يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۴۱۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
عصر پایان یکجانشینی رئیس‌جمهور
در ماجرای سیل گلستان روحانی تعطیلات خود را در قشم می‌گذراند و استاندار گلستان نیز در سفر خارجی به سر می‌برد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما امید زیادی برای تغییر این رویه در دل مردم به وجود آمد.

به گزارش پایگاه خبری 598، مشکلات اقتصادی در یک دهه اخیر اگرچه خود به‌تنهایی عامل بزرگی برای کاهش سرمایه اجتماعی دولت‌ها بود، این مشکلات زمانی که با بحران‌های اجتماعی و زیست‌محیطی همراه می‌شد به‌مراتب آسیب بیشتری را نیز متوجه افکار عمومی می‌کرد. در چنین شرایطی تصور کنید در بحبوحه سیل، اخبار سفر تفریحی رئیس‌جمهور به سواحل جنوبی نیز منتشر شود. مجموع این عوامل زمانی که دست‌به‌دست‌ هم می‌دهد تصویر بزرگی از ناکارآمدی نهاد دولت را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند. این وضعیت اما صرفا یک تصور نیست بلکه تجربه تلخی است که پیش از این مردم ایران آن را شاهد بوده‌اند. در ماجرای سیل گلستان روحانی تعطیلات خود را در قشم می‌گذراند و استاندار گلستان نیز در سفر خارجی به سر می‌برد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اما امید زیادی برای تغییر این رویه در دل مردم به وجود آمد. رئیسی نیز با آغاز سفرهای استانی آن هم تنها دو روز بعد از جلسه رای اعتماد به وزرا در مجلس نشان داد این مطالبه را به‌درستی درک کرده و تلاش دارد تصویر مخدوش‌شده نهاد دولت را در افکار عمومی اصلاح کند.

حضور رئیس‌جمهور در بین مردم و دیدن مشکلات آنها اگرچه تصویر سیاسیون را از قاب تلویزیون به واقعیت زندگی مردم می‌برد و آثار مثبت زیادی دارد اما اگر این بازدیدها درنهایت به رفع مشکل مردم منتهی نشود، نه‌تنها تصویر دولت را اصلاح نمی‌کند بلکه ممکن است حس ناکارآمدی را القا کند.

6 ماه زمان زیادی برای ارزیابی عملکرد دولت در حوزه اجرای پروژه‌های عمرانی نیست. اما در همین زمان اندک نیز برخی رسانه‌ها با رویکردی مخربانه سعی در نمایشی جلوه‌دادن سفرهای استانی دارند.

در این پرونده در راستای انجام رسالت رسانه‌ای خود به بررسی مهم‌ترین مصوبات رئیس‌جمهور و مسئولان دولت سیزدهم در استان‌های مختلف پرداخته‌ایم. در پایان این گزارش نیز گفت‌وگوهایی را که با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درباره‌ روند اجرایی شدن مصوبات رئیس‌جمهور در استان‌ها داشته‌ایم، می‌خوانید.

خوزستان

رسیدگی به چالش‌های مناطق محروم چون بیکاری، اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان، آب‌وخاک، فاضلاب، مهار و هدایت آب‌های سطحی و ریزگردها، ازجمله وعده‌های سیدابراهیم رئیسی به مردم در سفر به خوزستان بود که در این رابطه هیات دولت در اولین گام برای پیگیری مسائل مردم این منطقه اقدام به تعیین استاندار ویژه کرد تا وی علاوه‌بر اختیار حضور در جلسات دولتی و ارتباط مستقیم با کابینه دولت، از امکانات ویژه‌ای برای اهداف توسعه و پیشرفت خوزستان استفاده کند.

سیستان و بلوچستان

طبق گفته‌های رئیس‌جمهور قرار شد دیپلماسی فعال برای گرفتن حقابه هیرمند، بهره‌گیری از ظرفیت منطقه سیستان برای ایجاد اشتغال، فعال کردن تولید و نیروگاه‌های بادی و تولید انرژی، شناسایی افراد کپرنشین در چابهار و حل مشکل آنها تا پایان امسال، فعال شدن بازارچه‌های مرزی برای افزایش صادرات و تامین معیشت مرزنشینان، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، تشویق به سرمایه‌گذاری در این منطقه و استفاده از نیروی جوان و نخبه، پس از سفر سیستان‌وبلوچستان در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

خراسان‌جنوبی

سفر رئیس‌جمهوری به استان خراسان‌جنوبی صد مصوبه به‌دنبال داشت که سرعت بخشیدن به پروژه‌های عمرانی استان ازجمله راه، راه‌آهن، بهداشت و درمان، آب شرب، موضوعات کشاورزی، خشکسالی، مبادلات مرزی و توسعه محورها و پیشران‌های اقتصادی، احصای پروژه‌های نیمه‌فعال با پیشرفت فیزیکی کم، متوسط و زیاد، شتاب‌بخشی به روند اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای، حمایت دولت از طرح‌های منتج به فرآوری محصولات استراتژیک استان شامل زرشک، زعفران و عناب، فعال‌سازی واحدهای فرآوری محصولات لبنی و تامین بازار فروش، بازنگری سند توسعه نهبندان و ارائه به دولت برای تصویب و عملیاتی شدن آن، راه‌اندازی ستاد احیا، بازسازی و مدیریت قنوات، کمک دولت به رفع موانع و فعال‌سازی واحدهای معدنی و صنعتی نیمه‌فعال یا غیرفعال و نیز تکلیف دولت به شرکت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری صد درصدی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، ازجمله مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم به مردم خراسان‌جنوبی بوده است.

ایلام

درمجموع 24 هزار و 500 میلیارد ریال در سفر رئیس‌جمهوری با اولویت به چهار حوزه نفت و گاز، کشاورزی، اربعین و گردشگری به ایلام اختصاص یافت. ازجمله مصوبات این سفر هم می‌توان به آغاز طرح توسعه میدان نفتی چنگوله تا 6 ماه آینده، توسعه میدان تنگ‌بیجار، چنگوله، چشمه خشک در حوزه نفت و گاز، اولویت استخدام در شرکت‌های پیمانکاری و حوزه نفت و گاز استان با نیروی بومی، صدور مجوز 50 هزار سرمایه‌گذاری برای شرکت پترو پالایش و آغاز عملیات ناحیه پایین‌دست دهلران، تکمیل 18 طرح کشاورزی نیمه‌کاره این استان با اعتباری افزون‌بر 920 میلیاردتومان تا پایان سال 1401 اشاره کرد.

کهگیلویه و بویراحمد

سرمایه‌گذاری وزارت نفت 260 میلیون یورو برای افزایش و نگهداری تولید نفت در قالب سه طرح بزرگ در شهرستان گچساران، پیگیری مشکلات عشایر بویراحمد، تهیه برنامه عملیاتی و قابل‌ارزیابی برای توسعه شهرستان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، ازجمله لنده تا پایان سال، راه‌اندازی صنایع تبدیلی و اختصاص 700 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری 2 سد خاکی کوهبرد شهرستان کهگیلویه و ایلی‌آباد بهمئی و تصویب 110 میلیاردتومان برای گازرسانی به زیلایی یکی از بخش‌های محروم کهگیلویه‌ و بویراحمد برای گازدار شدن 40 روستای زیلایی از مهم‌ترین مصوبات و دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

بوشهر

تکمیل بیمارستان‌‌های نیمه‌تمام و مرکزهای بهداشتی و درمانی استان بوشهر، ورود بخش خصوصی و صندوق کارآفرینی امید در بخش اشتغال خرد، اختصاص سهمیه تسهیلات به‌منظور ازدواج جوانان توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برداشت آب از انرژی اتمی، احداث سد و ایجاد راه دسترسی برای برخی روستاها و اتصال راه‌آهن عسلویه-بوشهر-شیراز به خط سراسری و تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام، تامین 150 هزار مترمکعب آب توسط نیروگاه اتمی بوشهر، اعلام آمادگی و پشتیبانی برای احداث 113 هزار واحد مسکونی، ازجمله دستورات و مصوبات رئیس‌جمهوری در سفر به استان بوشهر بود.

فارس

آغاز توسعه 6 میدان گازی جدید در فارس با 2 میلیارد دلار اعتبار، احداث بیمارستان هزار و 216 تختخوابی در شیراز و بیمارستان 313 تختخوابی در صدرا، تخصیص 500 میلیاردتومان برای احداث بیمارستان خاتم‌الانبیاء و اختصاص 200 میلیارد برای تکمیل بیمارستان اعصاب و روان شهر جدید صدرا، تخصیص 250 میلیاردتومان به بیمارستان داراب، 60 میلیاردتومان به بیمارستان مرودشت، 50 میلیاردتومان برای بیمارستان مصیری رستم، 30 میلیاردتومان برای بیمارستان شهر قادرآباد و تجهیز بیمارستان‌های فسا و جهرم و ارسنجان، اختصاص 80 میلیاردتومان برای بخش گردشگری و بهره‌برداری کامل از خط دوم آبرسانی به شیراز تا پایان سال، اختصاص حدود 200 میلیاردتومان به‌طور خاص به بخش بانوان، افزایش تخصیص آب دریا برای استان فارس از 290 میلیون مترمکعب به 400 میلیون مترمکعب ازجمله مهم‌ترین مصوبات هفتمین سفر استانی رئیس‌جمهور بود.

اردبیل

پیگیری طرح‌های آبیاری درحال اجرا در منطقه، ساماندهی سدها و جاده‌های مواصلاتی به‌دلیل اهمیت در بخش اقتصاد گردشگری، کشاورزی، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده، پیگیری علت تاخیر 16ساله در ساخت راه‌آهن اردبیل، پیگیری و اجرایی کردن مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی‌بر ایجاد منطقه آزاد تجاری-صنعتی استان اردبیل، رونق صادرات در مناطق آزاد، فعال کردن 30 تا 40درصد ظرفیت صنعتی راکد یا نیمه‌فعال، ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده و نیروی کارآمد در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم، ازجمله مواردی بود که سیدابراهیم رئیسی از مسئولان خواست در اولویت برنامه‌های خود در این استان قرار دهند.

سمنان

تامین نهاده‌های دامی عشایر و دامداران منطقه و ایجاد مجتمع دامداری، رفع موانع تولید کارخانه لوازم‌خانگی سنگرکار، بازاریابی برای فروش صنایع‌دستی مهم‌ترین وعده‌های رئیسی به مردم سمنان بود.

زنجان

به‌کارگیری همه‌ ظرفیت کارخانه جهان، پیگیری استانداری برای پرداخت سهم عمران و آبادانی روستاها توسط معادن، رفع موانع راه‌اندازی کارخانه سرجین بافت، بررسی مشکلات منطقه مسکونی کوی فلسطین، پیگیری و رفع درخواست‌های اعضای تعاونی‌های مسکن زنجان، ازجمله مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم استان سمنان بوده است.

لرستان

ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی که رئیس دولت سیزدهم درباره آنها به مسئولان استان لرستان تذکر داد و مصوباتی درباره آنها تدوین شد؛ ایجاد اشتغال، توجه به حوزه گردشگری، مدیریت علمی حوزه آب، تکمیل راه‌های مواصلاتی استان به‌ویژه خطوط ریلی و اتمام طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام و گاه تعطیل‌شده این استان بود.

یزد

رئیس‌جمهور در سفر هیات دولت به یزد تاکید کرد که هیچ طرح جدیدی شروع نشود تا طرح‌های نیمه‌تمام تکمیل شوند، رئیسی در این‌باره توضیح داد: «در سفرهای قبلی روسای جمهوری فقط بخشی از طرح‌ها در قالب مصوبات سفرهای استانی لحاظ می‌شد و این مهم‌ترین عامل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های مختلف بود که در این سفر این موضوع انجام نشده است.»

تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آبرسانی عشایری، تکمیل استخرهای شنای کارگران یزد، ابرکوه و اردکان، تکمیل سالن مسابقات دوومیدانی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی و طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی استان به میزان 483 میلیارد ریال، تکمیل ساختمان پلیس فتا یزد، پاسگاه‌های انتظامی ابرکوه و خاتم، کلانتری، بهره‌برداری از راه‌آهن یزد-اقلید و اتصال راه‌آهن استان یزد به راه‌آهن اصفهان-شیراز، ازجمله مصوبات رئیسی به استان یزد بود.

قم

حل مشکل فرودگاه قم در کوتاه‌مدت، فراهم کردن زمینه بازآفرینی 20 هزار واحد مسکونی فرسوده قم، راه‌اندازی قطار مسافربری قم–کاشان، اختصاص 993 میلیاردتومان تسهیلات ازدواج به جوانان قمی، اختصاص 20 میلیاردتومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان قم، اختصاص 90 میلیارد تومان برای مرکز جامع سرطان قم، حل مشکل منوریل قم، اختصاص 500 میلیاردتومان اعتبار برای صندوق هنر، کلنگ‌زنی احداث 41 هزار و 500 واحد مسکونی در قم، تکمیل آزادراه قم-راهجرد تا پایان دولت سیزدهم، اختصاص 150 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی قم از مهم‌ترین طرح‌های دولت سیزدهم در سفر به استان قم بود.

هرمزگان

جبران خسارت‌های سیل و احیای کشاورزی منطقه هشتبندی، افزایش بودجه برای حل مشکلات مناطق زلزله‌زده، تشکیل صندوق پیشرفت در استان‌های کشور جهت دریافت تنخواه دولت، درآمدهای استان همچون مازاد مالیات، حق مالکانه معادن و اموال مازاد دولت و اشتغال‌زایی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از طریق درآمدهای واریزی به این صندوق، ایجاد بازار مشترک مرزی برای فروش محصولات کشاورزی استان به کشورهای همسایه، ایجاد صنایع تبدیلی، پیگیری کمبود پزشک در شورای اداری استان، پیگیری خواسته تاسیس مهدکودک در ادارات از مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم خوزستان بوده است.

 گیلان

احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، توسعه اقتصاد گردشگری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی گیلان، حل مشکل پسماند در زمان مشخص، تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکل رودخانه‌ها، ایجاد صنایع تبدیلی، مبارزه با زمین‌خواری، جنگل‌خواری و ساحل‌خواری مهم‌ترین وعده‌های رئیس‌جمهور به مردم گیلان بوده است. همچنین استاندار گیلان تسهیلات مصوب در سفر استانی رئیسی به این استان را به این شرح توضیح داده است: «افزون‌بر پنج هزار میلیاردتومان بابت تسهیلات 188 طرح تولیدی و اشتغال‌زا، هزار و 961 میلیاردتومان پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان و صد میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تأمین ودیعه مسکن، 428 میلیاردتومان تسهیلات کمیته امداد امام خمینی برای اجرای هشت هزار و 549 طرح اشتغال‌زا براساس برنامه مصوب اشتغال و خودکفایی استان، 300 میلیاردتومان تسهیلات نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهای استان توسط وزارت کشور، 48 میلیاردتومان تسهیلات بابت 65 طرح اشتغال‌زا و 15 میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای پاسخ به درخواست‌های مردمی توسط صندوق کارآفرینی پرداخت خواهد شد.» شایان توضیح است که این ارقام فارغ از اعتبار عمرانی 11 هزار و 20 میلیاردتومانی تخصیص داده می‌شود.

گلستان

زهکشی اراضی حوزه گرگان‌رود و قره‌سو، اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی‌آبادکتول برای جبران برق مصرفی مردم گلستان، تکمیل پروژه خط دوم راه‌آهن محور بندر گز-گرگان، تکمیل سالن سرپوشیده 6 هزار نفری گرگان، احداث بیمارستان 600 تختخوابی جایگزین بیمارستان 5آذر گرگان، اختصاص 40 میلیاردتومان برای تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی گلستان برخی از مهم‌ترین مصوبات هیات دولت در سفر به گلستان بود.

مازندران

تسریع در انجام پروژه بندر امیرآباد و اسکله درحال زیرساخت «رو- رو ریلی» این بندر، احداث ایستگاه آتش‌نشانی در میانکاله، راه‌اندازی زباله‌سوز 450 تنی ساری در 6 ماه آینده، تامین اعتبار برای تکمیل طرح‌های گردشگری شامل هتل‌ و اقامتگاه و مجتمع‌‌های گردشگری و تفریحی برخی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم به مردم این استان بود. در جریان این سفر همچنین بیشترین اعتبار برای حوزه کشاورزی اختصاص یافته است. سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی پس از بازدید مجتمع کشت‌وصنعت دشت ناز ساری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه استان مازندران قلب تپنده کشاورزی ایران است، از اختصاص 3 هزار میلیاردتومان اعتبار درخصوص سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی برای استان خبر داد.

 

*فرهیختگان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها