أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۳۲۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۱     ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دستاورد بزرگ دولت سیزدهم؛
آمارها نشان می‌دهد از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تا ماه گذشته، نه تنها روند رو به رشد نرخ تورم کنترل شد، بلکه سیر نزولی پیدا کرد، به طوری که در مواردی مانند تورم نقطه به نقطه شاهد کاهش قابل توجه بیش از ۱۸ درصد طی این چندماه هستیم.
نمره قبولی دولت در کاهش نرخ تورم/ آیا «اسب سرکش تورم» مهار خواهد شد؟

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، تورم از نظر علم اقتصاد اشاره به افزایش سطح عمومی تولید پول، درآمدهای پولی یا قیمت است. تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود. تورم، روند افزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است. هر چند بر پایهٔ نظریه‌های گوناگون، تعریف‌های متفاوتی از تورم ارائه می‌شود، اما، تمامی آن‌ها به روند فزآینده و نامنظم افزایش در قیمت‌ها اشاره دارند. مفهوم امروزی تورم جهت نشان‌دادن افزایش حجم اسکناس‌های غیرقابل تبدیل به طلا به کار برده می‌شد.

تورم تبعات منفی زیادی برای اقتصادها دارد. زمانی که دستمزد نیروی کار با نرخ تورم قیمت‌های خرده‌فروشی همخوانی نداشته باشد، قدرت خرید دستمزد‌ها و به تبع آن قدرت خرید نیروی‌کار، کاهش پیدا می‌کند. این چالشی قابل توجه برای خانواده‌هایی با درآمد پایین به شمار می‌رود زیرا برای آن‌ها هر افزایش قیمتی می‌تواند پیامد‌های دامن‌گیری به همراه داشته باشد. به علاوه، در ادامه افزایش قیمت کالاها، تقاضای نیروی‌کار برای افزایش دستمزد، منجر به افزایش هزینه نیروی‌کار می‌شود که به کاهش یافتن سود کسب شده توسط بنگاه‌های اقتصادی-کسب‌و‌کار‌ها- می‌انجامد. تمام این اثرات ناشی از تورم می‌توانند نااطمینانی در اقتصاد بوجود بیاورند که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری کارآفرینان می‌شود.

اسب سرکش تورم همچنان می‌تازد اما مشکل تورم اقدامات مثبت دولت سیزدهم در حال مهار شدن است. اگرچه کماکان شاهد گرانی های افسار گسیخته در برخی کالا ها هستیم اما با توجه به آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده است میتوان امید داشت که تورم وحشتناکی که در چند سال اخیر زندگی را برای مردم سخت کرده بود میل به کاهش پیدا کند.

البته تورم در ایران کلا ریشه تاریخی داشته و همانطور که عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دولت روحانی میگوید "عمدتا ناشی از نوع سیاست‌های اقتصادی و مبتنی بر تبدیل ریالی درآمدهای نفتی کشور و تخصیص بخش مهمی از ارزهای ناشی از آن به واردات غیرضروری یا پروژه‌های غیرمولد بوده است. برکسی پوشیده نیست که مهار مستمر اسب سرکش تورم در گرو تعامل جدی سیاست‌های مالی و پولی و نیز دسترسی بانک مرکزی به ابزارهای قوی و روزآمد است."

دولت سیزدهم در چند ماه اخیر در کنار تلاش برای خنثی سازی تحریم های ظالمانه با کنترل نقدینگی و ساماندهی بازار ارز سعی در مهار تورم و حفظ قدرت خرید مردم کرده است.

در همین خصوص خبرگزاری دولت با انتشار گزارش جدید مرکز آمار ایران از نرخ تورم در ماه های پایانی سال نوشت:

نظر به اهمیت نرخ تورم در ثبات اقتصادی کشور و مشکلاتی که در چند سال اخیر از جانب این شاخص اقتصادی دامن جامعه را گرفته بود دولت سیزدهم از همان ابتدای کار مهار و کاهش تورم را جزو اولویت‌های اول خود قرار داد و دست یابی به تورم تک‌رقمی، در بازه زمانی چندساله را جزو اهداف خود قرار داد. تاکنون، در راه رسیدن به این هدف اقدامات زیادی در سطوح مختلف انجام شده است: بودجه با کمترین میزان کسری تهیه و تدوین شد و کنترل رشد نقدینگی و پایه پولی، نظارت بر کار بانک‌ها و مواردی از این دست در دستور کار قرار گرفت.

ایرنا در ادامه نوشت: در نتیجه کارها و اقدامات ضد تورمی دولت نرخ تورم نقطه‌ای مهرماه ۱۴۰۰، یعنی حدود سه ماه بعد از شروع به کار دولت در مقایسه با ماه قبل از آن ۴.۵ واحد درصد کاهش یافت.

نمره قبولی دولت در کاهش نرخ تورم/ آیا اسب سرکش تورم مهار خواهد شد؟

این کاهش تا حدودی در تورم‌های ماهانه و سالانه نیز رخ داد. نرخ تورم ماهانه مهرماه ۱۴۰۰ به ۳.۷ درصد رسیده که بیانگر کاهش ۰.۲ درصدی در مقایسه با ماه قبل از آن بود. تورم سالانه نیز در مهرماه به ۴۵.۴ درصد رسید که از کاهش ۰.۴ درصدی حکایت داشت.

روند کاهشی تورم در ماه آبان نیز ادامه پیدا کرد. در این ماه نرخ تورم نقطه‌ای ۳.۵ واحد درصد و نرخ تورم ماهانه ١.٢ واحد درصد کاهش پیدا کرد. نرخ تورم سالانه آبان ماه نیز به ۴۴.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۰ واحد درصد کاهش نشان داد.

آذرماه ۱۴۰۰ نیز همراه بود با کاهش نرخ تورم. در این ماه نرخ تورم سالیانه که درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل را نشان می‌دهد برابر ۴۳.۴ درصد شد که نسبت به ماه قبل، یک واحد درصد کاهش نشان می‌داد.

همچنین، نرخ تورم ماهانه آذرماه امسال به ۱.۷ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشت. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در آذرماه ١٤٠٠ به عدد ۳۵.۲ درصد رسید.

روند کاهشی نرخ تورم در دی‌ماه متوقف شد. در این تورم نقطه‌ای در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ نیز به ٢,٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌داد. اما به‌رغم افزایش این دو، نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

اکنون آخرین آمارها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه روند نزولی تورم دوباره شروع شد و هر سه شاخص تورم ماهانه، ‌ سالانه و نقطه‌ای نسبت به دی‌ماه کاهش یافته است.

بدین ترتیب از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شاهد کاهش ۱۸.۴ واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای مصرفی و کاهش ۷ واحد درصدی متوسط تورم دوازده‌ماهه بوده‌ایم.

کاهشی شدن روند تورم، بدون شک دستاورد بزرگی در شرایط کنونی است. در زمانی کوتاه از مدیریت کنونی رخ داد و با توجه به اهداف دولت برای رساندن تورم به ۱۵ درصد و سپس تک‌رقمی کردن آن در چند سال آینده تداوم روند کاهشی امیدها به تحقق کامل وعده دولت را افزایش داده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها