های اعزام به چه صورت است؟ آیا برنامه ریزی شده است که چه میزان زائر به راهیان نور اعزام شوند یا خیر؟ و محدودیتی در این خصوص لحاظ شده است؟

در ابتدا باید بگویم، راهیان نور اعزام نیست بلکه عزیمت است، یعنی زائرین با اختیار خودشان به سمت مناطق دفاع مقدس حرکت می‌کند مانند زیارت امام رضا(ع).

درخصوص میزان حضور زائران در این سفرها نیز محدودیتی وجود ندارد و از این بابت اصلا مشکلی نداریم، همه زیرساخت‌هایی که از قبل بوده مهیاست و به فضل الهی این آمادگی را داریم که در خدمت زائران باشیم و مطمئنیم خود شهدا هم کمک خواهند کرد.

با این توضیح؛ برآورد شما از میزان حضور مردم در اردوهای راهیان نور چگونه است؟

با توجه به اینکه دو سال راهیان نور تعطیل بوده است، مردم الان اشتیاق زیادی برای برای سفر به این مناطق دارند و پیش بینی می‌کنیم که حضور مردم پرشور باشد.

آیا برای کاروان‌های خودرویی خانوادگی در راهیان نور برنامه ویژه‌ای درنظر گرفته شده است؟

امسال بیش از گذشته آمادگی ارائه خدمات به کاروان‌های خودرویی خانوادگی را داریم یعنی فضاهایمان را بیشتر از گذشته اختصاص به خودروهای شخصی داده‌ایم که به صورت خانوادگی می‌آیند. از آنجایی که مردم ایران علاقه مند سفر خانوادگی با ماشین شخصی هستند و هم با توجه به اینکه شرایط کروناست، سفر با خودروهای شخصی شاید به نسبت سفر اتوبوسی و.. بهتر باشد. از همین رو  ۳ الی ۴ برابر گذشته ظرفیت خانوادگی این اردوها را افزایش داده‌ایم. در سال ۹۷ طبق برآوردمان؛ نزدیک به ۱۵۰ هزار زائر با خودروی شخصی و خانوادگی در راهیان نور حضور داشتند و برای امسال نیز پیش بینی می‌کنیم بین ۶۰۰-۵۰۰ هزار نفر در طول یک ماه یعنی از بازه ۱۵ اسفند ماه تا ۱۵ فروردین ماه با خودروی شخصی راهی سرزمین نور شوند.

آیا برای سفر با خودروی شخصی، از مبدا تا مقصد برنامه خاصی دارید؟ درباره ثبت نام این نوع سفر نیز توضیح دهید.

زائران محترم برای حضور در راهیان نور با خودروی شخصی به چند روش می‌توانند اقدام کنند؛ یک قرارگاه خودروی شخصی ایجاد کرده‌ایم و شماره شخصی آن را هم به استان‌ها اعلام کرده‌ایم که زائران می‌توانند برای ثبت نام تماس بگیرند. روش دیگر نیز سامانه ره نور مرکزی است.ضمن اینکه از طریق فعالان مردمی راهیان نور نیز در این زمینه می‌توانند راهی این مناطق شوند.

زمانی که افراد با خودروی شخصی وارد خوزستان می‌شوند وقتی به یک تعدادی برسند مثلا بین ۵۰ تا ۱۰۰ خودرو ‌شوند،  خودشان یک کاروان محسوب می‌شوند که برای آنها رادیو کاروان روی موج اف ام نصب می‌شود و می‌توانند از این طریق ارتباط بگیرند و راوی و مبلغ نیز خواهند داشت. ضمن اینکه با برنامه، اسکان و غذایشان هماهنگ می‌شود و پس از بازدید از یادمان‌ها می‌توانند برای استراحت به محلی که برای اسکانشان درنظر گرفته شده مراجعه کنند.

درباره برگزاری رزمایش‌ها در یادمان‌ها توضیح دهید؟ آیا این رزمایش‌ها آغاز بکار کرده است؟

برنامه در واقع رزم نمایش است که سیری تاریخی است که از زمان دفاع مقدس تا حمله داعش به نمایش کشیده می‌شود و در حین نمایش شاهد انفجارات، تیراندازی، اجرای دکلمه و جلوه‌های بصری خواهیم بود. این رزمایش‌ها در اردوگاه شهید باکری و اردوگاه شهید مسعودیان هر شب برگزار می‌شود که اجرای آن از دو روز گذشته یعنی از ۱۵ اسفند شروع شده است.

آیا برنامه ویژه‌ای برای ایام نوروز و سال تحویل در نظر گرفته شده است؟

برای زمان سال تحویل در یادمان بیت‌ المقدس که در ۱۰ کیلومتری اهواز است، برنامه ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم.

در روز ملی راهیان نور آیا برنامه خاصی تدارک دیده‌اید؟ و آیا جشنواره ملی سرزمین نور به روال سال‌های گذشته برگزار خواهد شد؟

ان شاءالله بزرگداشت روز ملی راهیان نور و افتتاحیه جشنواره هجدهم رهاورد سرزمین نور به صورت تجمیعی، روز جمعه ۲۰ اسفندماه همزمان با نمازمغرب و عشاء در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار خواهد شد.

آیا در یادمان‌ها نیز برنامه خاصی برای ایام نوروز و سال تحویل تدارک دیده شده است؟

بله. طبق روال سال‌های گذشته هر یادمانی برای خود برنامه روایت‌گری و برنامه‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد.

آیا راهیان نور دریایی امسال برگزار می‌شود؟

بله. راهیان نور دریایی امسال برقرار است و از ۲۵ اسفند ماه در استان‌های هرمزگان و بوشهر فعال و برگزار خواهد شد.

محدودیت خاصی در راهیان نور دریایی وجود دارد؟

بله. با توجه به اینکه در راهیان نور دریایی برای بازدید از یادمان‌ها، از لنج و اتوبوس دریایی استفاده می‌شود، محدودیت محل اجرا داریم و همینطور محدودیت در اسکان داریم که مسئولین اردویی سپاه‌های استانی و شهرستانی جزئیات بیشتر را می‌دانند و افراد می‌توانند از طریق آنها اطلاعات لازم را دریافت کنند.

شرایط اردوهای راهیان نور دریایی به چه صورت است؟ و آیا تفاوتی با راهیان نور زمینی دارد؟

بله. هزینه این اردوها متفاوت است و تعداد روزهای سفر نیز بستگی به بعد استان مبدا و مقصد تفاوت دارد. ضمن آنکه مدت توقف کاروان‌ها در استان مقصد نیز با توجه به برنامه‌ ریزی‌شان بین ۲ تا ۴ روز متفاوت است.

در پایان اگر نکته‌ای به عنوان حسن ختام دارید بفرمایید.

امسال با توجه به شرایط کرونا و وضعیت مالی، جهت پشتیبانی راهیان نور را به این سمت بردیم که حمایت‌های مردمی بیشتر شود و حمایت‌های شبکه‌ای در استان‌ها اتفاق بیافتد، اکنون ستادهای پشتیبانی و هماهنگی راهیان نور در استان‌ها و ریاست استانداران تشکیل شده است و تا کنون حمایت‌های بسیار خوبی داشته‌اند که بنده صمیمانه و متواضعانه از استانداران محترم، فرماندهان سپاه استانی و مدیران کل استان‌ها و نهادها و دستگاه‌های استانی بسیار سپاسگزارم  که این ستادها را فعال کردند و حمایت‌های بسیار خوبی را داشتند.

از همه عزیزانی هم که در دفاع مقدس حضور فعال داشتند و می‌توانند روایتگری کنند درخواست می کنم، با کاروان‌هایی که از شهرستانهایشان راهی مناطق عملیاتی هستند همکاری داشته باشند. مدیران محترم راهیان نور و عزیزانی نیز که در سپاه‌های استانی فضا را مدیریت می‌کنند، اقتضاءات برگزاری راهیان نور بعد از دوسال وقفه را در نظر بگیرند. این به هرجهت مهم است از قبل پیش‌بینی های لازم را داشته باشند تا زائرین عزیز ان شاءالله حداکثر بهره را از راهیان نور ببرند و نهایت رضایت را داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها