أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۴۳۰۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۷     ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
تحلیلی از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه؛
مکرون در طول مدت ریاست جمهوری خود بدلیل اتخاذ سیاست‌های راست گرایانه همواره مورد انتقاد جریان چپ بوده است. آنچه پیروز انتخابات را مشخص می‌کند، کناره‌گیری یا حمایت چپ‌گراها از مکرون است. روی کار آمدن فردی همچون مارین لوپن که شخصیتی کاملا ضد مهاجر، کمی اسلام ستیز و بسیار روس‌گرا دراد، زمینه از بین رفتن بنیاد‌ها و بنیان‌های ارزشی اروپای متحد را فراهم کند.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه تحلیلی خبری 598، روزهای حساس اروپا در حال سپری شدن است. روزهایی که یکطرفه بر سرنوشت اتحادیه اروپا تصمیم گیری می‌کنند. انتخابات فرانسه رویدادی است که نتیجه آن اثر مستقیمی بر روابط کشورهای اروپایی و بخصوص اتحادیه اروپا می‌گذارد.

عدم حمایت چپ‌گراها از مکرون، کاخ الیزه را از آن لوپن می‌کند/ لوپن می‌تواند اتحادیه اروپا را متلاشی می‌کند

اما سئوال اصلی اینجاست که انتخابات فرانسه از چه جهت بر آینده اروپا تاثیرگذار است؟

جریان راست فرانسه همواره خواهان طرحی مسوم به «فرگزیت» به معنای خروج از اتحادیه اروپا بوده‌اند. فرانسه در طول قرن‌های اخیر جزء سه کشور تاثیرگذار در اروپا محسوب شده است. اروپای غربی بصورت سنتی به سه رکن وابسته است:

  • انگلستان به عنوان رکن سیاسی
  • فرانسه به عنوان رکن فرهنگی
  • آلمان به عنوان رکن اقتصادی

حال با روشن شدن جایگاه فرانسه در اتحادیه اروپا، میزان اثر پذیری این اتحادیه از فرانسه مشخص می‌شود. خروج انگلستان (برگزیت) در گذشته و خروج فرانسه (فرگزیت) از اتحادیه اروپا در آینده به معنای فروریختن پایه‌های اساسی این اتحادیه است.

از طرفی هم بایستی متوجه جایگاه اثر گذار فرانسه بر دیگر کشورهای اروپایی باشیم که می‌تواند زمینه ساز فروپاشی کامل اروپا از یکدیگر شده و اروپایی جدید و متفاوت با اروپای بعد از جنگ جهانی دوم را متولد کند.

در نگاهی دیگر نیز روی کار آمدن فردی همچون مارین لوپن که شخصیتی کاملا ضد مهاجر، کمی اسلام ستیز و بسیار روس‌گرا دراد، زمینه از بین رفتن بنیاد‌ها و بنیان‌های ارزشی اروپای متحد را فراهم کند.

عدم حمایت چپ‌گراها از مکرون، کاخ الیزه را از آن لوپن می‌کند/ لوپن می‌تواند اتحادیه اروپا را متلاشی می‌کند

رئیس‌جمهور فرانسه بر اساس ماده ۷ قانون اساسی این کشور، در یک انتخابات دو مرحله ای برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. در صورت عدم کسب اکثریت مطلق آرا توسط یکی از نامزدها، دور دوم انتخابات میان دو نامزد برگزیده ظرف مدت دو هفته برگزار می‌گردد.

در حال حاضر شاهد رویارویی «امانوئل مکرون» و «مارین لوپن» در رقابت‌های انتخاباتی فرانسه هستیم. امانوئل مکرون نامزد لیبرال انتخابات 2022 فرانسه که در 5 سال اخیر رئیس جمهور فرانسه بوده، بیشترین شانس پیروزی در انتخابات را دارد.

چپ‌های فرانسه که قشر زیادی از این جامعه را تشکیل می‌دهند، در انتخابات 2017 در تقابل با مارین لوپن (نماینده اصلی جریان راست)، از مکرون حمایت کردند. مکرون نیز با شعارهای بیطرفانه و با عوام‌فریب خود توانست آرای‌شان را کسب کند.

اما مکرون در طول مدت ریاست جمهوری خود بدلیل اتخاذ سیاست‌های راست گرایانه همواره مورد انتقاد جریان چپ بوده است. در حال حاضر عواملی همچون «اعلام عدم حمایت از مکرون توسط چپ‌گراها»، «کاهش محبوبیت گسترده مکرون» و «بالا گرفتن روحیه ملی گرایی در فرانسه» تهدیدی جدی برای مکرون است.

از طرفی مارین لوپن دختر «ژان ماری لوپن» بنیان گذار حزب ملی گرای راست فرانسه که در انتخابات 2017 توانسته بود 35% از آرای رای‌دهندگان را به خود اختصاص دهد، به عنوان رقیب سرسخت مکرون در انتخابات 2022 شناخته می‌شود. لوپن از طیف افراد متمایل به روسیه می‌باشد بدین سبب در روزهای اول انتخابات با بازنشر تصاویر دیدارهای لوپن و پوتین در شرایط جنگ بین روسیه و اوکراین منجر به افزایش محبوبیت مکرون شد.

عدم حمایت چپ‌گراها از مکرون، کاخ الیزه را از آن لوپن می‌کند/ لوپن می‌تواند اتحادیه اروپا را متلاشی می‌کند

اما طولی نکشید که با سر دادن شعارهای «اقتصاد ریاضتی» و بیان طرح‌هایی همچون «افزایش سن بازنشستگی تا 65 سال» توسط مکرون، به یک‌باره معادلات انتخاباتی تغییر کرد. در زمانیکه شیوه حکومت‌مداری شاهانه مکرون در مدت 5 ساله ریاست جمهوری مورد انتقاد بسیاری از مردم فرانسه قرار دارد، سیاست‌های ریاضت اقتصادی وی در برابر شعارهای ضد ریاضتی لوپن، کاهش چشمگیر محبوبیت او در بین اذهان عمومی را در پی داشت.

عدم حمایت چپ‌گراها از مکرون، کاخ الیزه را از آن لوپن می‌کند/ لوپن می‌تواند اتحادیه اروپا را متلاشی می‌کند

برخی از کارشناسان اذعان دارند که سبد رای مارین لوپن تغییری نکرده و ثابت می‌ماند. اما آنچه پیروز انتخابات را مشخص می‌کند، کناره‌گیری یا حمایت چپ‌گراها از مکرون است. بطوریکه پیش بینی می‌شود در صورت عدم حمایت چپ‌گراها از مکرون، مارین لوپن با کسب 48% از آرا بتواند کاخ الیزه را از آن خود کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها