يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۴۹۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
نهم اردیبهشت ۱۴۰۱ انتشار یک ویدئو تحت عنوان صادرات میوه و خاک به عراق، توسط کانال و صفحه شبکه منو تو در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان سراج، کانال تلگرامی منوتو با انتشار یک فیلم با عنوان ارسالی مخاطبان، ازمنطقه مرزی نوسود در استان کرمانشاه مدعی شد، کامیون های ایرانی در حال تردد، خاک و میوه از ایران را به طرف مرزهای عراق می‌برند.

* نگاهی به تاریچه صادرات ایران و عراق

گسترش روابط ایران با عراق در سال‌های اخیر به دلایل اشتراکات فراوان فرهنگی، سیاسی، مذهبی همیشه در دستور کار دو کشور قرار داشته و گام‌های جدی نیز با وجود همه مشکلات برداشته شده است.

بیشترین مرز خاکی و زمینی ایران با عراق موجب شده این کشور برای صادرات گزینه مناسبی برای ایران باشد. در سال های اخیر نیز ایران و عراق، پستی و بلندی‌هایی زیادی را باهم تجربه کرده‌اند.

از طرف دیگر زمان زیادی از جنگ بین این دو کشور نمی‌گذرد ولی حالا به جرات می توان گفت که این دو کشور در بهترین زمان رابطه بین خود را سپری می‌کنند. این در حالیست که علی‌رغم شیطنت‌ها و دشمنی‌های معاندین و غرب و روابط اقتصادی مطلوبی میان این دو کشور بقرار بوده و در همین راستا ایران بیشترین صادرات را به عراق داشته و بالا ترین میزان سود صادراتی خود را در تجارت از کشور عراق به دست می‌آورد.

*بازارچه مرزی نوسود، گذرگاه رسمی کشور است

به گزارش مرکز مقابله یا شایعات سایبری سازمان سراج، پیرو انتشار فیلم ارسال خاک و میوه از منطقه مرزی نوسود کرمانشاه سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک در توضیحاتی پیرامون فیلم منتشر شده گفت: بازارچه مرزی ،گذرگاه رسمی کشور بوده که امکان صادرات از آن فراهم است، میوه هم یکی از محصولات صادراتی ایران با اقلیم و عراق است.

سخنگوی گمرک ضمن تکذیب ادعای صادرات خاک از منطقه مرزی نوسود، افزود: صادرات خاک مجاز نیست؛ به جز خاک رس، مصالح ساختمانی که از این گذرگاه صادر می‌شود باید به تایید وزارت جهاد کشاورزی برسد.

وی افزود: چیزی که در فیلم گفته می شود خاک هست در حقیقت سنگ آهن بوده که محلی‌ها به آن می‌گویند خاک آهن؛ خاک آهن در یک محل دپو می‌شود و بعد از تعیین درصد خلوص آهن توسط سازمان استاندارد، حقوق و عوارض صادراتی توسط گمرک اخذ و اجازه خروج داده می شود.

این مقام مسئول در گمرک با بیان ساز و کار صادرات و تعیین ارزش این محصول گفت: این خاک آهن یا سنگ آهن پس از آنکه در گمرک شوشمی یا همان بازارچه نوسود تخلیه شد پس از تعیین عیار سنگ توسط سازمان استاندارد و تعیین عوارض صادراتی، مجدد بارگیری شده و به عراق صادر می شود. به عنوان مثال سال قبل ۱۴۸ هزار تن از این خاک آهن از این مرز به کردستان صادر شد.

صادرات میوه و مصالح ساختمانی به عراق عادی است

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سازمان فضای مجازی سراج، به نظر می‌رسد دور جدید دیپلماسی همسایگی در ایران به خصوص با کشورهایی مانند عراق خوشایند رسانه‌های فارسی زبان نیست که به این ترتیب در تلاش‌اند واقعیت را وارونه جلوه داده و از یک فرآیند صادراتی معمول بهره خود را ببرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها