يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۵۵۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی حتی به تاریخ انقضا هم نگاه نمی‌کنند؛
در پی اخبار منتشر شده پیرامون تغییرات نحوه تخصیص یارانه آرد در روزهای اخیر، بازار شایعه پراکنی نیز تقویت شده و در جدیدترین اقدام برخی رسانه‌ها مدعی شدند در شرایط فعلی، ایران به عراق آرد رایگان می‌دهد.

به گزارش پایگاه 598، در همین راستا اخیراً هم ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که گویی در آن کیسه‌های آرد با نوشته «خیرات کربلا» به کشور عراق و شهر کربلا ارسال می‌شود؛ ویدئویی که در آن ادعا می‌شود علیرغم اینکه در ایران کمبود آرد وجود دارد و گران شده است؛ اما کیسه‌های آرد در قالب بسته‌های خیریه روانه کربلا شده و برگشت خورده‌اند.

* آغاز ماجرا  

این ویدئو نخستین بار دو روز پیش توسط یکی از کاربران توئیتر منتشر شد. کاربری که بررسی سمت و سوی محتوای صفحه اش حاکی خبر از گرایش به جریان «سلطنت طلبی» داشته و به طور فعال نیز در حال انتشار پست‌های تخریبی علیه ایران است. با بررسی اولیه حساب وی مشخص می‌شود که این فرد یک کاربر ساده و منتشر کننده مطالب بدون سند است.

پس از انتشار این ویدئو توسط این حساب توییتری بود که رسانه تازه تاسیس «حال وش» به آدرس haalvsh.org نیز اقدام به انتشار آن در سایت و کانال‌های خود کرد.

حال وش رسانه گروهی است که خود را حامی اهل سنت معرفی کرده و اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد؛ این رسانه حوالی آبان ماه ۱۴۰۰ راه‌اندازی شده و به نظر می‌رسد که مرکز آن در کشور قطر است [شماره تماس ارتباطی معرفی شده از یکی از خدمات دهنده های موبایل کشور قطر است]. این رسانه خود را حامی اقلیت‌های قومی و مذهبی معرفی کرده و حتی آنطور که مشخص است، توسط افرادی اداره می‌شود که دارای سوابق مجرمانه امنیتی بوده‌اند.

بررسی محتوای این رسانه نشان می‌دهد که بخش زیادی از اخبار حال وش، اخباری امنیتی است که صحت آن‌ها جای بررسی دارد؛ علاوه بر این، به نظر می‌رسد که در این رسانه ملاک نه صحت خبر، بلکه انتشار اخباری در جهت تخریب حاکمیت ایران است.

بعد از انتشار این خبر توسط رسانه «حال وش» بود که کاربران دیگر که خود را برانداز معرفی کرده‌اند وارد عمل شده و اقدام به انتشار گسترده این ویدئو کردند؛ یکی از اصلی‌ترین و فعال‌ترین حساب‌ها نیز یکی از کاربران سلطنت طلب بوده که بیشترین فعالیت را در برجسته‌سازی این ویدئو داشته است.پس از آن نیز رسانه‌های معاند فارسی زبان انتشار آن را در دستور کار قرار داده و رسانه‌هایی مانند رادیوفردا و روزنامه ایندیپندنت فارسی آن را پوشش دادند.

نکته جالب دیگر این است که این اخبار حتی مورد توجه جریان منافقین نیز قرار گرفته و در سایت‌های رسمی خود آن را پوشش داده‌اند.

* بهره‌برداری از آردهای منقضی

نکته جالب توجه در بررسی ویدئوی منتشر شده آن است که فرد منتشر کننده تلاش کرده با کاهش کیفیت ویدئو سعی کند تا حد امکان تشخیص اصالت ویدئو را برای کاربران دشوار کند. در این ویدئو ادعا می‌شود که این کیسه‌های آرد از مقصد کشور عراق، بازگشت خورده‌اند. برخی هم مدعی‌اند بسته‌های آرد ارسالی به قدری زیاد بوده که عراق آن‌ها برگشت داده است!  در اینجا باید پرسید چه علتی دارد در شرایط فعلی جهان که قیمت گندم، در چند ماه اخیر افزایش چندین درصدی داشته و تقاضای آن برای کشورها تبدیل به رقابت شده است، این کشور عراق تصمیم به بازگرداندن آن‌ها به علت تعداد زیاد آن‌ها بگیرد؟

علاوه بر اینکه، از بررسی ویدئو مشاهده می‌شود، بسته‌های آردی که در ویدئو نمایش داده شده تولیدی سال 2018 بوده که حتی بنابر تصویر تاریخ انقضای آن شش ماه پس از تولید ذکر شده است. مساله‌ای که نشان می‌دهد حتی اگر کیسه‌های نمایش داده شده حاوی آرد گندم باشند، در واقع چهار سال پیش تولید شده‌اند.

به این‌ها باید نکته خالی بودن تاریخ دقیق تولید کیسه‌ها را نیز اضافه کرد؛‌ کارخانه‌های تولیدی معمولاً بسته‌بندی‌های خود را بر اساس سری ساخت چاپ کرده و سپس با توجه به لزوم دقت تاریخ انقضا محصول -که در حد چند ماه است- روز دقیق را روی آن چاپ می‌کنند. بنابراین حتی می‌توان این ظن را مطرح کرد که کیسه‌های نشان داده شده در تصویر حتی در خط تولید قرار نگرفته و پر نشده‌اند.

* ماجرای خیرات کربلا چه بود؟

با این حال با یک جستجوی اینترنتی درباره این محصول با آگهی اینترنتی همین نوع آرد صادراتی مواجه می‌شویم که در سال ۱۳۹۷ در یکی از سایت‌های تبلیغات در بستر اینترنت منتشر شده است. پیرو تماس تلفنی خبرنگار این مرکز با منتشر کننده این آگهی نیز ضمن اعلام بی اطلاعی از چگونگی انتشار این ویدئو،‌ تایید شد که ویدئوی مربوطه برای پنج سال پیش است. همچنین صاحب آگهی در این پیگیری گفت که عنوان «خیرات کربلا»‌، برندی بوده است که شرکت تولیدی برای محصولات صادراتی خود در نظر گرفته بود و انتخاب این عنوان بخاطر بازاریابی محصول و جلب توجه مشتریان عراقی در استفاده از نام یکی از شهر هایشان انجام شده است.

* ایجاد تشویش در افکار عمومی به وسیله انتشار شایعه

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سازمان فضای مجازی سراج، بنابر آنچه که مشخص است بررسی روند انتشار ویدئوی فوق آن هم توسط حساب‌هایی که به جریان منافقین و سلطنت طلب‌ها متصل هستند نشان میدهد این جریانات قصد دارند همزمان با اجرای طرح دولت درخصوص اصلاح نظام یارانه‌ای افکار عمومی داخل کشور را با استفاده از ابزار فضای مجازی و تولیدات شایعه تحت تاثیر قرار دهند.

در واقع اگر بر فرض صحت این ادعا پرداخت به آن توسط این رسانه‌ها به شکلی دیگر رقم می‌خورد و حتی ممکن بود فرد حاضر در صحنه نیز به شکل بهتر و باورپذیر تری تلاش در طرح ادعای خود داشت. به این‌ها البته برند کردن یک رسانه خاص در استان سیستان و بلوچستان را نیز با اضافه کرد که تلاش می کند با انتشار شایعه از مخاطبین خود بازدید بگیرد.

منبع : سراج 24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها