کد خبر: ۵۰۴۷۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
در آستانه بررسی طرح شفافیت قوا در مجلس؛
در آستانه بررسی طرح شفافیت قوا در مجلس، بیانیه جمعی از تشکل های طلبگی و دانشجویی در این خصوص منتشر شد

به گزارش پایگاه 598، در آستانه بررسی طرح شفافیت قوا در مجلس، بیانیه جمعی از تشکل های طلبگی و دانشجویی در این خصوص منتشر شد:

 

باسمه تعالی

«أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلاً» (اسراء، 34)

«برای نمایش کار نکنید» (مقام معظم رهبری، 23/1/1401)

 

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛

با گذشت نزدیک به دو سال از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ورود نمایندگان به بهارستان، هنوز تکلیف «شفافیت آراء نمایندگان» که از وعده‌های اصلی انتخاباتی تعدادی از نمایندگان بود مشخص نشده است! از طرفی شاهد آن هستیم که این روزها نمایندگان به صورت دو فوریتی تصمیم گرفتند تا طرح «شفافیت قوا» را به صحن مجلس آورده و تصویب کنند؛ طرحی که کارشناشان معتقدند بسیار کلی بوده و دارای ابهامات و اشکالات جدی است.

سوال جدی این است که چگونه نمایندگانی که ظرف دو سال گذشته از تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان امتناع ورزیدند، حال به یک باره تصمیم می‌گیرند یک طرح دیگر و با آن همه اشکالاتی که مطرح است به صورت دو فوریتی مورد بررسی قرار داده و تصویب نمایند؟ این در حالی است که طرح شفافیت آراء نمایندگان ظرف مدت دو سال مورد بررسی  قرار گرفته و دو بار به کمسیون رفته، ایرادات آن رفع شده و تبدیل به طرحی متقن و پخته گردیده است. چطور نمایندگان چنین طرحی را کنار گذاشته و سراغ طرحی می‌روند که با عجله آماده شده و دارای ابهامات و اشکالات جدی است و با توجه به اینکه مجلس به دو فوریت این طرح رأی داده، چه بسا زمان کافی برای اصلاح و تغییر آن وجود نداشته باشد؟

ما فعلا این اقدام را به فال نیک گرفته و حمل بر این می‌ نماییم که نمایندگان محترم در پی ایجاد شفافیت حداکثری در تمام قوا و دستگاه ها می باشند چرا که هرچه شفافیت بیشتری در حکمرانی رخ دهد، به سود مردم و حکومت و خود مسئولان خواهد بود.

اما با این وجود، بر خود وظیفه می‌دانیم که ناظر به دو موضوع بسیار مهم، تذکراتی را خدمت نمایندگان محترم عرض کنیم:

1ـ  در طرح شفافیت قوا، تکلیف شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی (اعلام عمومی اسامی موافق، مخالف و ممتنع) به صورت صریح مشخص نشده و دارای ابهام است. با توجه به اینکه عبارت ناظر به این مطلب، قابلیت تفسیر خلاف دارد، ترس این می‌رود با استناد به همین تفسیر خلاف، از زیر شفافیت آراء شانه خالی شده و عملا شفافیت آراء نمایندگان به حاشیه رود. قطعا این نتیجه، مخالف با وعده‌هایی خواهد بود که در انتخابات به ملت شریف ایران داده شده است. همانطور که مستحضرید در قانون اساسی هم آن شفافیتی که به آن تصریح شده است، شفافیت مجلس شورای اسلامی است نه سایر قوا. لذا ولو اینکه در حال حاضر شفافیت در سایر قوا و دستگاه ها قابل دست‌یابی نبوده و با موانعی روبرو باشد، که نیاز به مرتفع شدن دارد، ما انتظار داریم مجلس شورای اسلامی، شفافیت آراء نمایندگان را به تصویب رسانده و این امر خطیر و سنت حسنه را از خود شروع کند تا الگوسازی مناسبی نسبت به سایر قوا و دستگاه ها صورت گرفته و بحث شفافیت آن ها نیز تسهیل گردد.

2ـ  با توجه به اشکالاتی که کارشناسان نسبت به طرح شفافیت قوا مطرح می کنند از جمله مغایرت با اصول 85، 108، 110، 112، 138 و 176 قانون اساسی و همچنین با آئین‌نامه‌های 118، 122، 126 داخلی مجلس و همچنین با برخی آئین‌نامه‌های مربوط به دستگاه ها و ارگان های دیگر، طبیعتا اگر همین طرح بدون اصلاح و تغییر و تکمیل تصویب شود، توسط شورای محترم نگهبان رد خواهد شد و در این صورت، سوال جدی این است که برنامه و اقدام بعدی مجلس چه خواهد بود؟ آیا صرفا دنبال یک کار نمایشی هستیم تا از خود رفع مسئولیت کرده و توپ را در زمین شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بیندازیم؟! آیا می خواهیم ادعا کنیم که ما به وعده و تکلیف خود عمل کردیم و نه تنها طرح شفافیت آراء نمایندگان، بلکه طرحی جامع‌تر و کلی‌تر از آن را تصویب کردیم اما مورد موافقت قرار نگرفت؟! حال آنکه ملت بصیر و شریف ایران از این اقدام نمایشی چشم پوشی نخواهند کرد.

انتظار می رود نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با عزم جدی برای رفع ایرادات و تصویب طرحی جامع، رسا و روشن، برای تحقق شفافیت و با آغاز نمودن از خودشان، به مولای متقیان اقتدا نمایند؛ همان امیری که فرمود: «حق شما (مردم) بر من این است که امری را از شما پنهان ندارم مگر مواردی که مربوط به اسرار جنگ است.» (نهج البلاغه، نامه 50)

در پایان اعلام می‌داریم امت بصیر، انقلابی و همیشه در صحنه‌ی ایران اسلامی ضمن دعا برای موفقیت و عاقبت به‌خیری کارگزاران خدوم نظام اسلامی، پیوسته در اجرای وظیفه‌ی الهی و انقلابی خود مبنی بر نظارت بر اعمال و رفتار کارگزاران، هشیار می باشد.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 

بسیج مدرسه علمیه معصومیه

بسیج مدرسه علمیه مشکات تهران

بسیج مدرسه علمیه مشکات قم

تشکل طلبگی ربیون

تشکل دانشجویی فتیه

جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی

بسیج مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم علیه السلام

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

بسیج مدرسه علمیه مروی

بسیج مدرسه علمیه حقانی

بسیج دانشجویی پردیس فارابی دانشگاه تهران

بسیج مدرسه علمیه بقیة الله (عج) تهران

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد

انجمن اسلامی دانشجویان تحول خواه دانشگاه رازی کرمانشاه

بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد

بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری یزد

مجمع دانشجویان حزب الله دانشگاه علم و صنعت

مجمع دانشجویان عدالتخواه اسلامی دانشگاه قم

مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه زابل

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید عباس پور

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی

بسیج دانشجویی دانشگاه فنی دختران ولیعصر (عج)

بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری

بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی

بسیج دانشجویی دانشگاه جامع امام حسین (ع)

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها