أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۰۴۲۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
طی روزهای گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی تا ۴۰میلیون تومان افزایش یافته است که با اظهارات مقامات دولت و خودروسازی مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار همخوانی ندارد؛ البته آمار تولید خودرو طی ماه‌های اخیر روایت مسئولان را تأیید نمی‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، این روزها در بازار کالاها و خدمات، کالایی که بیش از همه در  کانون توجهات است و قیمت آن روزانه نوسان می‌کند، خودرو است، به‌گونه‌ای که قیمت انواع خودرو طی روزهای گذشته بین 10 تا 40 میلیون تومان افزایش یافته است.

البته طی چند سال اخیر قیمت خودرو به‌طور مداوم افزایش یافته است و این رشد قیمت هرگز متوقف نشده است، هر بار هم مدیران دولت و شرکت‌های خودروساز صحبت‌هایی تکراری در مدیریت قیمت‌ها مطرح کرده‌اند اما در عمل خبری از ساماندهی اوضاع قیمت در بازار و کارخانه نبوده است.

فعالان بازار خودرو نظرات مختلفی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر مطرح کرده‌اند اما اکثریت عامل اصلی گرانی اخیر خودرو را کمبود تولید عنوان می‌کنند، این مسئله را منوچهر منطقی معاون وزیر صمت نیز تأیید و دلیل افزایش قیمت خودرو را ناکافی بودن میزان تولید خودروهای داخلی عنوان کرده است.

به‌اعتقاد منوچهر منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، وقتی در برابر تقاضا، عرضه کم است، به‌طور طبیعی قیمت بالا می‌رود و قیمت عرضه کارخانه با بازار، فاصله معناداری پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش عرضه یکی از راهکارهای مؤثر برای کاهش قیمت خودرو است، می‌گوید: «محاسباتی انجام شد تا نشان دهد چقدر خودرو باید عرضه شود تا به انجام قرعه‌کشی نیازی نباشد و براساس نتایج آن محاسبات، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد. این محاسبات نشان داد اگر یک‌میلیون و 400هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه شود به قرعه‌کشی نیازی نخواهد بود. برای تحقق این موضوع  تولید یک‌میلیون و 500هزار دستگاه خودرو برای امسال هدف‌گذاری شده است تا عرضه و تقاضا به هم نزدیک شود.»

چرا خودرو تا ۴۰میلیون تومان گران شد؟

برای بررسی میزان تولید خودرو در ماه‌های پایانی سال 1400، سری به آمار تولید شرکت‌های خودروساز در بهمن و اسفند سال گذشته زده‌ایم که نشان می‌دهد تولید در این دو ماه نه‌تنها رشدی نداشته بلکه شاهد کاهش نیز بوده است.

چرا خودرو تا ۴۰میلیون تومان گران شد؟

چرا خودرو تا ۴۰میلیون تومان گران شد؟

مطابق آمار، ایران خودرو در پایان بهمن ماه سال گذشته رشد منفی 5.2درصدی و سایپا نیز رشد منفی 1.5درصدی را در تولید خودروهای سواری ثبت کرده‌اند. این دو خودروساز در اسفندماه سال گذشته هم با رشد منفی تولید روبه‌رو بوده‌اند به‌نحوی که ایران خودرو در پایان اسفندماه سال گذشته 6.9 درصد و سایپا  6 درصد کاهش تولید را در خودروهای سورای ثبت کرده‌است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که بخشی از تولید دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌دلیل کسری قطعه راهی انبارها شده است و تکمیل آنها فرایند خاص خود را می‌طلبد.

مشاهده این آمار نشان می‌دهد کاهش عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز که مورد تأیید منطقی معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت هم است یکی از عوامل اصلی رشد اخیر قیمت خودروها در سطح بازار است اما علاوه بر این نباید از روند صعودی قیمت دلار در بازار غافل بود، همچنین حذف واردات خودرو از متن بودجه هم جو روانی خود را بر بازار گذاشته است.

*آسمان ریسمان بافی خودروسازان در دلایل افزایش قیمت خودرو

البته با وجود تمام مستندات مبنی بر کاهش عرضه خودرو به بازار، همچنان خودروسازان این موضوع را قبول ندارند و می‌گویند: افزایش قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل دیگری است که از عهده خودروساز خارج است.

به‌عنوان نمونه رحمانی سخنگوی ایران خودرو در خصوص افزایش 40میلیونی قیمت خودروی سمند دوگانه‌سوز در بازار طی هفته اخیر گفته است: بیش از یک سال است که سمند دوگانه‌سوز نه تولید و نه فروخته می‌شود و فقط مصرف تاکسی دارد، لذا افزایش قیمت آن تابع قوانین خاصی نیست.

وی می‌گوید: «نیاز بازار خودرو سالانه 1میلیون و 200 تا 1میلیون و 500 هزار دستگاه است که ما برای تولید 750 هزار دستگاه شامل 25 هزار خودروی سنگین و 725 هزار دستگاه سواری برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته ما در دوماهه پایان سال نسبت به 10ماهه قبل، 17 درصد افزایش عرضه داشتیم و بیش از 120 هزار دستگاه عرضه شد که 68 هزار دستگاه خودرو تحویل مردم دادیم، بنابراین افزایش قیمت خودرو ناشی از عدم عرضه نیست و عواملی مانند انتظارات تورمی سال 1401، افزایش قیمت ارز و لغو مصوبه واردات موجب افزایش قیمت خودرو شده است.»

حسین کاظمی طرقی معاون بازاریابی و فروش سایپا نیز در خصوص تولید خودرو گفته است: در سال 1400 بیش از 420 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان گروه خودروسازی سایپا شد که این عدد نسبت به سال 99 بیش از 9 درصد افزایش داشته است. این شرکت تا پایان سال جاری، 650 هزار دستگاه خودرو تولید خواهد کرد و این مهم با هدف آرامش‌بخشی به بازار و کاهش فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه است.

علاوه بر این مسعود پروین معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا درباره ترخیص خودروهای ناقص از پارکینگ گروه خودروسازی سایپا هم گفته است: در آن زمان (23 دی ماه سال گذشته) حدود 80 هزار خودرو به‌علت نقص قطعه در پارکینگ بود که در راستای کاهش این عدد، جلسات متعددی با قطعه‌سازان و تأمین‌کنندگان قطعه برگزار شد و در نهایت 28 اسفندماه موجودی خودروهای ناقص گروه سایپا به حدود 43 هزار و 700 دستگاه رسید. با ادامه تکمیل کاری در هفته دوم تعطیلات نوروز نیز عدد یادشده به حدود 40 هزار دستگاه می‌رسد.

براساس گفته‌های مقامات مسئول در دو شرکت ایران خودرو و سایپا، امسال را باید سال افزایش تولید خودرو و رفع اختلاف قیمت بازار و کارخانه دانست اما تحقق این موضوع با ابهامات بسیاری روبه‌رو است چراکه این صنعت را نمی‌توان با شعارهای روی کاغذ ساماندهی داد بلکه لازمه افزایش تولید و رفع معضل خودروهای ناقص در کارخانه‌جات تدوین برنامه یکپارچه با همکاری قطعه‌سازان است.

در زمان حاضر همچنان قطعه‌سازان دل پری از بدقولی خودروسازان در پرداخت مطالبات دارند و همین امر تحقق افزایش تولید را با اما و اگرهایی مواجه می‌کند.

این روزها نوسانات قیمتی در بازار خودرو همچنان داغ است و قیمت پراید به 198 میلیون تومان رسیده است، اما جالب اینجاست فضا برای دلالی هم در بازار رونق پیدا کرده است و دلالان برای کسب سود بیشتر رقم‌های قابل‌توجهی را برای خودروهای مدل 1401 خود عنوان می‌کنند اما  طبیعی است اگر روند عرضه مطابق با تأمین نیاز داخلی باشد، بازار شاهد چنین رقم‌های بالایی نباید باشد.

مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران بر این موضوع تأکید کرده است که تقاضا برای خودروهای با مدل 1401 بیشتر شده است و این در حالی است که هنوز تعداد خودروهای با مدل جدید (نسبت به خودروهای مدل سال گذشته) کمتر است و از همین روی فاصله قیمت‌ها بسیار شده است؛ اما طی روزهای اخیر قیمت برخی محصولات با مدل‌های 1400 و بعضاً 1399 هم مشمول افزایش قیمت قابل توجه شده‌اند.

وضعیت بازار خودرو در شرایطی قرار گرفته است که کسی نه خودرو می‌خرد و نه حاضر به فروش خودروی خود است. در زمان حاضر در بازار خودرو سمند ال‌ایکس از 263 میلیون تومان به 278 میلیون تومان، پژوپارس از 297 میلیون تومان به 300 میلیون تومان، پژو206 تیپ‌دو از 277 میلیون به 287 میلیون تومان و تیبا2 به قیمت 190 میلیون تومان افزایش یافته است.

علاوه براین پژو206 تیپ5 نیز با قیمت 335 میلیون تومان، تیباپلاس 195 میلیون تومان و پژو207 اتوماتیک 545 میلیون تومان، پژو405 با قیمت 295 میلیون تومان، سمندEF7 با قیمت 300 میلیون تومان و راناپلاس با قیمت 290 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها