کد خبر: ۵۰۵۹۷۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشت نمونه خروار؛
ساده‌لوحی عراقچی در ماجرای واردات گندم از قزاقستان سوژه کاربران فضای مجازی شد.

گندم و آب! نمونه ای از تصمیمات فاجعه بار مدیران دولت قبل/ عراقچی: آیا بهتر نیست به جای خودکفایی در تولید گندم آنرا از قزاقستان وارد کنیم؟!به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، سيد عباس عراقچي، در آبان ماه سال 95 در سحنانی که در مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست‌جمهوري انجام داده بود گفته بود: در زندگي روزمره گفته مي‌شود چرا هندوانه كه نياز به آب زياد دارد، توليد مي‌شود در حالي كه برخلاف نظر عامه، هندوانه كمترين آب را نياز دارد و توليد گندم به ميزان آبي كه مصرف مي‌شود، بسيار بيشتر مي‌شود. مي‌گويند اين همه آب مصرف مي‌شود ولي در آخر به امارات صادر مي‌شود. در كشور ما هميشه اين ايده‌آل وجود داشته است كه در توليد محصولات خودكفا بشويم.

شايد خودكفايي از نظر سياسي بهتر باشد اما از نظر اقتصادي و به لحاظ آب، آيا بهتر نيست گندم در قزاقستان توليد شود و شما آن را وارد بكني و آبي كه صرف توليد گندم مي‌شود صرف مصارف نيازهاي جدي ديگر بشود. قزاقستان امروز مركز توليد گندم دنياست. با مسير راه آهني كه ميان ايران و قزاقستان كشيده خواهد شد و در حال تاسيس است، مي‌توان با كمترين هزينه هر ميزان گندم وارد كرد. البته ممكن است بحث‌هاي استقلال كشور و مسائل سياسي نيز مطرح باشد زيرا گندم كالاي استراتژيك است. بايد اين مسائل را در نظر گرفت و سپس جمع‌بندي كرد گندم را توليد كنيم يا وارد كنيم؟ ساير غلات را توليد بكنيم يا وارد بكنيم؟

این سخنان عراقچی پس از انتشار خبر ممنوعبت صادرات گندم قزاقستان بار دیگر بازنشر شد و کاربران مجازی این سخنان معاون وزارت خارجه دولت روحانی را نشانه ساده‌لوحی مدیران دولت قبل دانستند و گفتند: رئیس انجمن تأمین‌کنندگان غلات ایران اعلام کرده‌است با توجه به مناقشه روسیه و اوکراین به عنوان دو تأمین‌کننده بزرگ غلات دنیا، قزاقستان صادرات گندم را ممنوع کرد. چند روز پیش نیز هند صادرات گندم را به دلیل کاهش تولید این کالا ممنوع کرده بود.

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وقت وزارت امور خارجه در ۲۵ آبان ۹۵ مدعی شده‌بود: آیا بهتر نیست به جای خودکفایی در تولید گندم، آن را از قزاقستان وارد کنیم؟! الان قزاقستان مرکز تولید گندم دنیاست؛ می‌توان با راه‌آهن در حال تأسیس بین ایران و قزاقستان و با کمترین هزینه، هر مقدار گندم را که نیاز هست وارد کنیم!

کاربر دیگه ای نوشت: عراقچی چند سال قبل گفته بود به جای کشت گندم، از قزاقستان وارد کنیم؛ اما الان قزاقستان صادرات گندم رو ممنوع کرده اگه جای رئیسی بودم واسه همه‌ی کار‌هام از دولت روحانی مشورت می‌گرفتم بعد برعکسِ نظرشون عمل می‌کردم!

همچنین یکی دیگر از مدیران روحانی خودکفایی گندم را اشتباه خوانده بود! رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود: «تاکيد بر خودکفايي در توليد گندم اشتباه تاريخي بود.»

گندم و آب! نمونه ای از تصمیمات فاجعه بار مدیران دولت قبل/ عراقچی: آیا بهتر نیست به جای خودکفایی در تولید گندم آنرا از قزاقستان وارد کنیم؟!گندم و آب! نمونه ای از تصمیمات فاجعه بار مدیران دولت قبل/ عراقچی: آیا بهتر نیست به جای خودکفایی در تولید گندم آنرا از قزاقستان وارد کنیم؟!

معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه تاکيد بر طرح خودکفايي توليد گندم يک اشتباه تاريخي در دهه 70 بود گفت: آن زمان که مسئوليت وزارت کشاورزي را داشتم بر اين سياست تاکيد مي‌شد اما اين يک اشتباه تاريخي بود و تداوم همين روند در دهه‌هاي بعد مي‌توانست به کلي منابع آب را در کشور نابود کند. عيسي کلانتري در ادامه گفت: «زماني که سياست خودکفايي گندم را در مجلس تغيير داديم مورد مواخذه برخي نمايندگان قرار گرفتيم که محيط زيست بايد حافظ منافع مردم و حافظ منابع کشور باشد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها