أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۵۱۱۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۳     ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماکاگرونی!
قربانی: کشور‌های اطراف مثل جاروبرقی دارند آرد و گندم ایران را می‌مکند و دولت باید اصلاح و واقعی‌سازی قیمت را انجام دهد که اقدام بنیادی و اساسی است و یارانه به سفره مردم خواهد رسید.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598 -علی شعبانی: قیمت ماکارانی چند روزی است که یکی از معضلات بزرگ شده است. افزایش قیمت آرد و در پی آن گران شدن ناگهانی قیمت ماکارانی در هفته گذشته باعث شد که کلید واژه ماکارانی به تیتر یک رسانه‌های کشور تبدیل شود. ماکارانی که از آن به عنوان جایگزین برنج برای قشر متوسط و ضعیف جامعه نام برده می‌شود چند هفته‌ای بود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به صورت محدود توزیع میشد و زمزمه افزایش قیمت آن به گوش می‌رسید تا اینکه هفته گذشته با اعلام رسمی افزایش قیمت این محصول از سوی چند تولید کننده بزرگ این محصول، هم زمان در بازار نیز نایاب شد. اگرچه پس از اعلام گرانی ماکارانی وزیر جهاد کشاورزی در تلویزیون حاضر شد و قول پرداخت ما به التفاوت این افزایش قیمت را در قالب یارانه داد، اما اشتباهی که دولت قبل در زمینه بنزین انجام داد را اینبار به نوعی از سوی دولت رئیسی تکرار شد. اقناع سازی جامعه قبل از هر گرانی لازم است و شوک روانی که به مردم به واسطه گرانی اقلام خوراکی وارد میشود را نمیتوان براحتی جبران کرد و در پی آن بی اعتمادی جامعه به دولت افزایش می‌یابد.

در همین خصوص تابش، رئیس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گفت: یارانه باید در جهت حمایت از مصرف کننده به مردم داده شود، اما به گونه‌ای برنامه ریزی شود که به جامعه هدف برسد.

او افزود: ادامه تولید با قیمت‌های قبلی برای کارخانجات ماکارونی مقدور نبود با ابلاغ قیمت‌های جدید تولیدکنندگان آماده عرضه به میزان نیاز بازار هستند و بهانه‌ای برای کمبود وجود ندارد.

«محمد قربانی» معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: قیمت نان سنتی برای مردم هیچ افزایشی نخواهد داشت و مردم با همین قیمت نان را خریداری خواهند کرد، چون یارانه مابه‌التفاوت قیمت نان پس از اصلاح یارانه آرد، در بودجه دیده شده است.

وی با اشاره به اصلاح یارانه آرد بیان کرد: این حرکت در بلندمدت به نفع مردم است. ۲۵۰ هزار تن قاچاق گندم در سال گذشته داشتیم که رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ داشت. صادرات آرد یارانه‌ای در قالب ماکارونی و بیسکویت نیز ۲۵۰ هزار تن در سال است. ۲۰ تا ۲۵ درصد هم ضایعات آرد است. قاچاق غیرمکشوفه هم داریم. این‌ها نشان می‌دهد که گندمی که کیسه‌ای ۳۸ هزار تومان است خارج از مرز ۸۰۰ هزار تومان است که جذابیت برای قاچاق ایجاد کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: هم‌زمان دو پدیده خشکسالی و جنگ اوکراین را در جهان داریم که میزان تولید غلات را کاهش داده است. جنگ اوکراین و روسیه هم مزید بر علت شده، چون این دو کشور ۲۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کنند و عرضه جهانی را کم کرده است. پیش‌بینی می‌شود تبعات این جنگ تا ۵ سال آینده در بازار جهانی ادامه داشته باشد. حدود ۳۵ درصد هم افزایش قیمت جهانی داریم.

وی با بیان این که به مردم اطمینان می‌دهیم که در تامین غلات هیچ مشکلی نداریم، گفت: تولیدکنندگان ماکارونی آماده تولید با قیمت جدید هستند. در تامین گندم صنف و صنعت هیچ مشکلی نداریم. به همه ۲۰۰ کارخانه ماکارونی سهمیه کامل داده خواهد شد و قفسه فروشگاه‌ها از ماکارونی طی دو روز آینده پر خواهد شد.

به گفته وی، کشور‌های اطراف مثل جاروبرقی دارند آرد و گندم ایران را می‌مکند و دولت باید اصلاح و واقعی‌سازی قیمت را انجام دهد که اقدام بنیادی و اساسی است و یارانه به سفره مردم خواهد رسید.

همچنین علی اکبر علیزاده برمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به موضوع گرانی آرد و ماکارونی در کشور، گفت: یکی از علل گرانی آرد در کشور عامل خارجی یعنی جنگ روسیه و اوکراین است؛ زیرا حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از گندم جهان از اوکراین و روسیه صادر می‌شود به همین علت با توجه به این جنگ کمبود گندم در سراسر جهان وجود دارد.

وی ادامه داد: عامل دیگر عامل داخلی است یعنی افراد رانت خوار و سواستفاده‌گری هستند که از یارانه‌های دولت در جهت منافع خودشان استفاده می‌کنند. یعنی دولت گندم را به قیمت ۱۱۵۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند و در قالب یارانه به صورت رایگان به نانوا می‌دهد تا به دست مردم برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: حتی برخی از صنایع آرد‌های یارانه‌ای را دریافت می‌کنند، اما محصول خود را در بازار با قیمت آزاد به فروش می‌رساند از این جهت دولت قصد داشت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمامی این رانت‌ها پایان دهد.

علیزاده ادامه داد: اما حذف ۴۲۰۰ تومانی به مذاق برخی از این صنایع  خوش نیامد و با دپو کردن محصولات خودشان در انبار باعث این گرانی‌ها در بازار شده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۹
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها