يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۵۶۰۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
۴ میلیون بار بزرگتر از خورشید؛
تلسکوپ EHT نخستین تصویر از یک ابرسیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری به نام Sagittarius A*را ثبت کرده است.

اولین تصویر از ابر سیاهچاله راه شیری ثبت شد

به گزارش پایگاه 598، به نقل از اسپیس، این تصویر در حقیقت نشان دهنده سیاه چاله‌ای در قلب راه شیری است که از قطرات گاز هیدروژن تغذیه می‌کند.

فریال اوزل فیزیک اخترشناس دانشگاه آریزونا طی کنفرانس خبری بنیاد ملی علوم در این باره گفت: در این تصویر یک حلقه درخشان در محاصره تاریکی نشان داده می‌شود و درحقیقت نشانه‌ای از سایه سیاه چاله است.

رایان هیکاکس یکی از فیزیک اخترشناسان کالج دارتموث که البته عضوی از تیم تلسکوپEHT نیست در این باره می‌گوید: ازطرف تعداد زیادی از همکاران ستاره شناسم واقعاً تشکر می‌کنم.

این تلسکوپ در سال ۲۰۱۹ میلادی برای ثبت نخستین تصویر از سیاه چاله خبر ساز شد. عکس ثبت شده مربوط به سیاه چاله‌ای در مرکز کهکشان فعال Messier87 بود. این ابزار همزمان با جمع آوری اطلاعاتی که تصویر از آنها ساخته شد، ابر سیاه چاله Sagittarius A* در مرکز کهکشان راه شیری را نیز رصد می‌کرد. اما ایجاد تصویر از Sagittarius A* کمی سخت‌تر از سیاهچاله کهکشان Messier87 بود.

اوزل در این باره می‌گوید: ثبت این تصویر کار ساده ای نبود. چند سال طول کشید تا تصویر ارتقا یابد و تایید شود.

تخمین زده می‌شود حجم این سیاه چاله ۴.۳ میلیون بار بزرگ‌تر از خورشید باشد.

سیاه چاله‌ها متراکم‌ترین اشیای موجود در جهان هستند و گرانش آنها نیز به حدی زیاد است که از فاصله مشخصی از آنها، حتی نور نیز نمی‌تواند بگریزد. محققان این نقطه را افق رویداد می‌نامند.

تلسکوپEHT می‌تواند نور را به شکل امواج رادیویی از گازهای داغ مارپیچ اطراف لبه‌های افق رویداد ببیند. سیاه چاله از موادی که در محیط نزدیک آن است تغذیه می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها