يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۸۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تعدادی از تولیدکنندگان ایرانی واکسن کرونا مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با اشاره به اینکه باید فروکش‌کردن کرونا را به فال نیک گرفت و امیدواریم دیگر شاهد پیک های کرونا نباشیم گفت: این ویروس رفتار عجیب و غریبی دارد و باید دید در آینده چه اتفاقی می‌افتد. در این بین آنچه که بسیار حائز اهمیت است، پیشگیری و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وزارت بهداشت بر واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌ها تاکید دارد

وی با تاکید بر اینکه اگرچه در سال جدید مدارس باز شده اما حتما باید ملاحظاتی را رعایت کرد گفت: واکسیناسیون همیشه برای ما در اولویت است. واکسیناسیون برای کودکان اجباری نیست اما توصیه شده تا کودکان بالای ۵ سال واکسن دریافت کنند تا ضمن ایجاد مصونیت برای آنها، خانواده‌ها هم مصون شوند و در صورت ابتلا، عوارض بیماری بسیار کاهش یابد. بنابراین بر رعایت شیوه نامه‌ها و واکسیناسیون تاکید داریم تا پاندمی کرونا به انتها برسد.

برای کودکان می‌توان واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم را تزریق کرد

دکتر دارایی در پاسخ به اینکه برای کودکان چه واکسنی باید استفاده شود ؟گفت: سبد متنوعی از واکسن‌ها را در اختیار داریم اما از بین تمامی واکسن‌های موجود، واکسن‌های پاستوکووک و سینوفارم مجوز استفاده برای کودکان کشورمان را دریافت کرده اند. واکسن‌های دیگر هم در مرحله کارآزمایی بالینی هستند و به محض تایید مجوز از طرف سازمان غذا و دارو برای تزریق در کودکان پیشنهاد می‌شوند.

حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی به خارج از کشور صادر شده است

رئیس سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر که تولیدکنندگان داخلی می‌توانند در ماه حداقل ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا تولید کنند اظهار داشت: تعدادی از تولیدکنندگان مشتریانی در خارج از کشور دارند و حدود ۴ میلیون دُز واکسن کرونای داخلی هم به خارج از کشور صادر شده است. ان شاء الله در آینده نزدیک تاییده مصرف واکسن‌های MRNA داخلی هم دریافت خواهد شد. 

واکسن کوو ایران برکت به زودی تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت می‌کند

وی افزود: واکسن کوو ایران برکت مراحل نهایی تاییده سازمان بهداشت جهانی را طی می‌کند. چند دوره مذاکرات انجام و مستندات آن ارائه شده است. علیرغم محدودیت‌های سازمان بهداشت جهانی تولیدات ایرانی در نوبت بررسی قرار گرفته‌اند و برکت از همه آنها جلوتر است.

در چندماه اخیر؛ قیمت داروها افزایش نداشته است

رئیس سازمان غذا و دارو، افزایش قیمت دارو در سال جاری را تایید نکرد و گفت: من اصلا افزایش قیمت دارو را عنوان نکردم و این اظهارات برداشتی از صحبت‌های من بوده است. در سال گذشته افزایش قیمت داشتیم ولی در سال جدید افزایش ندشته ایم. بیش از ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می‌شود که کمتر از ۳۰ درصد قیمت آنها به ارز ترجیحی وابسته است . تعداد داروهایی که به آنها ارز تعلق می‌گیرد زیاد نیست. تعجب می کنم چرا بعضی از رسانه های پیگیر موضوع بالا یا پایین بودن دارو هستند.

 هزینه مازاد دارو از جیب مردم پرداخت نمی‌شود

وی اذعان داشت: اتفاقی در این چندماه رخ نداده و قیمت داروها تغییر نکرده و افزایش نداشته است. بسیاری از کالاهای اساسی افزایش قیمت داشته‌اند اما قیمت دارو به عنوان یک فرآورده راهبردی افزایش نداشته است. تاکید رئیس جمهور هم بر این است که اگر وضعیت ارز ترجیحی تغییر کند نباید مردم از جیب خود هزینه‌ مازادی پرداخت کنند.فرانشیز هم باید ثابت بماند و در واقع این هزینه مازاد توسط بیمه باید انجام شود. ما هر ساله افزایش قیمت داریم. اما بحث افزایش ۶ برابری قیمت دارو بی‌معنی است.

داروهای بیماران خاص، رایگان به دست بیماران می رسد

دارایی تاکید کرد: مردم نگران نباشند به ویژه اینکه داروهای بیماران خاص ، به صورت رایگان به دست آنها می رسد . به ویژه اینکه در سال جاری به کمک مجلس برنامه ای داریم تا داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج ، بودجه بسیار خوبی گذاشته شود و تلاش کنیم تا داروها به درب منزل این بیماران ارسال شود. موضوع تهیه و تحویل دارو با قیمت و شرایط مناسب برای ما بسیار مهم است. بحث های حاشیه ای جای نگرانی ندارد.

نقطه نظرات معاون وزیر صمت، ارتباطی به سازمان غذا و دارو ندارد

وی در واکنش به اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر اینکه واردات دارو به کشور در سال جاری نصف می‌شود گفت: این نقطه نظرات ارتباطی به سازمان غذا و دارو ندارد. این موضوع درمورد کمک به تولید شرکت‌های دانش‌بنیان است تا به وسیله آنها نیازهای داخلی تامین شود. در حال حاضر هم همین اتفاق می‌افتد و با بحث ارز و دارو ارتباطی ندارد. رئیس جمهور ملاحظات خاصی در این زمینه دارند و مردم از این بایت نگران نباشند.

در دولت سیزدهم بیشترین تامین ارز برای بیماران تالاسمی صورت گرفته است

دارایی در مورد خبر کمبود داروی بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و تالاسمی گفت: ۴۰۰ بیمار خاص در کشور داریم که برنامه های خوبی برای آنها در دست اجرا است. به عنوان مثال داروی بیماران SMA برای اولین بار به خوبی و بدون هزینه تامین خواهد شد. در دولت سیزدهم بیشترین تامین ارز برای بیماران تالاسمی صورت گرفته است. ۵ شرکت تولیدکننده دارو برای بیماران تالاسمی در کشور هستند اما داروهای تجاری این بیماران هم تا جاییکه امکان دارد وارد کشور می شود. چون این بیماران در دنیا با محدودیت مواجه هستند. ممکن در تامین داروی این بیماران محدویت‌هایی وجود داشته باشد اما به معنی اینکه دارو در اختیار آنها قرار نگیرد نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: علیرغم تمام مشکلات به جهت انتقال دولت‌ها و مشکلات ارزی ، نقصانی در تامین دارو وجود داشت به ویژه اینکه تولیدکنندگان برخی داروها یک یا ۲ شرکت در جهان هستند و تقاضا برای داروهای آنها هم زیاد است. تمام تلاش ما بر این است که داروهای بیماران خاص را تهیه کرده و در منزل به دست آنها برسانیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها