يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۴۷۳۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آژانس فضایی آمریکا (ناسا) به تازگی ۸ ماموریت فضایی حیاتی را تمدید کرده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، پس از تکمیل ارزیابی ماموریت چندین فضاپیمای ناسا، این آژانس فضایی تصمیم گرفته است تا هشت ماموریت را با توجه به بهره‌وری علمی بالای آنها و پتانسیل هر ماموریت برای گسترش و تعمیق درک ما از منظومه شمسی و فراتر از آن تمدید کند.

ناسا هم اکنون نیز در مراحل توسعه یا استقرار ۱۲ ماموریت دیگر است تا با شرکای عمومی و خصوصی خود در سراسر جهان اطمینان حاصل کند که قرن ۲۱ قرنی بسیار عالی برای جهان علم در حوزه فضا است.

۸ ماموریت تمدیدی ناسا

ماموریت‌های تمدید شده شامل ماموریت‌های "نیو هورایزنز"(New Horizons)، "اسیریس-رکس"(OSIRIS-Rex)، "مدارگرد شناسایی قمری"(LRO)، کاوشگر "اینسایت"(InSight)، "آزمایشگاه علوم مریخ" ملقب به "کنجکاوی"(Curiosity)، ماموریت "MAVEN"، "مدارگرد شناسایی مریخ" و "اودیسه مریخ"(Mars Odyssey) هستند.

بنابراین این ماموریت‌ها تا زمانی که با یک خطای سیستمی مرگبار مواجه شوند یا به هر دلیلی از کار بیفتند و نابود شودن، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

در حالی که اغلب این ماموریت‌ها سه ساله تمدید شده‌اند، ماموریت "اسیریس-رکس" برای رسیدن به هدف بعدی خود و نمونه‌برداری از سیارک "آپوفیس" ۹ سال دیگر به فعالیت خود ادامه خواهد داد، در حالی که "اینسایت" تنها تا پایان سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داد. البته اگر توان الکتریکی آن بیشتر دوام بیاورد، سفر آن طولانی‌تر خواهد شد.

همه‌ی این پیشنهادات برای تمدید ماموریت‌های در حال انجام توسط یک هیئت مستقل از کارشناسان که از ناسا، صنایع مختلف و دانشگاه‌ها گردهم آمده بودند، بررسی شد. تعداد کلی آنها بیش از ۵۰ ماموریت بود که هنوز نیز دو ماموریت دیگر برای تمدید در حال بررسی هستند.

این هیئت در حال حاضر هشت مأموریت علمی را تمدید کرده و به این باور رسیده است که آنها خبرهای مهمی برای سرمایه‌گذاری‌های آینده و رویارویی با سؤالات علمی عمیق ما دارند.

بسیاری از این مأموریت‌ها می‌توانند مأموریت‌های علمی چندبخشی را ارائه دهند که تمام طیف مدیریت مأموریت علمی ناسا(SMD) را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، آنها می‌توانند به عنوان واسطه اطلاعات برای فرودگرهای سطحی و مریخ نوردها در مریخ همراه با سایر نقش‌های حمایتی برای اهداف آتی ناسا مانند خدمات باربری تجاری به ماه(CLPS) عمل کنند.

"لوری گلیز"، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا در واشنگتن گفت: ماموریت‌های گسترده این فرصت را برای ما فراهم می‌کنند که از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ ناسا در اکتشافات استفاده کنیم و به ادامه عملیات علمی با هزینه‌ای بسیار کمتر از توسعه یک مأموریت جدید بپردازیم.

وی افزود: این تمدید به مأموریت‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های علمی جدید ارزشمندی به دست آید و در برخی موارد، به ناسا اجازه می‌دهد تا اهداف علمی کاملاً جدیدی را کشف کند.

"اسیریس-رِکس " یک مأموریت برنامه‌ریزی شده ناسا برای بررسی سیارک "بنو" و بازگرداندن نمونه‌های آن است. راه‌اندازی این پروژه در هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ بدون تأخیر انجام شد. قرار بود کاوشگر"اسیریس-رکس" در این مأموریت، یک نمونه برگرفته از سیارک "بنو" که یک سیارک کربنی است را در سال ۲۰۲۳ برای تجزیه و تحلیل دقیق با خود به زمین بیاورد. انتظار می‌رود بررسی این مواد دانشمندان را قادر به یادگیری بیشتر در مورد زمان پیش از شکل‌گیری و تکامل منظومه شمسی، مراحل اولیه شکل‌گیری زمین و منبع ترکیبات آلی که منجر به پیدایش زندگی در زمین شده است، کند. انتظار می‌رود این مأموریت دانشمندان را در رسیدن به پاسخ‌های تازه‌ای در مورد مراحل ابتدایی پیدایش و فرگشت یاری دهد.

"اسیریس-رکس" در صورت موفقیت، نخستین فضاپیمای ایالات متحده خواهد بود که مأموریت بازگرداندن نمونه از یک سیارک را انجام داده ‌است. سرانجام در تاریخ ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰، کاوشگر "اسیریس-رکس" با موفقیت بر سطح سیارک "بنو" فرود آمد و نمونه‌ای از این سیارک را جمع‌آوری کرد و سفر ۲.۳ میلیارد کیلومتری خود را به زمین آغاز کرد و کپسول حاوی نمونه‌ها در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ در صحرای یوتا فرود خواهد آمد.

"اُسیریس-رکس" در سپتامبر ۲۰۲۳ با نزدیک شدن به زمین کپسول نمونه خود را به سمت زمین پرتاب می‌کند که وارد جو می‌شود و ناسا امیدوار است بدون مشکل در محل مورد نظر در یوتا فرود بیاید.

طرح اولیه این بود که "اسیریس-رکس" پس از انجام این عملیات به مدار قبرستان خورشید، جایی بین عطارد و زهره پرواز کند، اما اکنون ناسا و دانشگاه آریزونا خبر از تمدید این ماموریت داده‌اند. ظاهراً هنوز مقدار زیادی سوخت در مخزن "اُسیریس-رکس" باقی مانده است، بنابراین برنامه جدید ناسا این است که "اُسیریس-رکس" پس از تخلیه محموله خود، به دیدار با سیارک دیگری به نام "آپوفیس" برود و وارد مرحله جدیدی با نام "کاوش اسیریس-آپوفیس" یا "اسیریس-اپکس"(OSIRIS-APEX) شود.

"اسیریس-رکس" ۳۰ روز پس از رها کردن نمونه به سمت زمین، اولین مانور خود را به سمت "آپوفیس" انجام خواهد داد. "اسیریس-رکس" که در آن زمان دیگر به "اسیریس-اپکس" تغییر نام داده است، پس از رسیدن به مقصد جدید خود، همان قرار ملاقات طولانی‌مدت را که با "بنو" داشت، پشت سر خواهد گذاشت و به مدت ۱۸ ماه از نزدیک به مطالعه آن خواهد پرداخت. سپس به سطح "آپوفیس" نزدیک می‌شود و پیشرانه‌های خود را به کار می‌اندازد تا گرد و غبار آن را بلند کند و درست مانند مطالعه "بنو"، گرد و غبار "آپوفیس" را نیز مطالعه کند. با این حال، این بار هیچ نمونه‌ای جمع‌آوری نمی‌شود و در عوض، مانوری برای افشای مواد زیرسطحی آن طراحی شده است تا دانشمندان بتوانند درباره ترکیبات این سیارک و سایر خواص آن بیشتر بدانند.

همچنین ماموریت "MAVEN" با به حداکثر رسیدن فعالیت خورشید در چرخه ۱۱ ساله خود، بر کاوش نحوه تعامل جو مریخ و میدان مغناطیسی آن نظارت خواهد کرد و درک ما را از نحوه تأثیرپذیری اتمسفر مریخ و میدان مغناطیسی آن توسط خورشید به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد.

هم اکنون بخش علوم سیاره‌ای ناسا در حال مدیریت ۱۴ فضاپیمای مختلف است که در سراسر منظومه شمسی پراکنده شده‌اند و ۱۲ مأموریت دیگر نیز در مراحل برنامه‌ریزی و اجرا قرار دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها