أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۳۷۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
تعداد زیادی از سهامداران حاضر در بورس خواستار دیدن عمق بازار و همه مظنه‌های قیمتی سهم‌ها بودند که سازمان بورس این قابلیت را برای همه فراهم کرده است.

به گزارش پایگاه 598، یکی از موضوعاتی که در سال‌های گذشته مورد اعتراض بسیاری از سهامداران حقیقی و خرد بازار سرمایه قرار گرفته بود، به موضوع دیده نشدن عمق بازار توسط آنها باز می‌گردد.

این مزیت برای برخی سهامداران حقوقی قابل رویت بوده است و آنها می‌توانستند براساس عمق بازار تصمیم گیری کنند و معاملات خود را انجام دهند.

در سامانه فارس من نیز تعدادی از مخاطبان خبرگزاری فارس در ماه‌های گذشته درخواستی با عنوان «سفارش‌های خرید یا فروش سهام برای سهامداران قابل رؤیت باشد» به ثبت رساندند. در پویش آنها آمده است: «همان گونه که همه سهامداران خرد و مردم عادی مستحضر هستند، مردم عادی فقط می‌توانند ۵ ردیف از تمامی سفارش‌های خرید و فروش ثبت شده در سمت خرید و فروش برای سهام را در سامانه‌های کارگزاری و سایت سازمان بورس مشاهده کنند.

در حالی که کارگزاری‌ها و بعضی از خواص به تمامی سفارش‌های ثبت شده در سمت خرید و فروش دسترسی دارند. همان طور که رئیس قوه قضاییه در صحبت‌های خود بدان اشاره کرد، این خود باعت بوجود آمدن انواع رانت می‌شود. قطعا مردم عادی با دیدن تمامی سفارش‌های سمت خرید یا فروش بهتر می‌توانند در خرید یا فروش سهام خود تصمیم گیری کنند، اما در حال حاضر این امکان فقط برای کارگزاریها در دسترس هست. امضاء کنندگان این کمپین از سازمان بورس به عنوان متولی این امر عاجزانه تقاضا داریم این امکان را برای مردم عادی فراهم کنند تا زمینه رانت کمتر شود».

پیگیری های انجام شده نشان می دهد از ابتدای هفته جاری عمق بازار در نسخه‌های دسکتاپ کارگزاری ها برای همه سهامداران قابل رویت بوده و سازمان بورس این ویژگی را برای همه سهامداران ایجاد کرده است تا آنها نیز از این مساله بهره مند شوند.

* عمق بازار در بورس چیست؟

عمق بازار نشان دهنده میزان خریداران و فروشندگان در یک بازار است. اگر میزان خریدار و فروشنده همواره در حدی باشد که بدون صف خرید و فروش، هر موقع شما مایل بودید بتوانید سهامی را بخرید یا بفروشید، اصطلاحا می‌گوییم عمق بازار زیاد هست. پس عملا بازارهای عمیق دارای قابلیت نقد شوندگی بالایی هستند و سرعت انجام معاملات در آنها بالا است.

به عبارت دیگر، عمق بازار در ساده‌ ترین تعریف، مقدار سفارش ‌های ثبت شده برای خرید یا فروش یک دارایی در قیمت‌ های مختلف را نشان می ‌دهد. به بیان دیگر هرگاه میزان عرضه و تقاضا به اندازه‌ ای باشد که سهامداران بدون قرار گرفتن در صف خرید یا فروش بتوانند داد و ستد مورد نظر خود را انجام بدهند، اصطلاحا می‌گوییم عمق بازار زیاد است.

* مشاهده عمق بازار چه قابلیت هایی را برای سهامداران ایجاد می‌کند؟

اطلاعات عمق بازار، معامله ‌گران را قادر می ‌سازد تا یک نمای کلی از تمام سفارشات مرتبط با یک نماد را مشاهده کنند. به کمک این قابلیت می ‌توان جهت احتمالی حرکت قیمت یک سهم را تعیین کرد. همچنین این ویژگی به معامله ‌گران کمک می ‌کند تا از نوسانات کوتاه ‌مدت قیمت، به نفع خود استفاده کرده و سود ببرند. به عنوان مثال، اگر شخصی بخواهد در یک نماد، سهام زیادی بخرد، داده‌های عمق بازار به وی اجازه می ‌دهد تا میانگین قیمت خرید را تخمین بزند.

با نمودار عمق بازار می ‌توان سفارش ترس و سفارش حمایت را بهتر تشخیص داد و در دام این سفارش‌ ها نیفتاد. سفارش ترس، سفارش فروشی است که جهت ایجاد اطمینان کاذب در خصوص منفی بودن ادامه روند سهم ثبت می‌ شود. به سفارش ترس، سفارش فروش جعلی (fake order) نیز گفته می ‌شود.

همچنین سفارش حمایت یا طمع، سفارش خریدی است که بازیگر سهم با هدف پشتیبانی از سهم و ایجاد انگیزه خرید یا نگهداری کاذب سهم در سهامداران ثبت می‌کند.

با استفاده از نمودار عمق بازار می‌ توان تفاوت خرید و فروش در قیمت مورد معامله را مشاهده کرد. این قابلیت می ‌تواند میزان نقد‌شوندگی، عرضه و تقاضای کل در نماد مورد نظر را بهتر نشان دهد و سهامدار تشخیص بهتری برای انجام معامله خواهد داشت.

اطلاعات عمق بازار به صورت لحظه‌ای بروز شده و معامله‌ گران می ‌توانند تصمیمات خود را بر اساس جدیدترین آمار اتخاذ کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها