أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۳۴۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
آمار و ارقام سرخابی‌ها پ دربی؛
در شرایطی هواداران استقلال و پرسپولیس می‌توانند به ورزشگاه آزادی بروند و تماشاگر داربی پایتخت باشند که از آخرین حضور تماشاگران در داربی ۷۷۰ روز می‌گذرد و در این مدت پنج داربی پایتخت در لیگ برتر و جام حذفی به انجام رسیده است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه شرق نوشت: «امروز تیم‌های پرسپولیس و استقلال به مصاف یکدیگر می‌روند تا حساس‌ترین بازی هفته بیست‌وسوم که با توجه به اتفاقات جدولی، تبدیل شده به حساس‌ترین بازی فصل، در ورزشگاه آزادی برگزار شود. چند روز مانده به سال جدید و چند روز پایانی قرن، باعث شده این داربی ویژه‌تر از بقیه داربی‌ها شود. استقلال این روزها با ۵۴ امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس با شش امتیاز کمتر در رده دوم جدول ایستاده است. همین مورد به قدر کافی حساسیت فنی این بازی را مشخص می‌کند. پرسپولیس اگر می‌خواهد شانسی برای رسیدن به ششمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر داشته باشد، باید برنده از زمین خارج شود. استقلال هم اگر می‌خواهد به طلسم قهرمان‌نشدنش در لیگ برتر بعد از ۱۰ سال پایان دهد، چاره‌ای به غیر از کسب امتیاز از داربی امروز ندارد. این تیم اگر برنده شود، فاصله‌اش با پرسپولیس رده‌دومی را به عدد ۹ می‌رساند و آن وقت با توجه به قانون جدید که می‌گوید در صورت هم‌امتیازشدن در پایان فصل، تیمی که برنده بازی رودررو است، در جدول بالاتر می‌ایستد، قهرمانی‌اش را تقریبا قطعی کرده است. البته فرهاد مجیدی که تیمش تا به الان، تنها تیم بدون شکست لیگ برتر است، اگر در این بازی مساوی کند هم باز بخت زیادی برای قهرمانی خواهد داشت. با توجه به همین حساب و کتاب‌هاست که پرسپولیس میل به پیروزی بیشتری در این دیدار باید داشته باشد و احتمالا استقلال محافظه‌کارتر عمل کند.

با این حال در تاریخچه تقابل‌های دو تیم و بازی‌هایی که در اسفند برگزار شده، وضعیت برای استقلال مساعدتر بوده و شاید همین فاکتور از لحاظ روانی بتواند کمک‌حال تیم آبی‌پوش شود. با این حال آخرین داربی قرن یک اتفاق ویژه در دل دارد: بازگشت تماشاگران. در شرایطی که رقابت‌های لیگ برتر از ابتدای فصل تا به الان بدون حضور تماشاگران بوده و تنها در دو نوبت به صورت آزمایشی مجوز حضور تماشاگران صادر شده است، بازی امروز قرار است با حضور ۲۰ هزار تماشاگر برگزار شود. این تعداد، معادل ۳۰ درصد از گنجایش کل ورزشگاه است. به‌ این‌ ترتیب در شرایطی هواداران استقلال و پرسپولیس می‌توانند به ورزشگاه آزادی بروند و تماشاگر داربی پایتخت باشند که از آخرین حضور تماشاگران در داربی ۷۷۰ روز می‌گذرد و در این مدت پنج داربی پایتخت در لیگ برتر و جام حذفی به انجام رسیده است.

آخرین داربی پایتخت با حضور تماشاگران در ۱۷ بهمن‌ ماه ۱۳۹۸ برگزار شد که در آن مسابقه استقلال و پرسپولیس به تساوی ۲-۲ رضایت دادند. بعد از آن مسابقه، در نیمه‌نهایی جام حذفی در شهریورماه ۱۳۹۹ سرخابی‌ها به مصاف هم رفتند که شاگردان مجیدی در ضربات پنالتی موفق به کسب پیروزی و صعود به فینال جام حذفی شدند.

۵۴

استقلال در این فصل، رکوردها و آمارهای منحصربه‌فردی از خود به جای گذاشته است. این تیم با ۵۴ امتیاز نه‌تنها صدرنشین لیگ است بلکه بیشترین امتیازی را که تیمی در تاریخ لیگ برتر تا این مقطع از فصل کسب کرده، به دست آورده است.

۱۰

رکورد بیشترین تعداد بازی بدون باخت در داربی ۱۰ بازی است که در گذشته یک بار استقلال و دو مرتبه پرسپولیس به آن دست یافته است. پرسپولیس ۱۰ داربی قبلی را بدون شکست پشت سر گذاشته و می‌تواند اولین تیمی باشد که تعداد بازی بدون باختش در داربی از تعداد انگشتان دو دست بیشتر می‌شود.

۱۴۷۷

استقلال آخرین بار ۱۴۷۷ روز پیش در داربی برگشت لیگ هفدهم پیروزی رسید. این تیم در هفت داربی لیگ، دو داربی جام‌ حذفی و یک داربی سوپرجام در کسب پیروزی ناکام ماند. البته ذکر این توضیح ضروری است که طبق قوانین فیفا بازی‌ای که به ضربات پنالتی می‌کشد، در تقابل دو تیم مساوی لحاظ خواهد شد.

۲۵

پرسپولیس در داربی‌های رسمی و لیگی برد بیشتری از استقلال دارد ولی در مجموع داربی‌ها یک پیروزی کمتر از رقیب دارد و در مقابل ۲۶ برد استقلال، پرسپولیس ۲۵ پیروزی دارد. اگر پرسپولیس به پیروزی در این بازی دست یابد، برای اولین بار در بیش از نیم‌قرن تقابل دو تیم تعداد بردهای دو تیم برابر می‌شود.

۲۷

پرسپولیس در آستانه رسیدن به یک رکورد تاریخی هم هست. این تیم در دیدارهای خانگی آمار فوق‌العاده‌ای داشته و از لیگ نوزدهم در خانه باختی ندارد تا آمار بازی‌های بدون شکست این تیم به ۲۷ برسد. اگر پرسپولیس در این مسابقه هم نبازد، با رکورد سپاهان که از لیگ سیزدهم تا پانزدهم در خانه شکست نخورد، برابر می‌شود.

۱۴

در ترکیب پرسپولیس جلال حسینی با حضور در ۱۴ داربی رکورددار است. این بازیکن در دو داربی آخر فرصت بازی پیدا نکرد ولی در صورت بازی در این مسابقه رکورددار بیشترین کاپیتانی در داربی خواهد شد و رکورد مسن‌ترین بازیکن تاریخ داربی را که متعلق به خود اوست، بهبود خواهد بخشید.

عالیشاه در صورت حضور در این بازی و نباختن پرسپولیس به یک رکورد بی‌نظیر دست خواهد یافت. این بازیکن در ۱۰ داربی به میدان رفته که در هیچکدام از آنها بازنده نبوده است و از این نظر در کنار حمید استیلی و مجتبی جباری بین بازیکنان بی‌شکست تاریخ داربی رکورددار بیشترین بازی با پیراهن یک تیم هستند.

۳

ارسلان مطهری که این روزها کمتر فرصت حضور در ترکیب ثابت استقلال را پیدا می‌کند، با سه گل، بهترین گلزن ترکیب دو تیم در داربی است و در صورت گلزنی در داربی، در جمع گل‌زنان برتر استقلال در این رقابت قرار می‌گیرد.

۵۳

در طول ۵۳ سالی که شهرآورد پایتخت برگزار می‌شود، تاکنون بازیکنان خارجی زیادی با لباس استقلال برابر پرسپولیس به میدان رفته‌اند اما هیچ‌کدام از آنها موفق به بازکردن دروازه رقیب سنتی نشده‌اند تا رکورد اولین گل‌زن خارجی داربی با لباس این تیم همچنان به نام کسی سند نخورده باشد. این دهمین رویارویی دو تیم در آخرین ماه سال است که باید برگزار شود. در ۹ جدال قبلی کفه ترازو به سمت آبی‌ها سنگینی می‌کند. پنج برد برای استقلال، دو پیروزی برای پرسپولیس و دو تساوی ماحصل تلاش دو تیم در شهرآوردهای اسفندماه است.

۸۰۴۹

از آخرین برد پرسپولیس در شهرآوردهای اسفندماهی ۲۲ سال و ۱۸ روز می‌گذرد. سرخ‌پوشان تهرانی با دو گل مهدی هاشمی‌نسب و پایان رأفت از سد رقیب سنتی خود گذشتند اما در ۸۰۴۹ روز بعدی و در چهار مسابقه بعدی به جز سه باخت و یک تساوی چیزی عایدشان نشد.

۹

داربی در شرایطی برگزار می‌شود که تا هفته بیست‌ودوم پرسپولیس و استقلال در بازی‌های خانگی عملکرد مشابهی داشتند.

۹ پیروزی و دو تساوی حاصل تلاش هر دو تیم در بازی‌های خانگی بوده است.

۳۳

یکی از حساس‌ترین داربی‌های چند سال اخیر در حالی برگزار خواهد شد که پرسپولیس و استقلال با داشتن برترین خط حمله لیگ برتر ایران پای به این مسابقه می‌گذارند؛ پرسپولیس با ۳۳ گل‌ زده و استقلال با ۳۲ گل‌ زده.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها