امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۰۵۹۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، تعادل درباره بازار خودرو گزارش داده است:‌ آیا فروش خودرو در سامانه فروش یکپارچه تأثیری را بر بازار پرالتهاب قیمت خودرو خواهد گذاشت؟ برخی از کارشناسان معتقدند قرار نیست این سامانه تاثیری در بازار بگذارد فقط موضوع ثبت‌نام برای خرید خودرو است. چراکه پیش از این بخش خصوصی و دولتی هر کدام با روش‌های خاص خود اقدام به ثبت نام مشتریان برای خرید خودرو می‌کردند که با استقرار این سامانه همه یکپارچه ثبت نام‌ها را انجام می دهندو مردم دیگر بلاتکلیف نیستند و خودروها هم به صورت یکپارچه قرعه‌کشی می‌شوند. از سوی دیگر، دیروز شاهد کاهشی شدن نرخ دلار در بازار بودیم که این امر نیز بر قیمت خودرو در بازار اثرگذار بود. از سوی دیگر اعلام شروط واردات خودرو از هفته آینده نیز بر ثابت شدن قیمت خودرو در بازار اثر گذار بوده، به‌طوری که به گفته فعالان بازار خودرو در صورت مشخص شدن روند واردات خودرو جو روانی ایجاد شده می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار خودرو کمک کند.

 اثر خبر واردات خودرو بر بازار

براساس دستور وزیر صمت قرار است همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند.در این سامانه، بازه‌ زمانی یک‌هفته‌ای برای ثبت‌نام متقاضیان در نظر گرفته‌ شده است و تقدم یا تأخر زمان ثبت‌نام، هیچ تأثیری بر قرعه‌کشی و شانس برنده شدن نخواهد داشت و مراسم قرعه‌کشی با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود. خودروسازان موظفند تمام محصولات خودروهای سواری خود را در این سامانه یکپارچه عرضه کنند و هیچ‌گونه استثنایی برای تخصیص خودرو به مشتریان خارج از این سامانه وجود نخواهد داشت. اما سوال اینجاست آیا فروش خودرو در این سامانه تأثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟ سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، گفت: تا پیش از رونمایی از این سامانه، قیمت‌ها در بازار با افزایش مواجه شده و رکود شدیدتر شده بود، اما در یکی دو روز گذشته شاهد افت قیمت‌ها بودیم. وی افزود: در چند روز گذشته قیمت برخی خودروهای داخلی از جمله دنا و پژو ۲۰۷ دنده‌ای بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان و برخی خودروهای مونتاژی از جمله هایما اس۷ بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان کاهش یافت.

همچنین یک فعال بازار خودروهای خارجی به ایرنا گفته است: قیمت خودروهای خارجی که در حدود یک ماه گذشته با رشد همراه شده بود، از روزهای گذشته به دلیل قوت گرفتن موضوع واردات خودرو و همچنین باز شدن این سامانه، با ثبات و در برخی موارد با کاهش و رکود مواجه شده است. کوروش طواحن بیان‌داشت: از آنجایی که در سال‌های گذشته خودروی جدید وارد کشور نشده است، افزایش فعلی قیمت جهانی خودرو نمی‌تواند بر بازار ما تاثیرگذار باشد. وی یادآور شد: قیمت خودروهای خارجی از شب عید تاکنون رشد زیادی را به خود دیده بود، به‌طوری که به‌طور مثال هر دستگاه تیگوان مشکلی صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۷ از ۳.۲ میلیارد تومان به ۳.۷ میلیارد تومان و هر دستگاه رنو تالیسمان از ۱.۳ میلیارد تومان به بیش از ۱.۷ میلیارد تومان قیمتگذاری شد. طواحن ادامه‌داد: همچنین هر دستگاه سانتافه با کارکرد حدود ۵۰ هزار کیلومتر مدل ۲۰۱۷ که اواخر پارسال ۱.۸ میلیارد تومان قیمت داشت به حدود ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. وی با اشاره به مطرح شدن موضوع واردات خودرو در دولت و مجلس، تاکید کرد: تا زمانی که خودروی جدید وارد بازار نشود، بازار واکنش خاصی نخواهد داشت، زیرا گوش مردم از این حرف‌ها پر شده است و منتظر عملی شدن وعده‌ها هستند. وی در عین حال تصریح‌کرد: واردات خودرو به‌طور قطع بازار خودرو را متحول خواهد کرد، امرز خودرویی نظیر هیوندایی سوناتا ۲۰۲۲ با قیمت جهانی ۲۴ هزار دلار عرضه می‌شود و حتی اگر ۱۰۰ درصد هزینه‌های ورودی داشته باشد، قیمت‌های فعلی را خواهد شکست. این نمایشگاه‌دار خودروهای خارجی همچنین با اشاره به کاهش تولید و گرانی خودرو در جهان، اظهار داشت: این مساله سبب شده تا فعالان بازار خودرو وقتی برای سفارش مراجعه می‌کنند با نوبت‌دهی ۶ ماهه تا دو ساله برای خودروها مواجه شوند.

 از قیمت‌ها چه خبر؟

در بازار خرید و فروش خودرو اما خبری از معاملات نیست و قیمت‌ها تاحدودی ثابت مانده و فقط در برخی از محصولات شاهد کاهش دو تا ۷ میلیون تومانی قیمت‌ها هستیم. درحال حاضر در بازار شاهین با قیمت ۳۸۲ میلیون تومان، کوئیک آر ۲۳۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار ۲۰۰ میلیون تومان، تیبادو ۲۰۲ میلیون تومان و ساینا ۲۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین سایپا ۱۱۱ نیز با قیمت ۲۰۷ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۲۳۲ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ با قیمت ۱۸۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. در محصولات ایران خودرو نیز دنا ۳۹۹ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۳۰۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ (پانوراما) ۳۹۸ میلیون تومان، تارا اتوماتیک ۵۸۰ میلیون تومان، سمند ئی اف سون ۳۴۵ میلیون تومان، سمند LX۳۰۰ میلیون تومان، پژو پارس TU۵با قیمت ۳۷۴ میلیون تومان معامله می‌شود.

 قیمت کارخانه‌ای خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

در همین راستا، معاون وزیر صمت با تاکید براین که هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو نگرفته‌ایم گفت: فعلا وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست. منوچهر منطقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که طبق مصوبات قبلی، قیمت خودرو هر ۶ ماه یک بار باید تغییر کند و در همین راستا، خرداد ماه موعد تغییر قیمت خودرو است، آیا وزارت صمت برنامه‌ای برای تغییر قیمت دارد یا خیر، اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی در مورد تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو نگرفته‌ایم اما نکته این است که فعلاً وقتِ تغییر قیمت خودرو در کارخانه نیست. معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: برای تغییر قیمت خودرو باید بررسی‌های زیادی انجام شود و احتمالاً تا فصل تابستان به طول بکشد. وی ادامه داد: نکته این است باید هزینه‌های خودروسازی کاهش یابد در این صورت، قیمت خودرو در کارخانه هم چندان دستخوش تغییر نمی‌شود؛ در واقع مدیریت قیمت خودرو در دو بخش انجام می‌شود که یک بخش توسط خودروساز و یک بخش توسط وزارت صمت انجام می‌شود. منطقی به بازار خودرو اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد بسیار بالاست بنابراین در صورت واردات خودرو و متعادل شدن وضعیت عرضه و تقاضا، قیمت خودرو در بازار ریزش می‌کند که می‌تواند نکته مثبتی برای جلب رضایت مشتریان تلقی شود.

 هفت‌خوان سامانه فروش خودرو

اما از سامانه فروش یکپارچه چه خبر؟ در حالی دومین روز ثبت‌نام خودرو در این سامانه را سپری می‌کنیم که بر اساس گزارش‌ها، برخی خریداران با مشکلاتی در بارگذاری اطلاعات خود برای ثبت‌نام روبرو هستند. یکی از خریداران خودرو با اعلام اینکه از روز گذشته چندین بار برای ثبت‌نام تلاش کرده است، می‌گوید: در روند ثبت‌نام شماره گواهی‌نامه خود را درج کرده‌ام اما در مراحل بعدی با این اخطار روبرو شده‌ام که شما گواهی‌نامه ندارید و امکان ثبت برایتان نیست. فردی دیگر با بیان اینکه به‌سختی بارگذاری اطلاعات را انجام دادم اما در نهایت با اخطار سایت روبرو شدم، گفت: از روز گذشته سایت مدام اخطارهای مختلفی می‌دهد و نمی‌توانیم ثبت‌نام انجام دهیم. یکی از مشکلات مردم در بارگذاری اطلاعات عدم دریافت پیامک یا انتخاب شهر برای تکمیل فرم ثبت‌نام است. عبدالله توکلی لاریجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در این ارتباط به خبرنگار تسنیم، گفت: ما مدام در حال پایش سایت هستیم و در برخی از موارد سایت به‌صورت مقطعی برای تعدادی در دسترس نیست که می‌توانند در زمان دیگری نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. وی با تأکید به اینکه مردم اصلاً در ثبت‌نام خودرو عجله نکنند، افزود: در این سامانه فرصت یک‌هفته‌ای در نظر گرفته شده است و خریداران به‌راحتی می‌توانند در زمان‌های مختلف اقدام به ثبت‌نام کنند. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اضافه کرد: در برخی از موارد سرعت اینترنت باعث اختلال در بارگذاری می‌شود و سایت مشکلی ندارد. باز تأکید می‌کنم ثبت‌نام در سامانه اصلاً متوقف نیست و ممکن است در زمان بروز مشکل در بارگذاری اطلاعات یک فرد، افراد دیگری مشغول ثبت‌نام باشند. به‌گفته توکلی، در هر دوره ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خودرو فروخته می‌شود به‌نحوی که هر فرد یک خودرو ثبت‌نام می‌کند، بنابراین تعداد زیادی از افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها