کد خبر: ۵۰۶۰۷۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۳     ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
بخش مجازی نمایشگاه کتاب تا ساعت ۲۴ روز دوم خرداد فعال خواهد بود اما بخش حضوری نمایشگاه، طبق اعلام قبلی، ساعت ۲۰ شنبه، سی و یکم خرداد است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایمنا، قائم‌مقام سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ پایان فعالیت بخش حضوری نمایشگاه کتاب تهران و تمدید دو روزه بخش مجازی این رویداد فرهنگی تا دوم خرداد خبر داد.

علی رمضانی، جمعه _سی‌ام اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تمدید دو روزه نمایشگاه در بخش مجازی خبر داد.

وی با بیان اینکه تا شب گذشته مجموع فروش بخش مجازی و حضوری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است، افزود: سهم بخش حضوری، ۷۹ میلیارد تومان و سهم بخش مجازی ۶۱ میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی نمایشگاه کتاب به صدور ۶۴ رأی در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و گفت: در این میان به ترتیب، عرضه و فروش کتاب ناشران غیر، فروش کتاب‌های غیرمجاز، ارائه کتاب‌هایی که متعلق به بیش از چهار سال قبل بوده‌اند، بی‌توجهی به رعایت شئونات اسلامی و اقدام به تعرض فضای خارج غرفه بیشترین فراوانی را داشته است.

وی افزود: استفاده از کارتخوان غیر، فروش کتاب بالاتر از قیمت پشت جلد کتاب، تحویل نگرفتن غرفه، عرضه کتاب غیرمرتبط با سالن و بی‌توجهی به رعایت حداقل و حداکثر تخفیف نیز دیگر تخلفات جاری بوده است.

رمضانی با اشاره به صدور آرا متخلفان، گفت: ۲۰ رأی شامل توبیخ کتبی با درج در پرونده و اخذ تعهد کتبی، ۱۶ رأی برای متخلفان شامل محرومیت از نمایشگاه دوره آینده با امکان اعتراض و درخواست رسیدگی مجدد، ۱۵ مورد توبیخ بدون درج در پرونده، هفت مورد تعطیلی سه تا پنج ساعته، سه مورد محرومیت از حضور در نمایشگاه‌های استانی، دو مورد محرومیت از دریافت تسهیلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک مورد تعطیلی غرفه بوده است.

وی با اشاره به بحث اطلاع‌رسانی ۱۰۰ نیرو در ۳۰ نقطه برای توزیع نقشه و راهنمایی به سوالات، گفت: همچنین ۷۰ کیوسک اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف قرار داده شده است که در نقاط مختلف مشغول فعالیت هستند که ۵۳ کیوسک در بخش ناشران عمومی، هفت کیوسک در بخش خارجی، چهار کیوسک در بخش کودک، سه کیوسک در بخش دانشگاهی و سه کیوسک در بخش کارنامه نشر قرار دارد.

سخنگوی نمایشگاه کتاب افزود: ۱۱۵ نفر نیز در غرفه‌های مشاوره کتاب در چهار نقطه سالن‌ها به تناسب سلیقه و رده سنی به مراجعه‌کنندگان مشاوره می‌دهند.

وی با بیان این‌که اپلیکیشن‌هایی نیز در کیوسک‌های اطلاع‌رسانی قرار دارد که مخاطبان می‌توانند آن را دریافت کنند، عنوان کرد: حدود شش هزار نفر این اپلیکیشن را دریافت کرده‌اند که چهار هزار و ۲۰۰ نفر آن را روی گوشی‌های خود اجرا کردند، غیر از آن در اپلیکیشن بازار و نشان نیز امکان جست‌وجوی غرفه‌ها قرار دارد.

رمضانی در ادامه به استقرار ۷۰ نیرو در مرکز پاسخگویی اشاره کرد و گفت: تا امروز حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تماس ورودی و هشت هزار و ۸۰۰ تماس خروجی داشتیم، همچنین در این مرکز همیاران خرید با کسانی که تجربه خرید اینترنتی نیستند همراه می‌شوند تا بتوانند کتاب مورد نیازشان را خریداری کنند.

وی درباره اقدامات بخش رفاهی اظهار کرد: استراحتگاه‌های مختلفی در حوض اصلی صحن، مسیر ورود از متروی مصلای امام خمینی (ره) و متروی شهید بهشتی پیش‌بینی شده است که شامل ۱۸۰۰ مبلمان شهری است، علاوه بر آن دسترس به آب معدنی سالم به قیمت ۱,۸۰۰ تومان نیز در داخل نمایشگاه فراهم شده است.

رمضانی درباره برخورد با ناشرانی که کتاب‌هایشان را با تخفیف ۵۰ درصد می‌فروختند، گفت: در آئین‌نامه نمایشگاه حداقل و حداکثر تخفیف آورده شده و به‌عبارت دیگر تخفیف نامتعارف نیز اشاره شده است که بخشی از تخلفات رسیدگی شده در نمایشگاه به این حوزه اختصاص دارد.

قائم‌مقام نمایشگاه کتاب همچنین درباره هزینه اجاره‌بهای غرفه ناشران با توجه به تعطیلی یک روزه نمایشگاه فیزیکی، ادامه داد: قبلاً هم توضیح داده‌ایم که هزینه اعلام شده هر غرفه، قیمت تمام شده است؛ البته در این زمینه هنوز تصمیم‌گیری نشده است؛ اما با توجه به این‌که بخش زیادی از ناشران از یارانه استفاده می‌کنند ممکن است در قالب یارانه تصمیماتی گرفته شود.

رمضانی درباره برگزاری نشست‌های فرهنگی بیش از ظرفیت سالن‌ها و غرفه‌ها، اظهار کرد: برای برگزاری هر نشست یا مراسم امضایی باید مجوز دریافت می‌شد تا نظم عمومی برهم نخورد؛ همچنین به فعالیت سایر غرفه‌ها آسیبی وارد نشود، در این زمینه، سالن‌های سرای اهل را برای هر سالن پیش‌بینی کردیم تا برنامه‌ها در آن برگزار شود.

وی درباره تهویه هوای سالن‌ها طی دو روز اخیر گفت: تهویه‌ها مثل همیشه روشن بوده است، در این زمینه طی ساعت‌های مختلف گروه‌هایی مراجعه کردند و گزارش‌هایی از دمای بیرون، داخل و حتی تست میزان رطوبت هوا در ساعت‌های مختلف ارائه کردند اما دمای هوا، امروز بالا بود و به ۳۱ درجه هم رسید که در کیفیت هوای سالن‌ها مؤثر بود.

رمضانی درباره خالی بودن غرفه برخی ناشران خارجی در سرای اهل قلم، گفت: یکی از مسائل این است که بسیاری از شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه نسبت به روزها و ساعت برگزاری نمایشگاه معترض بودند، در این زمینه در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه و شورای برنامه‌ریزی بحث‌هایی شده و قرار است برای دوره‌های آتی تصمیم‌گیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها